Cu 2,27 de milioane de carduri de credit valabile aflate în circulaţie, în momentul de faţă, România este o ţară în care acest segment se află în plin proces de dezvoltare. Piaţa mai poate absorbi cel puţin încă pe atâtea multe carduri, iar românii devin tot mai atraşi de beneficiile pe care le aduce acest instrument de plată. Spre exemplu, numai anul trecut au efectuat aproximativ 27 de milioane de tranzacţii, în valoare de 4,2 milioane de lei, potrivit datelor BNR. Creşteri au fost pe ambele paliere – dacă valoarea totală tran­zacţionată cu cardul la comercianţi s-a majorat cu aproximativ 32%,  numărul tranzacţiilor a urcat cu 40%, în timp ce valoarea medie a unei plăţi cu cardul de credit a fost de 153 de lei.
Conform informaţiilor furnizate de Bancpost, deţinătorii de carduri de credit se împart în două categorii importante: standard şi afluent. „Categoria standard, resprezentată prin cardurile Clasic și Standard, este formată din clienţii cu venituri medii, cu studii medii sau superioare, care folosesc cardul de credit pentru cumpărăturile de zi cu zi. Pe de altă parte, categoria afluent este reprezentată de cardurile de tip gold şi este formată din clienţii cu venituri medii şi mari, cu studii superioare. Pentru aceştia, cardul de credit gold este un instrument al recunoaşterii poziţiei sociale şi îl folosesc pentru cumpărături de valoare mai mare – haine şi accesorii, cheltuieli legate de turism, cum ar fi biletele de avion, hotel, restaurante“, detaliază Petre Radu, manager produs.
Femeile şi bărbaţii îşi impart aproape egal portofoliul de carduri deţinut de Bancpost, de vreme ce 52% dintre clienţi sunt bărbaţi şi 48% femei.
Interesant este şi comportamentul de consum. Contrar aşteptărilor, nu femeile, ci bărbaţii sunt cei mai cheltuitori când vine vorba de cumpărături făcute cu cardul de credit. În timp ce doamnele se limitează la cel mult 500 de lei lunar, sumele cheltuite de domni depăşesc aproape întotdeauna această valoare.
Indiferent de achiziţii şi valoarea lor, cu toţii sunt receptivi atunci când cardurile de credit pe care le deţin vin cu soluţii de minimizare a costurilor. De altfel, aceasta este şi tendinţa pe piaţa serviciilor bancare, în condiţiile în care tot mai multe bănci alătură programe de loilaitate cardurilor de credit pe care le au în portofoliu. Cel mai recent exemplu este programul „Puncte oriunde“, derulat de Bancpost, prin care clienţii sunt răsplătiţi cu puncte de loialitate pentru fiecare leu cheltuit cu orice card de credit VISA Gold, Electron, Classic şi Briliant, American Express Green sau Gold, în cele peste 120.000 de locaţii din România în care există un terminal de plată.
În funcţie de plafonul atins, clientul solicită transformarea acestor puncte în bani. Punctele de loialitate se acumulează oriunde, fără limite de categorie de cumpărături, valoare sau locaţie. „Practic, cheltuieşti ca de obicei, iar utilizarea cardului în locul numerarului aduce cu sine economii“, adaugă Petre Radu._