Conform unui comunicat al Consiliului Concurenţei, NIS Petrol SRL, care face parte din Naftna Industrija Srbije, intenţionează să cumpere o staţie în Arad şi două benzinării în Sibiu.
Divizia NIS desfăşoară activităţi şi derulează proiecte de investiţii în sectorul energetic (petrol şi gaze) prin explorarea, producţia, procesarea, vânzarea şi distribuţia de produse petroliere. Autoritatea de concurenţă va evalua operaţiunea de concentrare economică din punct de vedere al compatibilităţii acesteia cu un mediu concurenţial normal, în conformitate cu Regulamentul privind concentrările economice.
Potrivit Legii concurenţei, este menţionat în comunicat, sunt supuse controlului şi trebuie notificate Consiliului Concurenţei operaţiunile de concentrare economică ce depăşesc pragurile valorice prevăzute în acest act normativ. Acestea sunt îndeplinite dacă cifra de afaceri cumulată a întreprinderilor implicate în operaţiunea de concentrare economică depăşeşte echivalentul în lei a 10 milioane euro şi există cel puţin două întreprinderi implicate în operaţiune care realizează, pe teritoriul Romaniei, fiecare în parte, o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 4 milioane euro.
Pentru Bulgaria şi România, ţinta NIS este să aibă 40 de benzinării în fiecare din cele două ţări până la finele anului. Ulterior, până la finele lui 2014, NIS vrea să ajungă la o reţea de 80 de benzinării în Bulgaria şi 120 de benzinării în România.
Despre intrarea NIS pe piaţa românească au existat mai multe zvonuri încă din toamna anului trecut, atunci când presa relata că sârbii au avut discuţii cu mai multe companii petroliere din România pentru preluarea a unui număr de peste 100 de staţii. Una dintre companiile care au primit o ofertă din partea NIS a fost Rompetrol, care deţine locul II pe piaţa locală în funcţie de numărul de staţii.
Despre benzinarii particulari puteţi citi aici o analiză Capital.
La nivel de intenţie se pare că au fost negocieri şi cu OMV Petrom, care deţine poziţia de lider în România cu peste 560 de staţii Petrom şi OMV. Experţii din domeniu au spus în repetate rânduri că intrarea pe piaţa românească a unui nou mare jucător ar putea duce la o concurenţă mai mare între companii, astfel că şi preţurile carburanţilor ar putea să scadă.
O astfel de iniţiativă a avut-o anul trecut şi Socar, care a achiziţionat o reţea mică în nordul ţării, iar ţinta era de 300 de benzinării în următorii ani.