Generaţia start-up ia viteză

Patru tineri antreprenori îşi împărtăşesc experienţele dobândite în urma primilor paşi făcuţi în business Sunt tineri, hotărâţi, bine pregătiţi şi au succes. La vârsta la care alţii preferă distracţia, ei au ales să lanseze propriile afaceri, plecând de la idei nu neapărat originale, dar cu siguranţă îndrăzneţe. Ce i-a motivat şi ce au învăţat în lumea businessului? În 2003, Marius Vetrici era student în anul IV la Facultatea de Cibernetică di

Patru tineri antreprenori îşi împărtăşesc experienţele dobândite în urma primilor paşi făcuţi în business

Sunt tineri, hotărâţi, bine pregătiţi şi au succes. La vârsta la care alţii preferă distracţia, ei au ales să lanseze propriile afaceri, plecând de la idei nu neapărat originale, dar cu siguranţă îndrăzneţe. Ce i-a motivat şi ce au învăţat în lumea businessului?

În 2003, Marius Vetrici era student în anul IV la Facultatea de Cibernetică din cadrul ASE Bucureşti şi lucra de trei ani ca programator. Deşi era foarte bine plătit şi îl pasiona ceea ce făcea, ideea pornirii unei afaceri îl preocupa tot timpul. A observat că majoritatea celor care gândesc ca el preferă să aştepte oportunitatea de afaceri perfectă şi abia apoi să facă primul pas. Dar, pentru mulţi, timpul trece şi „oportunitatea genială“ nu mai apare. Sau, dacă într-un târziu apare, sunt şanse destul de mari să nu existe clienţi interesaţi de ea. „Mie mi-a fost clar că riscul de a nu face nimic era mai mare decât riscul de a face ceva greşit, aşa că am început cu un domeniu pe care îl stăpâneam, dar am fost atent şi la «valurile» de oportunităţi care apar în acest domeniu“, spune Marius Vetrici, fondatorul firmei Soft Mentor din Bucureşti, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de 2,3 miliarde de lei.

«Este bine să te asociezi doar în cazul în care acea persoană va
aduce firmei un beneficiu care nu poate fi altfel cumpărat. Te asociezi
cu cineva doar dacă nu poţi angaja respectiva persoană, iar persoana
este absolut indispensabilă afacerii.»

Marius Vetrici, 25 de ani, fondator Soft Mentor

Diploma de MBA, capital pentru afacere

Afacerea a pornit de la un singur soft de gestiune dedicat supermarketurilor şi depozitelor. Ulterior, firma a dezvoltat noi programe de gestiune, sisteme informatice pentru managementul documentelor şi soft pentru arhivare electronică de documente. „Succesul pe care l-am obţinut îl datorăm în mare parte clienţilor, care la un moment dat au vrut mai mult, iar noi am făcut efortul să le oferim ceea ce îşi doreau. Aşa au apărut produsele noi şi aşa s-a dezvoltat firma“, consideră antreprenorul.

Dacă Marius Vetrici nu a aşteptat să termine facultatea înainte de a-şi începe afacerea, alţi tineri au urmat căi diferite. Este cazul lui Andrei Vlagali, tot din Capitală, care înainte să lanseze firma Clean Leader a urmat un program de Master în Administrarea Afacerilor în Texas. „Cea mai bună decizie din viaţa mea a fost aceea că am renunţat la avocatură pentru a urma un MBA. Astfel am ajuns să plec în Statele Unite“, spune Andrei Vlagali.

După absolvirea programului de master, a decis revină în România apreciind că o piaţă în curs de maturizare este mult mai antrenantă şi plină de oportunităţi decât una matură, aşa cum este cea nord-americană. În 2005, şi-a pornit propria afacere, în sectorul serviciilor de curăţenie pentru firme. „M-a ajutat foarte mult specializarea mea, management şi vânzări, dobândită pe parcursul programului de MBA şi, foarte important, felul meu de a fi, conform căruia nu accept decât o variantă: să reuşesc ce mi-am propus, oricâte obstacole aş întâlni“, spune Andrei Vlagali.

«Când decizi să porneşti o afacere, trebuie să alegi domeniul şi să
analizezi dacă eşti în stare să o conduci. Este riscant să intri
într-un domeniu despre care nu ştii absolut nimic, doar pentru că
domeniul respectiv este pe val.»

Andrei Vlagali, 30 de ani, fondator Clean Leader


Bani de la prieteni, soţia, asociatul ideal

La pornirea afacerii nu a avut nevoie să caute un asociat pentru că a reuşit să obţină banii necesari sub formă de împrumut de la rude şi prieteni. În plus, avea deja în familie partenerul potrivit: soţia, şi ea absolventă de MBA în SUA. „Pot să spun că această formulă dă roade extraordinare pentru progresul firmei pe care o conducem“, mărturiseşte Andrei.

Pe de altă parte, asocierea cu parteneri din afara familiei s-a dovedit a fi o reţetă de succes la lansarea multor firme care au ajuns, în timp, corporaţii multinaţionale. La asta s-au gândit probabil şi doi tineri din Iaşi, Ilie Ghiciuc şi Vlad Bodi, prieteni încă din timpul liceului. În prezent, cei doi sunt studenţi la Facultatea de Informatică din Iaşi, dar în 2005 au devenit antreprenori şi au fondat firma Code 40, în care au ca partener compania Maxcode din Olanda. „Afacerea a fost pornită împreună cu investitorii cu care am luat contact în compania în care eram angajaţi. După ce firma la care lucram a fost închisă din cauza problemelor financiare, am fost contactaţi de olandezi şi ne-au propus să deschidem împreună o afacere“, spune Ilie Ghiciuc, directorul general al firmei. Iar rezultatele acestei asocieri nu au întârziat să apară. La un an după lansare, cifra de afaceri a trecut de nouă miliarde de lei, iar numărul de angajaţi a ajuns la 25.

«Mulţi pierd din vedere că atunci când îţi începi o afacere te
aşteaptă mult mai multă muncă decât anticipezi. Brusc, eşti responsabil
pentru tot şi nu este nimeni la care să te poţi plânge când lucrurile
nu merg sau când lipseşte ceva.»

Ilie Ghiciuc, 24 de ani, cofondator Code 40

Ideile bune vin cu liftul

Pe atragerea unor parteneri s-a bazat şi bucureşteanul Tudor Maxim când şi-a pornit firma în 2005. Avea 22 de ani, era în anul IV de facultate şi tocmai îi venise o idee de afaceri. „Am avut noroc să mă mut într-un bloc cu lift în care mă plictiseam de fiecare dată cât aşteptam să urc sau să cobor. M-am gândit că ar fi un spaţiu bun de afişat informaţii valoroase pentru locatari, pentru a umple un timp mort“, spune Tudor Maxim, fondatorul Elevate Media, firmă care oferă spaţii de reclamă în lift. Pentru a lansa afacerea, a avut nevoie de încă doi parteneri. După un timp, cheltuielile cu dezvoltarea firmei au crescut foarte repede şi a fost nevoie să atragă încă doi parteneri. „Cred foarte mult în valoarea asocierii şi sunt mândru de partenerii pe care i-am avut pe parcursul dezvoltării firmei“, spune Tudor Maxim.

Un studiu realizat anul acesta la comanda Leo Burnett relevă că 73% din tinerii cu vârste între 16 şi 24 de ani îşi doresc să aibă propria firmă. Nu toţi reuşesc însă să îşi pună ideile în aplicare. Conform unui alt sondaj, efectuat de ANSIT (Agenţia Naţională pentru Sprijinirea Iniţiativelor Tinerilor), doar circa 11% au intrat în afaceri.

«Cred că un antreprenor, mai cu seamă unul tânăr, poate intui foarte
bine anumite oportunităţi şi fără să facă o analiză îndelungată, şi
poate demara un proiect care pe parcurs să îşi dovedească viabilitatea.»

Tudor Maxim, 25 de ani, fondator Elevate Media