Gazoduct pentru valorificarea gazelor din Marea Neagră. Șeful Transgaz spune că lucrările au toate șansele să fie gata înainte de termen
Investiția strategică a statului român pentru exploatarea și valorificarea gazelor din Marea Neagră, proiectul „Țărmul Mării Negre – Podișor”, se află într-un stadiu avansat de realizare.
Construcția gazoductului care va conecta aceste resurse la sistemul național de transport respectă calendarul asumat, spune Ion Sterian, directorul general al Societății Naționale de Transport al Gazelor Naturale Transgaz SA.
El a subliniat că gazoductul ar putea fi predat înainte de termen, având în vedere progresul rapid al lucrărilor și condițiile favorabile.
Gazele naturale extrase din Marea Neagră de consorțiul OMV Petrom și Romgaz vor fi integrate în rețeaua națională prin gazoductul Tuzla – Podișor, construit de Transgaz.
La momentul actual, lucrările au ajuns la 85% din total, iar în perioada următoare urmează să fie realizate probe tehnologice. Conform planului, gazoductul va deveni operațional pe 1 iulie 2025.
Ion Sterian a precizat că echipa sa va depune toate eforturile pentru a respecta termenul de finalizare, iar, în funcție de condițiile meteo, lucrările ar putea fi finalizate mai devreme.
El a menționat că acest proiect este esențial pentru securitatea energetică a României, având în vedere contextul geostrategic actual și importanța infrastructurii pentru exploatarea gazelor din perimetrul offshore Neptun Deep din Marea Neagră.
„Gazoductul Tuzla-Podișor este esențial pentru securitatea energetică și pentru economia României, cu atât mai mult în actualul context geostrategic.
Este vital ca infrastructura gazieră să fie finalizată la momentul în care vor începe să fie exploatate gazele naturale din perimetrul offshore Neptun Deep din Marea Neagră”, a indicat Ion Sterian.
Cererea de gaze va crește în viitor
De asemenea, Ion Sterian a subliniat importanța operaționalizării gazoductului în contextul creșterii cererii de gaze naturale în viitor, având în vedere politicile de decarbonizare și necesitatea înlocuirii cărbunelui cu gaze naturale pentru alimentarea termocentralelor.
El a adăugat că această infrastructură va sprijini și finalizarea unor investiții în sectorul industrial și energetic, precum și extinderea Sistemului Național de Transport pentru a racorda toate localitățile la rețeaua de gaze.
După proiectele BRUA și Ungheni-Chișinău, gazoductul Tuzla-Podișor, cu o lungime de 308 kilometri și o valoare estimată la 500 de milioane de euro, este considerat cel mai important proiect de infrastructură gazieră construit de Transgaz.
Acesta va permite racordarea la gaze naturale a aproape 185.000 de locuitori și a 523 de instituții publice. Proiectul face legătura cu sursele noi de gaze din Coridorul Transbalcanic și Coridorul Vertical, inclusiv conducta BRUA.
Gazoductul este parte integrantă a Planului de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport gaze naturale pentru perioada 2022 – 2031, fiind esențial pentru transportul celor 15 miliarde de metri cubi de gaze ce vor ajunge în România din Marea Caspică, precum și din terminalele de LNG din Turcia și Grecia.
Ion Sterian a menționat că prima moleculă de gaz natural va fi extrasă din Neptun Deep și transportată prin gazoductul Tuzla-Podișor începând din toamna anului 2027.
Transgaz, companie deținută majoritar de statul român, a înregistrat o capitalizare de 4,53 miliarde de lei, fiind în topul celor mai performante companii în ceea ce privește creșterea valorii de piață din ultimul an.