Una dintre explicaţiile pentru starea proastă a drumurilor din România este folosirea materialelor de calitate îndoielnică, foarte ieftină. În ciuda faptului că, în România, există un producător de bitum rutier (doar unul)  – Rafinăria Vega Ploieşti, care realizează un produs de calitate superioară, dar mai scump, piaţa este dominată de materiale importate, de o calitate inferioară, dar mai ieftine.

Astfel, potrivit unei situaţii a INS,  în 2016, România a importat aproape 510.000 de tone de bitum, în valoare de 103 milioane de euro. Au existat şi exporturi, doar 10.000 de tone, în valoare de 2,3 milioane de euro, toate fiind realizate de Vega.

Având în vedere că România are un consum anual de 600.000 de tone de bitum, iar 510.000 de tone reprezintă importuri, rezultă că doar 15% din consum este asigurat de producţia locală.

O mare parte din bitumul folosit pentru covorul asfaltic din România provine din import, principalele tări de provenienţă fiind Polonia şi Ungaria, care împreună acontează peste jumătate din toată cantitatea. Alte surse mai sunt Serbia, Austria, Italia sau  Rusia.

Calitatea bitumului importat se vede din suprafaţa gropilor ce trebuie astupate. Nici măcar nu este vina producătorilor sau a constructorilor de drumuri. Pur şi simplu, caietele de sarcini ale licitaţiilor pentru drumuri realizate de ordonatorul de credite, fie că e CNAIR , fie administraţiile locale, sunt făcute în aşa fel încît să fie folosite cele mai ieftine materiale pentru drumuri, pentru că şi licitaţiile se câştigă cu cel mai mic preţ. Iar, de aici, problema cu gropile dovada că zicala(adaptată) “suntem prea săraci ca să folosim produse ieftine” este perfect adevărată. Pentru că, bineîneţeles, drumul este construit cu cele mai ieftine materiale , dar se şi strică imediat, ceea ce presupune alţi bani pentru reparaţii, nemaivorbind de nervii şi maşinile stricate ale şoferilor.

Se poate şi altfel

În România, cea mai mare parte a drumurilor sunt asfaltate cu bitum normal, de o calitate medie, care costă circa 1.300 de lei tona. Iar drumurile sunt mereu pline de gropi. Mai există însă şi o altă soluţie: un bitum special, cu adaos de polimeri –  plastic, care este mai scump, circa 1.700 de lei tona, dar şi mult mai rezistent. Spre exemplu, situaţia Bulevardului Aviatorilor din Bucureşti. Care a fost asfaltat încă din 2010 şi, până azi, nu a necesitat reparaţii. Nici măcar punctuale. Aceasta pentru că a fost acoperit cu acest bitum polimerizat, un produs cu o rezistenţă mult mai mare la temperaturi extreme faţă de bitumul clasic şi cu o aderenţă sporită. Lucrările de înlocuire a pietrei cubice cu asfalt pe Bulevardul Aviatorilor au fost finalizate în anul 2010. De atunci, nicio lucrare de reabilitare, nicio groapă în asfalt! Deşi, evident, şi pe-acolo a plouat, a nins, ba, mai mult, fiind una dintre cele mai circulate artere din Bucureşti, au trecut, în 5 ani, zeci de milioane de maşini (conform unei declaraţii a unui reprezentant al Administraţiei Străzilor din Capitală, în anul 2010, bd. Aviatorilor era tranzitat zilnic de 18.000 de maşini, ceea ce înseamnă peste 40 de milioane de maşini în 5 ani, fără a lua în consideraţie faptul că, de atunci, numărul autoturismelor a crescut şi că, evident, traficul este mai intens acolo). De remarcat, lucrările au avut garanţie 4 ani. Deşi garanţia a trecut, tot nu sunt necesare reparaţii.

 

Folosirea bitumului polimerizat pentru extinderea duratei de viaţă a asfaltului de pe şoselele din Bucureşti la mai mult de 2-3 ani, cât este acum, este una folosită pe scară largă în Europa de Vest încă de acum 20 de ani, iar în Polonia şi Cehia, de circa 10 ani. Acest bitum special extinde durata de viaţă a asfaltului cu cel puţin 50%. Folosirea în amestecul asfaltic a bitumului polimerizat creşte rezistenţa asfaltului la temperaturi înalte sau foarte scăzute şi oferă elasticitate crescută la deformări.

Singurul producător local de bitum polimerizat este Rafinăria Vega Ploieşti, o entitate a KMGI ( fost Rompetrol). Nu există importuri pentru această categorie de produs.

Producţia locală de bitum, în expansiune

Rafinăria Vega Ploieşti, deţinută de KMGI (fostul Grup Rompetrol), care a rămas singurul producător de bitum din România, şi-ar putea creşte în acest an producţia, pe fondul creşterii lucrărilor de infrastructură rutieră.

„Ceea ce putem lua în considerare şi analizăm în acest moment este creşterea capacităţii de producţie de bitum”, a declarat, într-un interviu pentru Adevărul, vicepreşedintele KMG International pentru dezvoltare corporativă şi strategie, Alexey Golovin.

„Întrucât, în prezent, rafinăria Vega este singurul producător de bitum din România, acest produs se bucură de o cerere foarte bună. Luând în considerare planurile României de dezvoltare a infrastructurii rutiere – deoarece Uniunea Europeana alocă fonduri considerabile, iar noi cunoaştem strategia României pe termen lung privind dezvoltarea infrastructurii de transport – noi suntem conştienţi că, în curând, probabil, într-un orizont de 10-15 ani, putem anticipa o cerere foarte stabilă la acest produs. În prezent, analizăm acest proiect şi, posibil, va fi supusă spre dezbatere creşterea capacităţii de producţie de bitum”, a spus Golovin.

Anul trecut, rafinăria Vega, care a rămas singurul producător de bitum rutier din România, a produs 91.700 de tone de bitum. Este un record al producţiei de bitum, din toată istoria rafinăriei. La Vega, producţia de bitum a început în anul 1923.

La Vega nu se produce doar bitum obişnuit, ci şi bitum cu polimeri. În anul 2007, în urma unei investiţii de peste 7 milioane de dolari, Rompetrol a finalizat la unitatea din Ploiesti o instalaţie de bitum rutier modificat cu polimeri, care completează gama de bitumuri rutiere. Instalaţia de producţie are o capacitate de 60.000 tone/an.