Gazele de import pentru România prin proiectul AGRI ar putea fi mai scumpe decât cele ruseşti

Preţul la gazele de import pentru România prin proiectul AGRI ar putea fi mai mare decât cel al gazelor ruseşti, a apreciat, joi, preşedintele Consiliului de Administraţie al AGRI şi director în Ministerul Economiei, Corneliu Condrea.

Potrivit lui Condrea, acest lucru va putea fi cunoscut doar după realizarea studiului de fezabilitate, dar chiar şi în aceste condiţii s-ar putea lua decizia achiziţionării unui gaz mai scump, dacă el îţi asigură pe termen lung o siguranţă în aprovizionare.

‘Dacă este vorba despre securitatea aprovizionării şi concluziile studiului de fezabilitate vor fi că gazul este mai scump şi există alte criterii care te determină să iei decizia să îl achiziţionezi, cu siguranţă că o să achiziţionezi şi un gaz mai scump dacă el îţi asigură pe termen lung o siguranţă în aprovizionare. Sunt şi alte criterii care determină o decizie, nu doar preţul’, a spus preşedintele CA al AGRI.

Întrebat dacă gazele achiziţionate de România prin proiectul AGRI ar putea fi mai scumpe decât cele ruseşti, având în vedere investiţia şi transportul, Condrea a răspuns: ‘La o primă vedere aşa este; este o chestiune de bun simţ’.

‘Referitor la preţul pe mia de metri cubi, nu ne putem lansa în aprecieri de genul 200 – 300 – 400. La o primă vedere, sunt două lanţuri tehnologice – lichefiere şi regazificare, alăturate transportului cu metanierele, care ne-ar putea duce la această concluzie şi anume că s-ar putea să fie mai scumpe, că sunt două lanţuri tehnologice în plus. Dar să nu uităm că, indiferent de unde vine gazul, trebuie să-l comparăm cu preţul din zona unde el ajunge. Şi, atunci, dacă gazul azer care trece prin Federaţia Rusă şi ajunge în Occident este mai scump – şi asta o să ne spună studiul de fezabilitate – decât gazul care traversează Marea Neagră şi este supus acestor două procese suplimentare este firesc că proiectul va fi fezabil’, a explicat reprezentantul MECMA.

De asemenea, el a precizat că studiul de fezabilitate va da răspunsul şi la întrebarea dacă, în afară de cele două terminale între Georgia şi România, ar mai trebui construite şi conducte pentru aducerea gazului azer. În acest caz, potrivit lui Condrea, există două posibilităţi: fie upgradarea sistemului actual de transport de pe teritoriul Georgiei, fie majorarea capacităţii de transport gaze a gazoductului Baku-Tbilisi-Ceyhan.

Preşedintele CA al AGRI a mai precizat că una dintre recomandările care s-au făcut în urma concluziilor unuia dintre studiile de fezabilitate realizate până acum se referă la începerea negocierilor dintre guvernul român şi cel turc în legătură că traversarea strâmtorilor.

‘Este o condiţie – deocamdată, nu ştim ce se va întâmpla mai departe -, este o condiţie pusă pentru traversarea de către nave care prezintă pericol pentru explozie: să nu depăşească 150 de metri lungime. Orice metanier care se înscrie sub această lungime, firesc cu capacităţi sub 140.000 metri cubi, poate face obiectul negocierii’, a spus acesta.
SURSA: Agerpres