La prima vedere, intre localitatea americana Lynn si Bucuresti nu exista nici o legatura. Peste 4.200 de angajati ai producatorului de motoare de avioane General Electric (GE) au cerut in urma cu o saptamana sa li se explice motivul pentru care 142 dintre ei urmeaza sa fie concediati. Raspunsul primit a fost ceva de genul: transferam productia de combustoare pentru motoare de avioane la Bucuresti. Rick Kennedy, purtatorul de cuvant al companiei, vorbeste despre outsourcing si despre reducerea costurilor de productie. In definitiv, America nu a iesit din recesiune, iar in Romania salariul este de sase ori mai mic. „Locurile de munca nu se transfera in alte tari. Suntem o companie internationala si exportam peste 40% din productia de motoare. Bineinteles ca in aceste conditii outsourcing-ul are un rol important”, spune Kennedy.
Sindicalistii americani se plang ca dupa ce si-a facut fabrici pe banii contribuabililor americani, GE transfera acum o mare parte din productie peste Ocean. „Dupa ce a cheltuit zeci de milioane de dolari pentru obtinerea de facilitati fiscale, General Electric face acum lobby puternic pentru eliminarea oricaror restrictii ale globalizarii”, spune Jeff Crosby, seful sindicatului din GE.
GE s-a ocupat in ultimii ani cu dezvoltarea celui mai performant motor care sa echipeze avioanele militare. Pentru motorul F414, Pentagonul a platit 740 milioane de dolari. Acum, Romania beneficiaza de o parte din acest program care
s-a finalizat cu un contract in valoare de 1,9 miliarde de dolari, semnat de GE cu marina americana. In paralel, motoarele avioanelor civile Boeing 707, 737 si 747 vor fi la randul lor echipate cu motoare care beneficiaza de componente produse in Romania.
Dan Ionescu este un om fericit zilele acestea. Din biroul sau de pe strada Luterana, directorul pentru tarile balcanice al General Electric, cea mai respectata companie la nivel global, a reusit sa puna la punct un plan de afaceri bine primit peste Ocean. General Electric e in Romania din 1982, dar nu a facut niciodata afaceri de anvergura. si asta in conditiile in care in Ungaria a investit peste un milliard de dolari si a angajat in jur de 15.000 de persoane.
Practic, Dan Ionescu, care lucreaza pentru gigantul american inca dinainte de 1989, a primit binecuvantarea sefilor companiei in luna septembrie, dupa vizita presedintelui pentru Europa, Ferdinando Beccalli. Mesajul transmis de Beccalli guvernantilor romani a fost bazat de respectul in afaceri. Practic, seful pentru Europa al gigantului american sustine ca va face afaceri de anvergura in Romania doar daca vor fi siguri ca exista onestitate din partea ambelor parti implicate.
Lider mondial in domeniul productiei de generatoare pentru curent electric, de echipamentele medicale, de locomotivele sau de motoare de avioane, GE isi incepe proiectele de anvergura din Romania printr-un joint venture cu compania romana Turbomecanica.
Infiintata in luna aprilie, societatea mixta Turbomecanica Combuster Products este gata se lansare. Mare parte din muncitori au fost angajati, halele de productie sunt aproape gata. Dan Ionescu spera ca in prima parte a anului viitor de la Turbomecanica sa plece primele combustoare destinate motoarelor de avioane. „Pentru noi a fost un motiv de mandrie sa ni se acorde o atentie deosebita din partea conducerii companiei”, spune Ionescu. Angajarile la firma nou-infiintata au fost facute pe baza unor criterii de performanta bine stabilite. Practic, Ionescu spune ca s-a tinut cont de cultura firmei bazata pe o productivitate a muncii foarte mare. Cu alte cuvinte, muncitorul roman care i-a luat fata celui din Statele Unite trebuie sa munceasca de zece ori mai mult decat orice alt concetatean.
Cine este General Electric
Venituri 2001 33,9 miliarde de dolari
Profit 2001 1,9 miliarde de dolari
Numar angajati 143.000
Capacitati de productie 86
tari prezente 93
Proiecte de 20 milioane de dolari
· General Electric Aircraft Engine si Turbomecanica investesc in cele patru hale ale societatii mixte de la Bucuresti peste zece milioane de dolari pentru inceperea productiei de combustoare pentru motoare de avioane.
· Departamentul GE Aircraft Engines (GEAE) este lider mondial in productia de motoare pentru aeronavele civile si militare, inclusiv motoarele CFM International, rezultatul unui parteneriat 50/50 intre Snecma (Franta) si General Electric. Veniturile departamentului de anul trecut au fost de aproximativ sase miliarde de dolari.
· Grupul american detine si aproape 8,5% din actiunile BancPost, dar nu a luat inca o decizie in legatura cu soarta acestora (daca le va vinde sau daca le pastreaza).
· GE a cumparat anul trecut din Romania semifabricate si produse finite in valoare de 67 milioane de dolari.
· Diviziile GE Lighting si GE Medical Systems sunt de asemenea prezente in Romania, cu afaceri destul de importante.
· GE a incercat de doua ori sa preia producatorul roman de locomotive Electroputere Craiova, dar negocierile purtate cu Autoritatea de Privatizare s-au soldat de fiecare data cu esecuri.