Modă sau necesitate? Dacă a avea un automobil hibrid pare mai mult o modă printre vedetele care vor să arate că sunt responsabile faţă de mediu, produsele electronice, electrocasnice şi IT&C verzi au început să devină o necesitate, în contextul în care energia se scumpeşte.
Mai în glumă, mai în serios, un banc american pe tema crizei financiare spune că dacă ai fi cumpărat acţiuni AIG de o mie de dolari anul trecut, acum ai fi pierdut 42 de dolari. Ai fi rămas cu şase dolari şi ceva dacă luai acţiuni Lehman Brothers sau cinci dolari dacă mizai pe Fannie Mae sau Freddie Mac. În schimb, dacă ai fi cumpărat alcool de 1.000 de dolari, din predarea sticlelor la un centru de colectare ai fi încasat 114 dolari.
Dincolo de hazul de necaz pe care îl fac americanii, e limpede că reciclarea şi produsele ecologice nu sunt doar o afacere pe val, dar şi o posibilă destinaţie pentru investiţii, dovadă multe fonduri care îşi îndreaptă atenţia în această direcţie.
Iar industria de electronice şi electrocasnice şi cea de IT&C, ale căror produse au început să aibă impact din ce în ce mai serios asupra mediului, atåt prin substanţele folosite în procesul de fabricaţie, cåt, mai ales, prin consumul de energie generat, iau aspectul ecologic din ce în ce mai serios. Iar aşa zisele „gadgeturi verzi“ au început să apară pe primele rafturi în magazinele de specialitate. Numai că, cel puţin în opinia Greenpeace, cea mai mare organizaţie militantă pentru protecţia mediului, imaginea de companie responsabilă nu se potriveşte întotdeauna cu realitatea. Unii dintre cei mai „hot“ producători de gadgeturi, Microsoft sau Nintendo, stau în coada clasamentului privind cele mai ecologice mari companii din industria de profil. În topul pe luna septembrie, Greenpeace a acordat doar nota 0,8 din zece pentru producătorul consolelor Wii, în timp ce Microsoft a punctat doar cu 2,2. Apple se situează spre baza clasamentului, cu 4,1 puncte din zece (locul 13 din 20). Printre companiile considerate ca fiind cele mai ecologice dintre primii 20 de producători de telefoane mobile şi PC-uri se situează Nokia, Samsung şi Fujitsu-Siemens.
Totuşi, cåt de mult contează pentru consumator faptul că produsele sunt ecologice? „După aderare, şi consumatorii din Romånia au fost nevoiţi să ţină cont de acest aspect“, spune Alexandru Drăgoiu, director general al producătorului autohton de echipamente electronice E-Boda. „Producătorii s-au conformat, la råndul lor, deşi e cu 10% mai scump să produci ecologic. Din păcate, unii preferă doar să lipească un abţibild pe produs decåt să urmărească cu adevărat ca acesta să fie conform standardelor“.
Pe piaţa autohtonă, preţul rămåne însă factorul cel mai important în achiziţia produselor electronice, electrocasnice sau IT&C, însă gradul de cunoaştere referitor la produsele ecologice este în creştere, spun producătorii şi retailerii. „Ne aşteptăm ca şi clienţii din Romånia să manifeste aceeaşi tendinţă ca cei din alte ţări, unde aceştia cumpără produse noi care consumă mai puţină energie, chiar dacă preţul este uşor mai mare. La nivel de un an sau doi, produsele respective ajung să economisească bani“, spune Zdenek Kustka, director de vånzări la Flamingo International. „Avånd în vedere situaţia actuală a pieţei, caracterizată prin creşteri mult mai rapide ale preţului energiei comparativ cu alte preţuri, importanţa produselor «verzi» va creşte, acest lucru influenţånd în mod direct vånzările, adaugă acesta.
Pe măsură ce computerele devin tot mai puternice şi mai energofage, apare şi reversul medaliei, cursa pentru PC-uri „verzi“. Cel mai economic computer din lume, desktopul CerryPal, a ajuns să consume doar doi waţi, în timp ce un desktop obişnuit are o sursă de alimentare de circa 300- 500 de waţi.
«Avånd în vedere situaţia actuală a pieţei, caracterizată prin creşteri rapide ale preţului energiei, importanţa produselor „verzi“ va creşte.»
Zdenek Kustka, director de vånzări Flamingo International
2W atåt consumă cel mai economic desktop PC din lume. Rulează sistemul de operare Linux şi costă 250 de dolari