cel al regizorului american Andrew Vajna. Nu prea stia cum sa faca acest lucru, insa i s-a parut o idee de afacere pe care o putea pune cu usurinta in aplicare. Nu avea nevoie de capital mare de pornire si, in plus, isi putea pune in aplicare cunostintele de detectiv. Primul pas pe care l-a facut a fost sa caute pe Internet. Asa a descoperit conceptul de „ancestral marketing” si a luat legatura cu Thomas Nocera, fondatorul unui institut american care se ocupa chiar cu asa ceva. Scopul institutului este de a forma specialisti in domeniul gasirii rudelor. Acest tip de marketing se bazeaza pe folosirea tehnologiei informaticii in slujba comportamentului uman, a bucuriei de a descoperi istoria unei familii. Deoarece in Statele Unite stiinta merge mana in mana cu business-ul, una dintre cele mai importante aplicatii este cea a organizarii unui turism bazat tocmai pe aceste descoperiri. Nocera a pornit afacerea de la ideea ca, in SUA, exista peste doua milioane de persoane care au rude, mai ales in Europa, despre care stiu foarte putine sau aproape nimic. Plecand din acest punct si-a dat seama ca are o piata pentru o potentiala afacere. Americanul a creat, pe langa Institutul de Marketing Ancestral pe care il infiintase, si o agentie virtuala care sa puna in practica acest tip de turism. Ideea de afaceri a lui Thomas Nocera a fost destul de usor de pus in aplicare, din moment ce fratele sau era asociat la o agentie de turism, care se ocupa de promovarea Floridei, cu fratele presedintelui Statelor Unite, George W. Bush.
Trasee turistice pentru regasirea rudelor
Studenta din simleul Silvaniei parea a avea toate premisele necesare dezvoltarii unui business interesant in Romania, insa socoteala de acasa nu prea s-a potrivit cu cea din targ. Isi propusese ca, in cazul in care reuseste sa descopere ruda al carei nume semana cu cel al regizorului Andrew Vajna, sa continue si sa incerce sa dezvolte si in Romania un business similar celui din Statele Unite. Cercetarile ei au dovedit ca regizorul nu avea nici un fel de legatura de rudenie cu familia sa. In plus, daca toate statisticile aratau ca in ciuda faptului ca in Statele Unite exista o piata extraordinara pentru un astfel de business, despre Romania nu se putea spune acelasi lucru. A intrat intre timp la Facultatea de Business din Cluj. si-a dat seama insa ca a stabilit deja legaturi cu Institutul de Marketing Ancestral pe care nu le folosise in nici un fel. Impreuna cu Thomas Nocera si un profesor al facultatii din Cluj unde tocmai intrase, Andreea Albert a apreciat ca nu este nici un risc daca incearca sa puna pe picioare afacerea si in Romania, in jurul conceptului de marketing ancestral. Planul celor trei a fost sa infiinteze agentii la Satu Mare, Cluj si Budapesta. „Vom incerca sa gasim rudele din Statele Unite pentru romanii sau maghiarii care ne solicita un astfel de serviciu. Ulterior ii vom pune in legatura si, astfel, americanii vor avea prilejul sa isi cheltuiasca banii vizitand locurile in care traiesc rude pe care nu le-au vazut niciodata”, spune Andreea Allbert. Mai mult, marketingul ancestral va favoriza si schimburile de studenti dintre Facultatea de Business din Cluj si institutul din Florida. Intre timp, Andrea Albert a mai dezvoltat inca o afacere pe Internet. „stiam ca am talent la desen, insa nu stiam cum sa vand acest lucru”, explica Andrea Albert. S-a gandit sa experimenteze un portal prin intermediul caruia persoanele interesate pot trimite o fotografie, urmand sa primeasca un portret desenat de Andrea. Aceasta scaneaza lucrarea pe care o retrimite pentru a fi acceptata. Urmeaza eventualele retusuri si, dupa ce solicitantul isi trimite acceptul, va primi portretul expediat par avion. Ciudat, dar pana in acest moment, cele mai interesate persoane de acest serviciu au fost personalitatile. si nu cele din Romania, ci cele de peste Ocean. A primit deja solicitari de la Stacy – manechin si prezentator TV din Statele Unite, s-au de la actualul guvernator al Californiei, Arnold Schwarzenegger. Costul unei astfel de lucrari este, de obicei, 150 de dolari. Daca socotim numai trei portrete pe luna, cam cate executa Andrea de obicei, rezulta o suma absolut suficienta pentru intretinerea unui student. Totusi, tarifele sunt mult mai mari in cazul unor astfel de lucrari executate prin intermediul Internetului, pentru clientii din Statele Unite, preturile putand ajunge si la 600 de dolari pe lucrare.
Busines Start
Investitie: Intr-o astfel de afacere este nevoie sa fie infiintate birouri zonale ale agentiei. Andreea vrea sa infiinteze la Cluj, Satu Mare, Brasov si Budapesta, reprezentante ale sediului principal, din Florida. La inceput, acestea vor dispune doar de o dotare de baza: conexiune Internet, telefon/fax, pliante cu trasee turistice din cele doua tari. Treptat, reteaua se va extinde in Moldova, la Bucuresti si, daca afacerea va avea succesul scontat, in mai multe puncte din Europa Centrala si de Est. Investitia totala pe care o prevede Andrea pentru business-ul sau (SUA, Ungaria si Romania) va fi de 500.000 de dolari si va fi suportata integral de partea americana. In acest moment, Nocera desfasoara negocieri cu o mare companie din SUA, care vrea sa sustina afacerea din punct de vedere financiar. Totusi, pe piata se poate intra si cu costuri mai scazute, mizand pe dezvoltarea treptata a afacerii.
Angajati: Fiecare birou zonal va fi condus de cate un reprezentant local al agentiei, care se va ocupa atat de munca de investigatii necesara pentru descoperirea rudelor cautate, cat si de construirea traseului turistic, in functie de numarul grupului de americani care vor vizita Romania sau Ungaria. Fiecare reprezentant isi va selecta echipa si va contacta operatorii de turism din zona de operare.
Promovarea: Compania de sustinere se va implica si cu infrastructura pe care o are la dispozitie (inclusiv o revista de promovare a calatoriilor turistice). Compania respectiva se va ocupa si de promovarea agentiei de turism ancestral, indeosebi in media americana. Campania de promovare se va baza pe descoperirea de senzatie a Institutului privind rudele actualului presedinte (IMA a descoperit ca si contracandidatul la presedintie a lui G. W. Bush este de fapt o ruda a acestuia, deci functia va ramane in familie).
Strategia de promovare trebuie sa vizeze atat piata americana, cat si cea din Centrul sau Estul Europei. Promovarea unui portal de Internet nu trebuie omisa, majoritatea celor care se angajeaza in cautarea rudelor pornind in munca de investigatie prin intermediul Internetului. Daca acest portal este bine promovat, multi clienti pot ajunge sa apeleze la serviciile unei astfel de companii.
Clientii si piata
· Pentru compania Andreei Albert, clientii vizati vor fi toti cetatenii americani care vor sa isi caute rudele in aceasta zona a lumii sau cei din Europa de Est care spera sa-si gaseasca rude in SUA. Ei vor fi racolati atat prin site-ul www.ancestralmarketing.com si prin intermediul Institutul de Marketing Ancestral din Florida, cat si prin birourile zonale din cele doua tari. Numele rudei nu va fi dezvaluit decat dupa semnarea unui contract care sa prevada o suma minima incluzand si comisionul de agentie.
· Fiind inca o actiune de pionierat, chiar si pe plan mondial, concurenta se afla intr-o stare incipienta. Pe parcurs, cu siguranta ca vor aparea si alte agentii cu acest profil.