Fondurile internationale nerambursabile pentru asistenta privind acest impozit nu au lipsit, dar romanii nu au luat in seama sfaturile consultantilor. Dupa ce ca forma in care a aparut ordonanta face din acest impozit o caricatura a modelului vest-european, Ministerul Finantelor isi bate joc si de partenerii occidentali desemnati pentru a explica romanilor sistemul. Campania de publicitate menita sa clarifice ce este si cum se aplica respectivul impozit trebuia sa inceapa in luna septembrie. Lic
Fondurile internationale nerambursabile pentru asistenta privind acest impozit nu au lipsit, dar romanii nu au luat in seama sfaturile consultantilor. Dupa ce ca forma in care a aparut ordonanta face din acest impozit o caricatura a modelului vest-european, Ministerul Finantelor isi bate joc si de partenerii occidentali desemnati pentru a explica romanilor sistemul. Campania de publicitate menita sa clarifice ce este si cum se aplica respectivul impozit trebuia sa inceapa in luna septembrie. Licitatia, care s-a desfasurat in 1998, a desemnat drept castigator un consortiu international condus de compania germana Mediaconsulta. Consortiul mai asteapta si in ziua de azi o invitatie la Ministerul Finantelor, pentru consultari privind campania. Culmea este ca finantarea campaniei respective, in valoare de un milion euro, vine de la contribuabilii europeni, prin programul PHARE.
Revista Capital a incercat, in ultima luna, sa obtina informatii privind elementele de natura tehnica ale campaniei. Rezultatul a fost unul singur: functionarii Ministerului Finantelor ne-au trimis la plimbare. In aceeasi directie au fost indreptati si reprezentantii Mediaconsulta, atunci cand au incercat sa discute cu ministerul.
Este un exemplu clasic in ceea ce priveste talentul Finantelor de a compromite aplicarea oricarei reglementari de natura fiscala. Treaba de mantuiala este expresia care caracterizeaza cel mai bine initiativele legislative ale acestui minister. Dupa ce ca ordonanta a fost facuta in graba pentru a putea fi aplicata de la 1 ianuarie 2000, nimeni nu stie acum cum functioneaza. Normele metodologice nu sunt nici macar in proiect. Cateva milioane de contribuabili barfesc pe la colturi despre cum se va aplica si ce va insemna acest nou sistem. Nimeni nu-i lamureste. Finantele pastreaza tacerea de parca ar fi vorba de cine stie ce secrete de stat.
O singura concluzie se poate desprinde: ca de obicei, ne aflam in fata unei masuri luate fara cap si fara coada. Parlamentarii, furiosi de forma in care a fost adoptata ordonanta, au declarat ca au de gand sa faca modificari esentiale ale textului, atunci cand va ajunge in dezbaterea celor doua Camere. Asa ca este exclusa, din punctul lor de vedere, aplicarea de la 1 ianuarie. Este foarte probabil ca o noua ordonanta de urgenta sa aduca modificari celei initiale, pe ici-pe colo, in punctele esentiale. Asa se explica, poate, de ce nu apar normele metodologice si de ce partenerii straini sunt dusi cu vorba. Oricum ar fi, Ministerul Finantelor si-a mai trecut o gafa monumentala in palmares. Ca de obicei, pretul il vor plati tot contribuabilii.