Patru tineri antreprenori îşi împărtăşesc experienţele dobândite în urma primilor paşi făcuţi în business Sunt tineri, hotărâţi, bine pregătiţi şi au succes. La vârsta la care alţii preferă distracţia, ei au ales să lanseze propriile afaceri, plecând de la idei nu neapărat originale, dar cu siguranţă îndrăzneţe. Ce i-a motivat şi ce au învăţat în lumea businessului? În 2003, Marius Vetrici era student în anul IV la Facultatea de Cibernetică di
Patru tineri antreprenori îşi împărtăşesc experienţele dobândite în urma primilor paşi făcuţi în business
Sunt tineri, hotărâţi, bine pregătiţi şi au succes. La vârsta la care alţii preferă distracţia, ei au ales să lanseze propriile afaceri, plecând de la idei nu neapărat originale, dar cu siguranţă îndrăzneţe. Ce i-a motivat şi ce au învăţat în lumea businessului?
«Este bine să te asociezi doar în cazul în care acea persoană va
aduce firmei un beneficiu care nu poate fi altfel cumpărat. Te asociezi
cu cineva doar dacă nu poţi angaja respectiva persoană, iar persoana
este absolut indispensabilă afacerii.»
Marius Vetrici, 25 de ani, fondator Soft Mentor
Diploma de MBA, capital pentru afacere
Afacerea a pornit de la un singur soft de gestiune dedicat supermarketurilor şi depozitelor. Ulterior, firma a dezvoltat noi programe de gestiune, sisteme informatice pentru managementul documentelor şi soft pentru arhivare electronică de documente. „Succesul pe care l-am obţinut îl datorăm în mare parte clienţilor, care la un moment dat au vrut mai mult, iar noi am făcut efortul să le oferim ceea ce îşi doreau. Aşa au apărut produsele noi şi aşa s-a dezvoltat firma“, consideră antreprenorul.
După absolvirea programului de master, a decis revină în România apreciind că o piaţă în curs de maturizare este mult mai antrenantă şi plină de oportunităţi decât una matură, aşa cum este cea nord-americană. În 2005, şi-a pornit propria afacere, în sectorul serviciilor de curăţenie pentru firme. „M-a ajutat foarte mult specializarea mea, management şi vânzări, dobândită pe parcursul programului de MBA şi, foarte important, felul meu de a fi, conform căruia nu accept decât o variantă: să reuşesc ce mi-am propus, oricâte obstacole aş întâlni“, spune Andrei Vlagali.
«Când decizi să porneşti o afacere, trebuie să alegi domeniul şi să
analizezi dacă eşti în stare să o conduci. Este riscant să intri
într-un domeniu despre care nu ştii absolut nimic, doar pentru că
domeniul respectiv este pe val.»
Andrei Vlagali, 30 de ani, fondator Clean Leader
Bani de la prieteni, soţia, asociatul ideal
La pornirea afacerii nu a avut nevoie să caute un asociat pentru că a reuşit să obţină banii necesari sub formă de împrumut de la rude şi prieteni. În plus, avea deja în familie partenerul potrivit: soţia, şi ea absolventă de MBA în SUA. „Pot să spun că această formulă dă roade extraordinare pentru progresul firmei pe care o conducem“, mărturiseşte Andrei.
«Mulţi pierd din vedere că atunci când îţi începi o afacere te
aşteaptă mult mai multă muncă decât anticipezi. Brusc, eşti responsabil
pentru tot şi nu este nimeni la care să te poţi plânge când lucrurile
nu merg sau când lipseşte ceva.»
Ilie Ghiciuc, 24 de ani, cofondator Code 40
Ideile bune vin cu liftul
Un studiu realizat anul acesta la comanda Leo Burnett relevă că 73% din tinerii cu vârste între 16 şi 24 de ani îşi doresc să aibă propria firmă. Nu toţi reuşesc însă să îşi pună ideile în aplicare. Conform unui alt sondaj, efectuat de ANSIT (Agenţia Naţională pentru Sprijinirea Iniţiativelor Tinerilor), doar circa 11% au intrat în afaceri.
«Cred că un antreprenor, mai cu seamă unul tânăr, poate intui foarte
bine anumite oportunităţi şi fără să facă o analiză îndelungată, şi
poate demara un proiect care pe parcurs să îşi dovedească viabilitatea.»
Tudor Maxim, 25 de ani, fondator Elevate Media