Gadgeturile: o preocupare masculina?

Cand Vali (Birzoi - n. red.) mi-a propus sa scriu cateva randuri despre sufletul gadgeturilor, am acceptat repede. Imi plac anumite gadgeturi, si gadgeturile imi plac intr-un anumit fel. Mai stiam ca Mariuca, sotia mea, are o alta relatie cu gadgeturile. Exista diferente intre femei si barbati in privinta gadgeturilor? Florin Talpes este presedintele companiei Softwin, pe care a infiintat-o in urma cu 15 ani impreuna cu sotia sa, Mariuca. Firma produce, printre altele, suita d



Cand Vali (Birzoi – n. red.) mi-a propus sa scriu cateva randuri despre sufletul gadgeturilor, am acceptat repede. Imi plac anumite gadgeturi, si gadgeturile imi plac intr-un anumit fel. Mai stiam ca Mariuca, sotia mea, are o alta relatie cu gadgeturile. Exista diferente intre femei si barbati in privinta gadgeturilor?

Florin Talpes este presedintele companiei Softwin, pe care a infiintat-o in urma cu 15 ani impreuna cu sotia sa, Mariuca. Firma produce, printre altele, suita de produse de securitate informatica BitDefender, al doilea produs ca recunoastere mondiala dupa Logan. Softwin este si singura companie romaneasca ce detine patente inregistrate in SUA pentru produsele sale.




Mariuca, sotia mea, e incantata de laptop-ul ei ultraslim si ultralight, care cantareste 1,2 kg. Dar nu intotdeauna a fost asa. A avut cateva PDA-uri, a avut unul dintre primele telefoane smart din Romania, dar nu i-au placut foarte mult. Forma gadgeturilor conteaza mult pentru ea. Intre o camera digitala de 6M pixeli, dar care se strecoara usor in poseta si asa aglomerata, si o camera profesionala de 10M pixeli, dar care nu e “de poseta”, prefera evident prima. Camera sa fie de culoare neagra, care mie imi sugereaza eleganta, sau sa fie argintie? Mariuca nu ezita nici o clipa: argintie. Apoi vanzatorul ne-a explicat: negrul este preferat de barbati, iar femeile prefera culorile deschise. Femeile au fortat industria gadgeturilor sa dea atentie formelor, nu numai functionalitatilor. Industria telefoanelor mobile a lansat acum cativa ani ideea de “imbracaminte” a telefonului, pe care poti sa o alegi, sa o schimbi, o idee de marketing care sa satisfaca nevoia tinerelor.


Eu? Recunosc ca forma gadgeturilor ma influenteaza si pe mine. Dar mai mult decat atat, imi plac cele mai tari gadgeturi, cele de ultima generatie. Am avut printre primele ecrane “cinema” la laptop, imi place plasma cu cea mai mare diagonala etc. E stilul cocosului, care vrea sa arate ca ce are el nu au ceilalti, ca el are primul. Ca el e in fata, ceilalti sunt dupa. Mariuca, in schimb, cand arata prietenilor laptopul ei, expune placerea nemasurata ca se poate bucura de o asemenea jucarie. Eu tintesc uimirea celorlalti. Ea se bucura ca un copil.


Acum 20 de ani puteam spune, fara nici cea mai mica urma de indoiala, ca abilitatea tehnica (si de folosire a tehnologiilor) era masculina, iar femeile aveau reputatia “inabilitatii” de a folosi tehnologiile. Este arhicunoscuta distributia rolurilor in familia romaneasca de acum 20 de ani: barbatii erau “homo tehnicus”, intelegeau din prima cum functioneaza o masinarie, ei reparau priza defecta, schimbau becul ars de la baie etc. Femeia era neajutorata cand era vorba de tehnica.


Dar lucrurile s-au schimbat dramatic, iar gadgeturile au un rol imens in disparitia prapastiei dintre barbati si femei in ceea ce priveste folosirea tehnologiilor. Pana de curand (2004), barbatii au fost, de regula, cei care au adoptat primii noile tehnologii. Un studiu realizat de Intel cu antropologi, publicat in 2005, afirma ca femeile folosesc in ziua de azi la fel de mult noile tehnologii ca barbatii. Se vede acest lucru si in Romania? De curand au aparut studii care indicau ca Romania este o exceptie in peisajul european prin procentajul mai mare de femei fata de barbati in randul managerilor. Or, managerii sunt o categorie cu o mare densitate de laptopuri sau PC-uri. Calculatoarele sunt foarte raspandite si in sectorul bancar, dominat ca angajati de femei, in industria serviciilor de tip contact-center, dominata iarasi clar de femei. M-as hazarda asadar sa spun ca, in Romania, numarul femeilor care utilizeaza calculatorul la birou este mai mare decat cel al barbatilor, cel putin la categoria sub 35 de ani.


Femeile sunt dornice sa existe acces wireless in salonul de cosmetica si in cabinetul doctorului, pe care sa-l foloseasca la comunicarea cu familia si prietenii. Barbatii vor acces wireless la internet in restaurante si hoteluri pentru stiri, mai ales cele legate de business, politica si fotbal.


Ce le place mai mult barbatilor? Camere foto digitale, playere audio, PDA-uri si sisteme home cinema theater. Femeilor: televizoare cu plasma sau LCD, calculatoare (femeile isi inchid intotdeauna capacul de la laptop, spre deosebire de barbati), telefoane mobile, imprimante color.


Asadar, pe langa preferintele diferite ale barbatilor si femeilor fata de gadgeturi, acestea au ajutat femeile sa ajunga din urma barbatii la folosirea tehnologiei. Aceasta e o mare rasturnare culturala, care e legata si de schimbarile mari care au loc in familie vizavi de rolul barbatilor si al femeilor.


M-as hazarda asadar sa spun ca, in Romania, numarul femeilor care utilizeaza calculatorul la birou este mai mare decat cel al barbatilor, cel putin la categoria sub 35 de ani.