Cu un total de peste 157.000 de contracte, reprezentând tot atâtea credite, Fondul Național de Garantare a Creditelor (FNGCIMM) a ajuns la o valoare a garanțiilor de 13 miliarde lei acordate prin Prima Casă de la lansarea programului și până în prezent.
Susținerea acordată de stat sistemului bancar și a celui imobiliar (pentru primul prin preluarea riscului de nereturnare a creditelor de către persoane fizice, iar pentru cel de-al doilea prin stabilirea artificială a unui preț pentru locuințe) s-a materializat prin 13 miliarde lei, adică aproape 3 miliarde euro. Garanțiile au fost acordate de FNGCIMM, care a dat astăzi un comunicat cu respectivele date, pentru susținerea de finanțări destinate achiziționării sau construcției de locuințe.
„Programul Prima Casă are un important impact social, având în vedere avansul de numai 5%, care oferă şansa multor români şi a tinerilor în special, de a deţine în proprietate o locuinţă sau de a-şi îmbunătăţi standardul de viaţă prin achiziţionarea unei proprietăţi mai mari. În acest moment se află în stadiu final implementarea unei noi componente a programului, care va permite beneficiarilor participanţi în Program să achiziţioneze o nouă locuinţă, cu suprafaţa utilă şi/sau valoarea mai mare, beneficiind de aceleaşi condiţii avantajoase”, se menţionează în comunicat.
Pentru cei care au aplicat pentru o garanție din partea Fondului, site-ul instituției include o aplicație prin care clienții pot consulta în ce stadiu se află solicitarea garanției. „Din momentul în care dosarul a fost înaintat de bancă şi a intrat în aplicaţia FNGCIMM, beneficiarii pot urmări în timp real stadiul aprobării garanţiei. Prin accesarea secţiunii Prima casă, opţiunea Stare solicitare şi completarea câmpurilor aplicaţiei, utilizatorii vizualizează fluxul de analiză a solicitării de garantare, informaţiile fiind oferite rapid şi transparent. FNGCIMM, în termen de patru zile lucrătoare de la primirea Solicitării de Garantare corecte şi complete, redactează contractul de garantare”, mai arată comunicatul. Practica, vizibilă prin mai multe reclamații făcute de clienți, arată că unele bănci sunt favorizate la perioada de acceptare sau respingere a dosarelor, iar termenul anunțat este de cele mai multe ori depășit.
De altfel, inclusiv Fondul menţionează faptul că acest termen nu poate fi respectat dacă dosarul este retransmis băncii pentru completare sau pentru corectarea unor documente. Principalele motive de invalidare a dosarelor sunt lipsa unor documente, documente ilizibile sau neconforme cu originalul, incomplete sau expirate (extras Carte Funciară, CI). Imediat ce aceste aspecte sunt remediate, dosarul reintră în fluxul de analiză, iar garanţia este acordată în baza dosarului complet şi corect întocmit, chir dacă termenul de aprobare a fost depășit.