Nu e un clasament, nici un test comparativ, ci, pur şi simplu, acestea sunt cåteva dintre gadgeturile care anul trecut au atras atenţia observatorilor pieţei IT&C. S-au distins fie prin noutatea conceptului, fie prin succes comercial.
Lansat în Romånia anul trecut, în august, de către operatorul Orange, Apple iPhone 3G este considerat de multă lume ca fiind gadgetul anului 2008. Prin intrarea pe piaţa telefoanelor mobile, Apple a dat startul unui nou trend, dispozitivul mobil fiind „sursă de inspiraţie“ pentru producători mult mai titraţi. Varianta 3G (disponibilă de la 409 euro, cu abonament Orange) este capabilă să acceseze internetul pe mobil la viteze mari (pånă la 3,6 megabiţi pe secundă). Prezenţa aplicaţiilor office şi posibilitatea de a accesa serverele de e-mail tip Exchange sunt însă facilităţile care au propulsat iPhone de la statutul de telefon „life-style“ la cel de smartphone, pe care te poţi baza în aproape orice situaţie.
Anul laptopurilor mici şi uşoare
Titlul de cel mai complet telefon mobil, care a punctat decisiv atåt la aspectul entertainment, cåt şi la capitolul business, este însă apanajul lui HTC Touch HD (519 euro cu abonament Vodafone). Telefoanele cu sistem de operare Windows Mobile există de mult pe piaţă, însă taiwanezii de HTC au reuşit să dea „o faţă umană“ acestui tip de dispozitive, considerat de mulţi utilizatori ca fiind prea „sec“. Touch HD interpretează într-o manieră originală şi coerentă tema interfeţei tridimensionale. Faţă de modelele anterioare, cel mai recent mobil HTC intrat pe piaţa romånească vine cu un ecran cu adevărat generos, o îmbunătăţire la nivelul selecţiei şi managementului mesajelor e-mail recepţionate cu Outlook Mobile (pånă acum nu se puteau selecta preferenţial anumite mesaje) şi o nouă aplicaţie tridimensională în meniul principal – cititorul de cotaţii bursiere. Singurul reproş adus lui Touch HD ar fi calitatea slabă a imaginilor foto, capturate mai ales în condiţii de iluminare scăzută, deşi are o cameră cu rezoluţie generoasă, de cinci megapixeli.
Din multitudinea de modele ale diferitelor mărci de telefoane mobile care au invadat şi piaţa romånească, BlackBerry Storm (de la 219 euro cu abonament Vodafone) iese, la råndul lui, în evidenţă, însă ratează titlul neoficial de „gadgetul anului 2008“, în primul rånd din cauza lansării tårzii, dar şi a faptului că îi lipseşte conexiunea de internet wireless (Wi-Fi), facilitate a cărei absenţă este de neconceput la un smartphone actual.
2008 a fost anul în care operatorii telecom s-au întrecut în a deveni adevăraţi retaileri IT&C, oferind laptopuri cu conexiune 3G. Vodafone a lansat chiar un laptop sub brand propriu, care face parte din categoria netbookurilor, un concept inventat anul trecut pentru a defini laptopurile mici, uşoare şi ieftine, dar care sunt capabile de toate funcţiile necesare pentru navigarea pe internet şi editarea de documente. Asus Eee PC, Acer Aspire One şi MSI Wind sunt principalii competitori la supremaţia acestei categorii, dar cel din urmă pare să fie în uşor avantaj, oferind performanţe ceva mai mari la un preţ comparabil (în jurul a 1.400 lei).
La capitolul computere portabile, 2008 a fost anul care a adus pe piaţă un nou concept. Pånă acum, formatele ecranelor televizoarelor şi ale computerelor s-au dezvoltat separat. În timp ce primele au împrumutat formatul panoramic de cinematograf (16:9), laptopurile cu ecran lat au un format ceva mai amplu, de 16:10 (8:5). Primii producători de computere care au trecut la formatul de definiţie ridicată (HD) ce permite rularea unui film fără supărătoarele benzi negre de la extremităţile verticale ale ecranului sunt Acer şi Sony. Laptopurile acestora din gamele Aspire şi respectiv Vaio, care adoptă noul format, sunt prezente de anul trecut şi pe piaţa romånească.
Şi, dacă tot am amintit de televizoare, un pretendent serios la titlul de gadgetul anului 2008 este Sony XEL-1. Prezent şi la CERF, el s-a afirmat drept primul TV cu ecran OLED (organic light-emitting diode) din lume. Televizorul care promite o revoluţie în calitatea imaginii va fi importat însă de-abia din acest an în Europa şi tot atunci va ajunge şi în magazinele autohtone.
Wii şi PlayStation se bucură de absenţa Xbox
PlayStation 3, cea mai populară consolă de jocuri din Romånia, a reuşit să răstoarne ierarhiile de vånzări ale multor retaileri, şi jocurile pentru consolă au muşcat serios din cota de piaţă deţinută de jocurile pentru PC. Dar inovaţia şi conceptul inedit al produsului rival Nintendo Wii – care te pune la mişcare în faţa ecranului şi nu doar la tastat – au făcut deja destule „victime“ printre gameri, mai ales printre cei care refuzau pånă acum acest tip de divertisment. În absenţa produsului similar de la Microsoft, popularul Xbox, care nu este încă importat oficial, neavånd prin urmare suportul serviciilor online, PS3 şi Wii îşi împart încă preferinţele gamerilor.
Nu în ultimul rånd, 2008 a marcat şi mult aşteptata, de către împătimiţii fotografiei, intrare pe piaţă a mărcii Nikon. În scurt timp, aparatul foto Nikon D60 a devenit dacă nu unul dintre cele mai căutate, atunci unul dintre cele mai råvnite gadgeturi din categoria sa. Însă rivalii de la Canon au şi ei baza lor de fani dedicaţi, prin urmare competiţia dintre cei doi producători japonezi va continua şi în acest an sub supravegherea atentă a Sony care, cu aparatele din gama Alpha, este pregătit să dea lovitura la orice semn de slăbiciune al celor doi.