Piaţa serviciilor de hosting, estimată la circa 6 milioane de euro în acest an, se va confrunta cu o contractare în anii viitori pe fondul închiderii multor afaceri online.
Pe măsură ce conceptul de Web 2.0 (conţinut internet generat de utilizatori) şi serviciile de cloud computing (aplicaţii găzduite pe servere şi furnizate sub formă de serviciu cu abonament) se răspândesc, piaţa de servicii de hosting se modelează în jurul acestora. Potrivit unui studiu IDC comandat de Microsoft, segmentele de piaţă reprezentate de soluţii de găzduire complexe şi hibride vor conta cu o pondere de 70% în totalul creşterii pieţei de hosting la nivel mondial, în următorii ani.
Potrivit aceluiaşi studiu IDC, serviciile simple de găzduire de site-uri (basic hosting) au totalizat pe piaţa autohtonă 0,95 milioane de dolari în 2008, au crescut la 1,02 milioane în 2009 şi este de aşteptat să atingă 1,07 milioane în 2010. Prin comparaţie, serviciile complexe de găzduire au generat, în 2008, în România, un segment de piaţă de 5,84 milioane de dolari, pentru ca în acest an să crească la 5,91 milioane şi urmează să atingă, potrivit estimărilor IDC, o valoare de 6,05 milioane de dolari în 2010. În plus, „la nivel mondial, serviciile de cloud computing vor creşte, potrivit estimărilor Gartner, de la o piaţă de 46 de miliarde de dolari, în 2008, la 150 de miliarde de dolari, în 2013. Multe companii sunt împinse să livreze software plus servicii, prin urmare este clar că şi Microsoft are o piaţă în acest domeniu cu Windows Server“, spune Todi Pruteanu, Platform Strategy Manager la Microsoft România.
Schimbare de comportament
În România, numărul site-urilor de web active este estimat a fi în jurul a 63.000. „Piaţa de hosting autohtonă este undeva sub şase milioane de euro anual“, apreciază Flaviu Rădulescu, director general al Hostway România, unul dintre principalii competitori. „Estimăm că deţinem aproximativ 21% din această piaţă. În acest moment, dintre site-urile companiilor din top 10 ca mărime în România găzduim patru. Printre clienţi se numără BRD Groupe Société Générale, National Geographic Channel, GSP, Antena 3, Trilulilu, Cancan, Emag. Estimările noastre pentru acest sfârşit de an în ceea ce priveşte veniturile se situează undeva în jurul cifrei de 1,07 milioane euro. Pentru anul viitor, estimăm o creştere mult mai rezervată faţă de anii trecuţi, de maximum 9%“, adaugă Rădulescu. Potrivit managerului, anul viitor va fi unul dificil pentru industria online, multe afaceri care trăiesc exclusiv din acest domeniu urmând să se închidă, ceea ce va afecta cererea pentru hosting. „E posibil, ca anii viitori să marcheze o criză pentru online şi, din păcate, piaţa se va contracta“, apreciază managerul Hostway. În schimb, apariţia şi pe piaţa autohtonă a conceptului de cloud computing sau Software as a Service începe să îşi pună amprenta asupra pieţei. Ceea ce pierd companiile pe seama contractării pieţei ar putea recupera prin sofisticarea cererii la nivel de servicii de hosting. „Firmele încep uşor să îşi modifice aplicaţiile şi să le mute în online, astfel încât să fie folosite direct ca servicii. Prin urmare, clienţii sunt scutiţi de investiţiile în licenţe, echipamente hardware, mentenanţă etc.“, completează Rădulescu. „În acest fel, foarte multe servicii profesionale, pe care doar firmele foarte mari şi le permiteau înainte, vor putea fi utilizate acum şi de către IMM-uri. Externalizarea aplicaţiilor către un hosting provider va reduce simţitor costurile de administrare şi upgrade ale unei astfel de infrastucturi“, adaugă acesta.
Consolidare de nevoie
Acest tip de comportament al clienţilor de hosting ar putea determina şi o modificare la nivelul structurii jucătorilor de pe piaţă, forţând la o consolidare a acesteia. Piaţa este fragmentată, cu mulţi jucători şi nu este încă deloc aglomerată. În ultima vreme, jucători mari, precum Hostway sau 1 and 1 şi-au făcut intrarea şi în România şi nu este exclus să mai asistăm la venirea unor noi jucători sau la consolidarea poziţiei celor mari. „Din fericire, piaţa de hosting nu este aşa de aglomerată, este o piaţă cu multe firme mici, dar care nu au o reală putere financiară sau tehnologică pentru a susţine clienţii cu nevoi premium. Mulţi dintre micii jucători vor întâmpina, foarte probabil, probleme serioase în următorul an, iar clienţii lor vor migra către furnizorii mari, serioşi, cu tehnologie de găzduire dedicată“, conchide Rădulescu.
E posibil ca anii viitori să marcheze o criză pentru online şi, din păcate, piaţa se va contracta. Foarte multe afaceri care trăiesc doar din online vor muri.
Flaviu Rădulescu, director general Hostway
70% din creşterea pieţei serviciilor de hosting va proveni de pe urma segmentelor de hosting complex şi hibrid, care includ şi servicii de cloud computing
63.000 este numărul estimat de site-uri şi pagini web găzduite pe serverele româneşti. Multe din acestea se vor închide sau vor deveni inactive în 2010