pentru GPL. Si pentru guverne gazul lichefiat este avantajos. El este de fapt un produs secundar rezultat din rafinarea petrolului. Valoarea importurilor de petrol scade deci prin folosirea la scara larga a GPL. De fapt, denumirea ascunde un amestec in diferite proportii de butan si propan. Pentru ca arde mai complet decat benzina sau motorina, este considerat mai „curat“, iar statele mentin accizele la niveluri inferioare nivelului de accizare a benzinei pentru a reduce poluarea in
pentru GPL. Si pentru guverne gazul lichefiat este avantajos. El este de fapt un produs secundar rezultat din rafinarea petrolului. Valoarea importurilor de petrol scade deci prin folosirea la scara larga a GPL. De fapt, denumirea ascunde un amestec in diferite proportii de butan si propan. Pentru ca arde mai complet decat benzina sau motorina, este considerat mai „curat“, iar statele mentin accizele la niveluri inferioare nivelului de accizare a benzinei pentru a reduce poluarea in marile orase. De altfel, principalii utilizatori ai gazului lichefiat sunt flotele de masini, in special taxiuri. In special autoritatile locale ale marilor orase incearca sa creasca numarul masinilor ce utilizeaza GPL.Succesul industriei depinde de multi factori, nu doar de pret. Dovada este diferenta dintre Germania si Italia, a doua tara fiind liderul european la consumul de GPL pentru autoturisme, in timp ce teutonii raman fideli carburantilor clasici. Sustinerea statului si concurenta sunt de asemenea importante pentru formarea pietei. Acolo unde politicile au fost coerente, rezultatele nu s-au lasat asteptate. Japonia, Australia si mai ales Coreea de Sud sunt lideri globali in promovarea GPL pentru industria auto. Nu toate tarile primesc insa cu bratele deschise gazul petrolier lichefiat. Guvernul brazilian a interzis utilizarea buteliilor cu gaz pe automobile, pe considerente de securitate. Totusi, analistii afirma ca influenta producatorilor de etanol, alcool obtinut din trestia de zahar, este foarte mare in aceasta tara, fapt care nu a dat nici o sansa producatorilor de GPL. Brazilienii raman astfel legati de masinile lor consumatoare de alcool.Polonia este campioana estului Europei in ceea ce priveste utilizarea GPL. Nu mai putin de 800 de mii de masini ruleaza pe GPL in Polonia. Italienii sunt lideri necontestati, cu peste 1,2 milioane de masini care ard gaz lichefiat. Romania ramane mult in urma, chiar si fata de Ungaria. Potrivit statisticilor, nu ruleaza nici 40 de mii de masini pe GPL. O explicatie a acestui fapt ar fi cresterea pretului GPL intr-un ritm mai alert decat in cazul benzinei sau motorinei. De la 1 aprilie acciza a crescut cu 28%, ajungand la 128,26 euro pentru o tona, de la 100 de euro pe tona cat era inainte.Interventia statului nu se rezuma doar la reducerea accizelor. Transportul si stocarea gazului sunt scumpe, costul, de la extractia gazului pana la rezervorul masinii, fiind dublu fata de benzina. Acordarea stimulentelor trebuie sa ajunga si la aceste verigi.Nu exista doar avantaje in cazul utilizarii GPL. Datorita puterii calorice mai reduse, consumul de gaz lichefiat este mai mare decat in cazul benzinei sau motorinei. Montarea instalatiei inseamna costuri suplimentare pentru proprietarii masinilor, iar puterea motorului scade. Mai mult, noile motoare pentru benzina sau motorina sunt foarte eficiente si performantele lor nu cresc simtitor o data cu schimbarea pe GPL. Investitiile de infrastructura (depozite, conducte, mijloace de transport) sunt considerabile, facand din GPL un combustibil scump pentru acele tari aflate in curs de dezvoltare, care au ritmuri inalte de crestere economica.Totusi, avantajele aduse calitatii aerului si pozitia sa de alternativa la dependenta de benzina au transformat GPL intr-o industrie prospera in Europa si Asia. Chiar daca scade numarul de cai putere, utilizatorii masinilor care consuma gaz lichefiat spun ca lungeste viata motorului, iar schimburile de ulei sunt mai rare. Cele mai mari cantitati de GPL nu se utilizeaza insa in industria auto, ci in gospodarii, unde inlocuieste gazul natural. Chiar daca nu va castiga lupta cu benzina, GPL are viitorul asigurat in randul combustiblilor alternativi.
Consumul de GPL creste in tarile lipsite de resurse energetice si cu politici de stimulare a consumului
Un amestec de politici eficiente si fonduri generoase a creat industrii puternice in unele tari din Asia si Europa. Politica benzinei ieftine din SUA a descurajat dezvoltarea industriei care poate creste numai pe diferenta dintre pretul benzinei si cel al GPL. Coreea de Sud este campioana absoluta la utilizarea GPL, cu peste trei milioane de tone utilizate de industria auto. Este urmata la mare distanta de Japonia si Australia. Campioanele europene la consumul de GPL sunt Italia, Polonia si Olanda. Marile companii petroliere observa cu interes evolutia pietei, grupuri precum Shell sau BP concurand cu producatori specializati de GPL.
Italia gazduieste cel mai mare parc de automobile care merg pe GPL
Peninsula este campioana consumului de GPL, cu peste 1,2 milioane de masini, urmata indeaproape de Polonia, cu un parc de peste 800 de mii de masini care merg cu GPL. Romania se afla mult in urma Poloniei si chiar a Ungariei. Cele 32 de mii de masini care ard gaz pe piata noastra reprezinta doar a sasea parte din flota pe GPL ce ruleaza in Franta. Olanda are o flota de trei ori mai numeroasa ca a noastra. Alte doua tari cu rezultate bune sunt Cehia si Belgia.