Marii retaileri online au confirmat faptul că pandemia a modificat preferințele românilor în materie de cadouri, dar și faptul că începutul anului a fost chiar devastator pentru acest segment.
În prima parte a anului, au fost preferate articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, renunţându-se la cosmetice de lux. Blugii, treninguri, cizme dama, adidaşi, pulovere şi pijamale, acestea au fost principalele achiziții online în lunile ianuarie – aprilie. Apetitul pentru accesorii, cosmetice, bijuterii şi ceasuri a fost redus, scăderile înregistrate fiind semnificative.
Mijlocul anului a venit ca o gură de aer proaspăt pentru segmentul de cosmetice şi accesorii. Specialiştii au asociat aceasta revigorare cu ieșirea din starea de urgență şi cu dorința oamenilor de a călători, de a ieși şi de a petrece. La mijlocul anului, s-a relansat şi piața de cadouri de lux. Chiar dacă perioada sărbătorilor nu a fost chiar în toi, reducerile propuse de comercianți au fost irezistibile pentru românii care și-au făcut multe cadouri. Cele mai cumpărate produse au fost cele fashion din categoriile ceasuri bărbați, ceasuri dama şi bijuterii de damă.
Perioada iminenta a sărbătorilor de iarnă, îi găseşte pe românii pe acelaşi trend. Pofta de achiziţie nu s-a diminuat. Cele mai solicitate produse în această perioadă sunt bijuteriile, gentile şi ceasurile. Totuși se observă o atenție mai mare la selectarea produselor şi a preţurilor.
Cei mai mulţi cumpărători aleg genti dama şi poşete de firmă. Acestea continuă să fie achiziţii apreciate. Activităţile cotidiene se desfășoară în jurul locuinței, şi opțiunile legate de petrecere a timpului liber sunt destul de limitate, din pricina restricțiilor zonale impuse, dar românii par să considere aceste accesorii achiziţii de lungă durată. Ce este drept, sunt articole care nu de depreciază peste noapte şi pot fi purtate mulţi ani.
Cum am menţionat mai devreme, oameni au devenit ceva mai atenţi când achiziţionează produse de lux şi nu se mai lasă purtaţi doar de mirajul brandului. Se mândresc cu fiecare piesă de firma pe care o achiziţioneaz, şi o poartă cu plăcere, doar că doresc să cumpere cu preţuri cât mai mici, adică așteaptă perioadele de reduceri. Astfel marii jucători de pe piaţă au venit cu soluţii, adică cu reduceri şi tăieri generoase de preţuri. Perioada de dinainte de sărbători cunoscută de mulţi ca Black Friday este prilejul optim pentru comercianți de a-şi etala ofertele.
În contextul în care concurența este mare, şi în condițiile în care românii manifestă interes pentru accesorii scumpe, specialiști prevăd ceva modificări în abordarea ofertelor pentru acest segment de produse.
În final rămâne de precizat că doar 40% dintre produsele de lux sunt achiziţionate de bărbaţi, ce ne determină să credem că femeile din România iubesc accesoriile fine, de asemenea pare că preferă să își achiziționeze cadourile scumpe singure.