Implicarea în societate devine mai mult decåt o modă pentru companiile din Romånia, care au donat, anul trecut, organizaţiilor nonprofit aproape opt milioane de euro, plasånd astfel ţara noastră pe locul doi în Europa Centrală şi de Est, după Cehia.

Dacă ne raportăm la cifrele de afaceri şi la profitul celor mai mari companii de pe piaţa autohtonă, suma donată anul trecut poate părea insignifiantă. Comparånd-o, în schimb, cu cea din 2006, cånd mediul de business a donat aproape trei milioane de euro, creşterea este spectaculoasă. „Cu suma de opt milioane de euro am urcat anul trecut pe poziţia a doua, după Cehia, în topul donaţiilor din mediul privat din Europa Centrală şi de Est, după ce, cu un an în urmă, ne situam pe penultima poziţie în clasament“, spune Magdalena Ciobanu Stoian, director executiv al Forumului Donatorilor din Romånia (FDR), organizaţie care, prin activităţile desfăşurate, monitorizează donaţiile din mediul corporatist şi realizează topul celor mai mari donatori privaţi din Romånia. Pentru a alcătui acest clasament, FDR a urmat modelul publicaţiilor Forbes şi The Guardian, care întocmesc topuri ale celor mai generoase companii. Raportul Forumul Donatorilor din Romånia din 2007 arată că sumele investite în comunitate de către companiile ce au ales să pună la dispoziţia organizaţiei actele care certifică implicarea lor în comunitate se ridică la 7,8 milioane de euro. Din această sumă sunt cheltuite pentru sponsorizări circa 4,1 milioane de euro, aproape 3 milioane de euro pentru donaţii în bani, iar pentru donaţii în servicii şi în natură, aproximativ 475.000 de euro.

Magdalena Ciobanu Stoian spune că legislaţia romånească nu ajută donaţiile companiilor în măsura în care sprijină sponsorizările, deoarece, în cazul donaţiilor, procedura este mult mai complexă, firmele fiind nevoite să treacă actul de donaţie prin notariate şi să plătească 1%-2% impozit şi taxă notarială. În schimb, sponsorizările pot fi acordate imediat, iar valoarea lor poate ajunge la 20% din impozitul pe venit, dar nu mai mult de trei la mie din cifra de afaceri, cumulat.

În funcţie de rezultatele trimise de companii, anul trecut, pe primul loc în topul donatorilor din Romånia s-a situat Petrom, cu suma de 2,6 milioane de euro, urmată de Vodafone, care a donat sectorului nonprofit aproape două milioane de euro, şi de Holcim, cu 700.000 de euro. De asemenea, pe baza sumei alocate implicării în societate, ca procentaj din profitul total al firmei, în 2007, Forumul Donatorilor din Romånia a nominalizat MOL Romånia drept „Cea mai generoasă companie“. În acest an, MOL Romånia va dona, prin programul „Pot ajuta?“, pentru două domenii – sport şi artă – suma de 60.000 de euro, iar prin programul „Spaţii Verzi“, granturi însumånd aproximativ 50.000 de euro. „În afară de aceste proiecte, sponsorizăm şi alte evenimente culturale şi sportive pe plan local sau naţional, cu sume variabile în funcţie de proiect“, spune Eva Csog, PR coordinator la MOL Romånia.

Cel mai mare buget de CSR

Pentru acest an, compania Petrom dispune de cel mai mare buget de responsabilitate socială corporatistă (CSR), în valoare de 10 milioane de euro. „Cred că acest lucru ne aşază, din nou, în fruntea companiilor care investesc în CSR, într-o ţară în care responsabilitatea socială este abia la început de drum“, spune Mona Nicolici, CSR communication manager al Petrom.

Dacă în anii ‘90 companiile donau sume mici, în special pentru cauze sociale, pe bază de impuls, în ultimii doi ani tendinţa internaţională de adoptare a unei strategii de CSR a prins şi la companiile locale, iar acestea îşi construiesc o strategie de implicare în societate pe mai mulţi ani şi aleg cu atenţie organizaţiile pe care le finanţează. „Subiectul CSR este din ce în ce mai prezent pe agenda companiilor, ceea ce denotă, dincolo de activitatea de business, dorinţa acestora de a întoarce un serviciu în beneficiul comunităţii, iar aici găsesc un spaţiu de acţiune comun cu al ONG-urilor“, spune Doina Crångaşu, director de fundraising la Fundaţia Principesa Margareta a Romåniei (FPMR), organizaţie ce a avut, anul trecut, un buget de circa 645.000 de euro. Din această sumă, doar 20% provine de la finanţatorii din Romånia, iar 86% dintre aceştia sunt din mediul privat.

„Companiile fondate pe plan local tind să ofere mult mai puţin faţă de companiile multinaţionale, care vin cu o cultură a donaţiilor şi a implicării în comunitate“, este de părere Violeta Moisa, marketing director la World Vision Romånia. Ea spune că proiectele care au în centru educaţia copiilor în mediul rural atrag primele fonduri din partea companiilor. Anul trecut, companiile din Romånia au contribuit cu 206.000 de euro la veniturile organizaţiei locale World Vision, cel mai mare donator fiind fundaţia Vodafone Romånia, care a alocat, pe o perioadă de patru ani, suma de 600.000 de euro.

În cazul United Way Romånia, 76% din fondurile strånse anul trecut, a căror valoare se ridică la aproximativ un milion de dolari, au provenit din donaţii corporatiste. Organizaţia propune companiilor un sistem pe baza căruia angajaţii pot dona din veniturile lor un anumit procentaj pentru proiectele United Way.

Totodată, pe långă bani, companiile au învăţat că pot dona expertiză, servicii, muncă voluntară şi pot ajuta organizaţiile cu serviciile lor. Un astfel de caz este Pricewaterhouse Coopers, ai cărei angajaţi realizează gratuit, de zece ani, auditul financiar al Fundaţiei Principesa Margareta.

Fundaţiile corporative, următorul pas pentru companii

O altă tendinţă ce se conturează pe piaţă este constituirea de fundaţii corporative, regăsită în special în råndul companiilor ce derulează proiecte complexe de CSR. În Romånia, sunt înregistrate 100 de astfel de fundaţii, dintre care doar 15 sunt cunoscute în mediul filantropic. Fundaţiile corporative pot alege să colaboreze cu organizaţii nonprofit în realizarea proiectelor (MOL Romånia, Vodafone, Coca-Cola, Anchor Group) sau să creeze propriile lor programe (Fundaţia RTC). Iniţiativa lansării unei fundaţii corporative poate veni după modelul internaţional. „Ringier Foundation“ este un proiect demarat la iniţiativa companiei-mamă, care a fost lansat anul trecut în luna decembrie şi în Romånia. Fundaţia şi-a propus să pornească cu un program destinat copiilor, dar compania a decis, în urma discuţiilor cu angajaţii, jurnalişti din departamentele „Social“ ale ziarelor Libertatea şi Evenimentul zilei, că situaţia bătrånilor este mai alarmantă şi a ales astfel să pornească cu un program destinat persoanelor în vårstă de la Centrul medico-social „Sf. Luca“. „După prima vizită, am realizat însă că există nevoi imediate mult mai stringente, astfel că prima investiţie, de 25.000 de euro, a vizat schimbarea a jumătate din paturile centrului. Au urmat şi programe de amploare mai mică şi vor urma şi altele, pentru că sunt multe de făcut“, spune Adela Popescu, communication&PR manager al Ringier Romånia. Din toamnă, Fundaţia Ringier va începe un al doilea program destinat tinerilor. „Pentru ca o fundaţie să aibă succes, trebuie administrată cu aceeaşi rigoare ca şi afacerile. Diferenţa este că beneficiile investiţiei nu se măsoară în bani, precum profitul companiilor, ci în cåt bine ai reuşit să faci. Binele acesta trebuie însă măsurat, cuantificat, pentru că numai aşa poţi deveni credibil“, explică Adela Popescu. Totodată, fundaţiile înfiinţate de companii trebuie să se poziţioneze astfel încåt să poată capitaliza atuurile companiei.

A convinge o companie să doneze bani  sau să sponsorizeze programul unei ONG poate dura de la o zi pånă la şase luni. „Cu cåt eşti mai cunoscut, cu atåt şansa unui dialog cu o companie este mai mare, iar la companiile cu care am mai colaborat, deciziile se iau mult mai repede. De asemenea, cånd aleg o organizaţie, companiile iau în calcul bugetul propus, iar şansele de colaborare sunt mult mai mari dacă proiectul se pliază pe strategia de CSR a companiei şi dacă impactul asupra comunităţii este mare“, explică Doina Crångaşu.

În cazul companiei Vodafone, a cărei fundaţie activează în Romånia de zece ani şi a rulat anul trecut fonduri de peste 2,5 milioane de dolari, proiectele sunt selectate pe baza unor criterii evaluate de board. Dacă anul trecut fondurile donate de mediul privat fundaţiilor s-a dublat, pentru acest an, creşterea ar putea fi mai mică, în lipsa unor situaţii de criză naţională.

«Comparativ cu ţări precum Polonia sau Cehia, mai avem de lucru pånă să atingem nivelul lor de implicare socială.»
Violeta Moisa, director de marketing World Vision Romånia

«Companiile trebuie să doneze bani după proceduri clare, să monitorizeze cheltuielile şi programele în care se implică.»
Magdalena Ciobanu Stoian, director executiv Forumul Donatorilor din Romånia

CELE MAI DARNICE CORPORAŢII

Topul are la bază modele internaţionale, iar pentru Europa Centrală şi de Est instrumentul de bază este un chestionar care conţine întrebări legate de tipul de companie, numărul de angajaţi, cifra de afaceri, profitul brut, sumele pentru donaţii în bani, servicii în natură şi sponsorizări.

Companie/Sumă donată în 2007 (mil.euro)
Petrom SA 2,62
Vodafone Romånia 1,99
Holcim  0,70
A&D Pharma 0,35
Raiffeisen Bank Romånia 0,27
UniCredit Ţiriac Bank 0,25
Agricola Bacău 0,24
Alexandrion Group 0,207
Lukoil Romånia 0, 200
Orange Romånia 0,19
Total  7,035
Sursa: Forumul Donatorilor din Romånia

Cele mai generoase fundatii corporate

În anul 2007, fundaţiile celor mai mari companii din lume au stråns peste patru miliarde de dolari, potrivit datelor Foundation Center din New York.

Fundaţia companiei/Buget rulat (mil. dolari) 
Aventis Pharma HC Foundation 221,6
Bank of America Charitable Foundation 144,8 
GE Foundation 88,2 
Wal-Mart Foundation 128 
The JPMorgan Chase Foundation 79,8 
Citi Foundation 73,8
The Wachovia Foundation, Inc. 64,4
Wells Fargo Foundation 64,3 
ExxonMobil Foundation 62,4 
Verizon Foundation 59,8
Ford Motor Company Fund 54 
Sursa: Forbes

CEHIA, LOCUL 1 ÎN TOP

DIFERENŢE În anul 2006, suma totală donată de companiile din Europa Centrală şi de Est, incluzånd Rusia, s-a ridicat la 127,7 milioane de euro, potrivit unui clasament al Central and Eastern European Network for Responsible Giving. Dacă pe plan local, în anul 2006, primele zece companii din topul realizat de Forumul Donatorilor din Romånia ofereau aproape trei milioane de euro, cele din Cehia au stråns circa 25,6 milioane de euro, iar cele din Slovacia, 3,5 milioane de euro. În Ungaria, fondurile oferite de companii pentru organizaţiile nonprofit au totalizat de 6,3 milioane de euro.