Se poate spune că a venit momentul ca și Google, motorul de căutare numărul unu, să aibă o soartă similară, ajungând o relicvă a
trecutului?, se întreabă Euronews.
Pentru generația Z, TikTok este locul la care apelează atunci când caută răspunsuri, fie că este vorba de găsirea celei mai bune cafenele din oraș, fie cea mai nouă expoziție de artă vernisată la Paris sau chiar cum se scrie o scrisoare de intenție. Deși acestea sunt întrebări pe care boomerii și millenialii le pun, de obicei, pe Google și le găsesc ușor pe Tripadvisor, s-a descoperit că generația Z caută sfaturi pe aceeași aplicație care dă acum tendințele în dans și muzică.
Aplicația video TikTok a depășit Google la numărul de căutări
În 2021, compania de securitate și performanță Cloudflare a raportat că aplicația video TikTok a depășit Google la numărul de căutări pe platforma sa. Cu cele peste trei milioane de descărcări în întreaga lume și cu o audiență în creștere, utilizarea TikTok ca motor de căutare a crescut rapid, până la punctul în care mulți se întreabă dacă nu cumva ar putea, în curând, să detroneze Google și să pună capăt supremației sale, care a durat decenii.
Mai multe avantaje în utilizarea TikTok ca motor de căutare
În 2022, la conferința Brainstorm Techconference, vicepreședintele Google, Prabhakar Raghavan, a spus că studiile companiei au
descoperit că „aproape 40% dintre tineri, atunci când caută un loc în care să ia masa, nu caută ”accesați Hărți Google sau Căutare”. Ei merg pe TikTok sau Instagram”. Raghavan nu a părut preocupat de ceea ce înseamnă obiceiurile
generației Z pentru viitorul Google, recunoscând că ”drumul oamenilor către culegerea de informații online ia acum forme diferite, forme bogate vizual”.
Există multe avantaje în utilizarea TikTok ca motor de căutare: informații actualizate și livrate rapid (de obicei conținute în videoclipuri în mai puțin de un minut); un algoritm în continuă evoluție care ne cunoaște bine; și, în general, un conținut
captivant.
Generația Z crede că informațiile de pe TikTok sunt mai personalizate
Potrivit mai multor interviuri cu utilizatori, generația Z consideră că informațiile de pe TikTok sunt mai personalizate, și, prin urmare, mai „reale” și mai valoroase, decât un rezultat al căutării pe Google.
„Algoritmul platformei este conceput pentru a oferi utilizatorilor conținut de care, probabil, vor fi interesați, pe baza interacțiunilor lor anterioare”, a declarat pentru Euronews Next Abdul Rahim, expert IT și fondator și CEO al Software Test Tips.
În plus, TikTok a devenit o sursă bună pentru tutoriale de bricolaj, sfaturi de modă și frumusețe și multe altele, făcându-l o sursă excelentă pentru utilizatorii dornici să descopere noi produse, idei și tendințe. Dar exact aceleași avantaje ar putea fi văzute și într-o lumină mai puțin bună. Algoritmul TikTok, menținând utilizatorii pe platformă cât mai mult posibil, face mai dificilă renunțarea la aplicație pentru a verifica informațiile. Deținută de compania chineză ByteDance, platforma nu penalizează, deocamdată, dezinformarea, acordând prioritate angajamentului și popularității utilizatorilor.
De ce nu va reuși să depășească Google
Deși popularitatea TikTok este în creștere, diminuând-o pe cea a Google, pare puțin probabil ca aceasta să înlocuiască în totalitate
motorul de căutare numărul unu din lume.
”În timp ce utilizatorii de tehnologie din generația Z s-ar putea baza pe TikTok pentru tot felul de căutări, a sugera că TikTok va depăși Google, ca motor de căutare numărul unu, este deja prea mult”, afirmă Nick Swan, expert în tehnologie și fondator al www.SEOTesting.com, un instrument care ajută clienții să crească traficul de căutare pe Google.
”Google are încă multe de arătat”, crede și Hannah Campbell, co-fondatorul și directorul general al companiei de marketing digital One Twelve Agency.
”Nu cred că e posibil ca Google să fie înlocuit complet de TikTok”, adaugă ea.
Oricât de mult ar fi utilizat TikTok de cei din generația Z, există încă mulți oameni din generațiile mai vechi care nu vor urma niciodată această tendință. De asemenea, Google și-a construit reputația pe parcursul a două decenii și este considerat mai demn de încredere, decât informațiile de pe TikTok. Motorul de căutare este și mai rapid la culegerea de informații pe măsură ce evenimentele au loc, în timp ce TikTok rămâne în urmă.