Sunt tot mai puțini cei care își amintesc momentul în care Dacia redevenea un brand cu pretenții internaționale. Se întâmpla în vara lui 2004 când modelul Logan era prezentat pentru prima dată publicului. Pe atunci, jurnaliștii străini, încă sceptici în privința prizei la clienți a unui nou produs „made in Romania”, luau în râs aspectul pătrățos al caroseriei și spațiul interior numai bun pentru „patru adulți, un porc, o chiuveta si 100 de kilograme de cartofi”. Aceste constatări pline de sarcasm aveau să se răzbune mai apoi, când, de la un an la altul, gama a devenit tot mai extinsă și mai bine vândută. În 2005 – primul an complet de comercializare al noului produs Dacia „by Renault”, Logan, – marca românească deținută de grupul francez Renault vindea circa 164.000 de unități atât în România cât și în alte state din Europa, Africa și Orientul Mijlociu. Zece ani mai târziu, în 2015 – cu un concept inițial „low-cost” dat de mult uitării în favoarea ideii de „smart buy” – vânzările Dacia au ajuns la 550.920 de unități, iar cele șapte produse ale mărcii au primit în dotare atât sisteme de asistență la condus cât și echipamente de confort care, la început, păreau rezervate mărcilor mult mai scumpe. Că le place sau nu detractorilor, mașinile Dacia au ajuns la niveluri de echipare asemănătoare cu ale unor mărci mult mai puternice la nivel mondial. E drept că aceste echipamente au majorat prețul final însă, în prezent, Logan rămâne, la nivelul de bază, cel mai ieftin sedan comercializat în Europa (6.950 euro), iar întreaga gamă are costuri cât se poate de competitive dacă este comparată cu vehicule apropiate ca dotări. Asta, desigur, fără a lua în calcul alternativele second-hand comparând mere cu pere.
Dacia a învățat din greșeli
În afara unui raport dotări/preț cât se poate de competitiv, marca Dacia merită laude și pentru un detaliu mai puțin cunoscut de publicul larg. La majoritatea testelor organizate de marca autohtonă pentru presă, oficialilor Dacia li s-au adus reproșuri. Unele legate de prestațiile mașinilor, altele de dotări sau chiar de modalitățile de promovare sau prețuri. Ei bine, spre deosebire de multe alte mărci, oficialii Dacia au dovedit că sunt receptivi la acestea rezolvând – mai devreme sau mai târziu – aproape toate problemele. De exemplu, amplasarea butoanelor de acționare a geamurilor pe consola centrală a fost mult timp un subiect de discuție. La fel și poziția comutatorului pentru reglajul oglinzilor exterioare sub levierul frânei de mână sau a claxonului în afara volanului. Mai recent, odată cu apariția sistemului de navigație, poziționarea acestuia prea jos a fost un nou reproș adresat oficialilor Dacia. Ei bine, începând din acest moment, majoritatea problemelor de ergonomie au fost rezolvate. Sistemul MediaNav a fost mutat mai sus – cu excepția modelului Duster unde modificarea este așteptată odată cu lansarea de anul viitor a unei noi generații – claxonul se află la locul lui, în centrul volanului, comenzile pentru geamuri se găsesc pe panourile ușilor, iar reglajul oglinzilor în stânga volanului.
Un motor normal aspirat într-o lume turbo
Lăsând deoparte detaliile despre design, ergonomie sau manevrabilitate – aceasta din urmă rămânând în limitele deja cunoscute pentru că nu au fost făcute modificări la nivelul trenului de rulare, al suspensiei sau sistemului de direcție – testul internațional la care Capital a luat parte a avut ca principale vedete noul motor SCe pentru Logan și Sandero și cutia automată EDC pentru Duster.
Motorul SCe cu numele de cod B4D 400, normal aspirat, cu o capacitate cilindrică de 998 cmc dezvoltă, conform producătorului, 54 kW (73 CP). Începând cu luna noiembrie a anului 2016 acesta devine cel mai puțin potent motor din gamă – următorul fiind dieselul dCi 75 de 1.5 litri. Propulsorul consumă, în cazul amplasării pe modelul Sandero, 5,2 l / 100 km în regim mixt. Deși această valoare este superioară celei declarate pentru deja cunoscutul turbo TCe 90 (4,9 l / 100 km), este de așteptat ca ea să fie mult mai ușor de atins în traficul real. Mai exact, știm deja cu toții că propulsoarele turbo cu cilindree mică, apărute ca ciupercile după ploaie odată cu ideea de „downsizing”, afișează un consum mediu mult mai mare în utilizarea de zi cu zi decât cel declarat de producător tocmai din cauza modului de funcționare al turbocompresorului. În schimb, acest motor normal aspirat – neavând supraalimentare prin turbocompresor – ar tebui să ofere un consum mult mai apropiat de cel din laborator. Spunem „ar trebui” pentru că în timpul testului distanța parcursă nu ne-a permis o cuantificare exactă. Așa că, deocamdată, mergem pe mâna inginerilor Dacia. În schimb, ce putem spune cu siguranță este că un Sandero dotat cu SCe 75 este o mașină corectă pentru traficul urban, dar mult mai puțin plăcută atunci când deplasarea implică depășiri și schimbări rapide ale regimului de viteză. Ca notă de culoare să menționăm că oficialii Dacia au oferit pentru testare doar modele Sandero dotate cu motorul SCe. Asta în ciuda faptului că motorul a intrat și în echiparea modelelor Logan și Logan MCV. Cum aceste vehicule sunt mai masive decât Sandero este de așteptat ca deplasarea să fie chiar mai greoaie.
Primul autoturism românesc cu cutie automată
Cutia automată EDC, împrumutată de micul SUV Duster de la frații săi mai stilați din grupul Renault, este o extravaganță pe care inginerii Dacia par să și-o fi permis doar pentru a închide gura celor care acuzau marca de lipsa unei astfel de dotări. Lăsând gluma deoparte să spunem că justificarea apariției unei cutii cu dublu ambreiaj pe un vehicul al cărui principal atu este raportul prestații/preț este dată de faptul că în ultimii doisprezece ani cota de piață a vehiculelor echipate cu cutii de viteze automate a crescut în Europa de la 6% la 18%. Disponibilă strict pentru versiunea 4×2 echipată cu motorul diesel dCi 110 CP, cutia Efficient Dual Clutch (EDC) asigură un confort sporit în deplasare fără a majora consumul și emisiile de CO2.
Este interesant de observat că Dacia va comercializa modelul Duster cu EDC abia în luna februarie, cu doar câteva luni înainte ca o versiune complet nouă a vehiculului să fie lansată pe piețele din întreaga lume. Acest demers mai puțin obișnuit are drept rol susținerea vânzărilor într-o perioadă în care unii clienți ar fi preferat să aștepte noul Duster.
Cum oficialii Dacia au refuzat să dea detalii despre prețul modelului Duster cu EDC putem doar să estimăm că acesta va fi cu ceva mai mult de 1.000 de euro mai mare decât al variantei similare cu transmisie manuală. În schimb despre Sandero SCe putem spune că are un preț de bază de 7.150 de euro (Acces), în timp ce Logan SCe costă minimum 6.950 de euro, iar Logan MCV SCe 7.900 de euro. În cazul Sandero și Logan MCV, motorul SCe poate fi comandat doar pentru versiunile de echipare Acces, Ambiance și Laureate, în timp ce pentru sedanul Logan micul motor poate fi solicitat și în echiparea Prestige.
Logan, Sandero, Logan MCV și chiar Sandero Stepway au acum doar motoare alimentate cu benzină de până la 1 litru, iar puterea maximă – incluzând și dieselurile – este de doar 90 CP.