Într-un interviu acordat revistei Capital, directorul general al Registrului Auto Român, George Dincă, a făcut o prezentare a noii cărți de identitate a vehiculului, o radiografie a parcului auto din România și ne-a explicat care este stadiul implementării sistemului audio-video.
Capital: Cărţile de identitate a autovehiculelor vor fi schimbate în următoarea perioadă?
George Dincă: Vom emite un nou model de carte de identitate pentru autovehicule (CIV). Acesta este cel mai important document pe care îl emite RAR. El cuprinde principalele caracteristici constructive şi datele de identificare ale unui vehicul rutier, care reprezintă în acelaşi timp şi datele oficiale ale vehiculului, utilizate ulterior de toate celelalte instituţii din România ce efectuează activităţi legate de domeniul vehiculelor rutiere (impozite, taxe, autorizări, verificări tehnice). La rândul ei, autoritatea de înmatriculare completează în CIV deţinătorii succesivi ai autovehiculului. Cărțile de identitate vor fi schimbate după epuizarea stocurilor existente pentru modelul actual.
Pentru ca informaţiile din CIV să fie mai uşor de găsit/interpretat, RAR a considerat că este momentul unor modificări ale formularului CIV utilizat în prezent. Modificările vizează în principal structurarea unor date deja existente în CIV (rubrici dedicate pentru numărul de omologare CE de tip, normă de poluare CE, cod naţional de emisii, valoare CO2) şi introducerea unor informaţii noi cum ar fi masa maximă tehnic admisibilă a ansamblului de vehicule, masa reală, distanţa dintre axe, sistem de propulsie, suspensie). În subsidiar, s-a avut în vedere renumerotarea rubricilor în concordanţă cu cele din certificatul de înmatriculare (Directiva 1999/37/CE) şi creşterea lizibilităţii înscrisurilor. Noua carte de identitate a vehiculului va cuprinde mai multe elemente de identificare și va putea fi citită cu mai multă ușurință.
Capital: Care este ultima situație a parcului auto național?
G.D.: În baza de date a RAR figurează 6.418.261 vehicule. Din analiza statistică realizată cu privire la vehiculele prezentate la stațiile de inspecție tehnică periodică autorizată, am constatat că vechimea medie a vehiculelor a crescut. Vârsta medie a acestora a fost de 8,63 ani în anul 2009, iar în 2015 a ajuns la 11,49 ani. Este adevărat, parcul auto din România a îmbătrânit. Totuși, nu putem spune că acest aspect are consecințe grave asupra circulației.
Capital: Care este stadiul controalelor participanților la trafic?
G.D.: Registrul Auto Român organizează în fiecare zi, în toate județele țării, controale tehnice în trafic. La aceste controale, echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare vehiculele care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni. Din analizele statistice realizate, am constatat tendința de scădere a vehiculelor care sunt depistate în trafic cu neconformități. În plus, supraveghem în permanență piața auto, desfășurăm periodic acțiuni de control la agenții economici care distribuie componente auto și la prestatorii de servicii în acest domeniu.
Capital: Câte vehicule a verificat RAR anul trecut și care au fost rezultatele acestor acțiuni?
G.D.: RAR a verificat tehnic în trafic, pe parcursul anului trecut, 81.702 vehicule în toată țara. În urma controalelor, inspectorii RAR au descoperit că 5,55% (4.535) dintre mașini prezentau pericol iminent de accident, în special din cauza defecțiunilor majore a sistemul de frânare și al direcției. În aceste situații, una dintre măsurile luate a fost reținerea certificatului de înmatriculare, care poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice la reprezentanțele RAR.
Alte 43.995 de vehicule controlate au prezentat diferite probleme tehnice sau legate de acte, iar 32.694 au fost respinse pentru că au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere (inspectorii RAR au constatat proasta funcționare a instalației electrice de iluminare și semnalizare, defecțiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzătoare a șasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcție sau în articulațiile punților față și spate). Au existat 2.332 de vehicule neconforme din punct de vedere al dovezii de efectuare a inspecției tehnice periodice. În urma analizei emisiilor poluante, inspectori RAR au constatat depășirea nivelului maxim admis la 4.856 vehicule.
Capital: Ce măsuri s-au luat în cazul acestor vehicule cu probleme?
G.D.: În urma controalelor desfășurate la nivel național de RAR, pe parcursul anului 2015 au fost aplicate 29.864 sancțiuni, au fost reținute 772 de permise și 22.817 de certificate de înmatriculare și au fost imobilizate 180 de autovehicule. Când vehiculul este imobilizat de poliție ca urmare a defecțiunilor constatate, inspectorii RAR procedează la anularea inspecției tehnice periodice. Această măsură a fost luată în cazul a 73 dintre vehiculele verificate.
Capital: Ce proiecte are RAR pentru următorii ani?
G.D.: În viitorul apropiat vom implementa sistemul audio-video, prin acest proiect vrem să informăm clientul despre ceea ce se întâmplă cu autovehiculul său încă de când intră pe poarta RAR. Se vor monta monitoare în sălile de aşteptare, pe care vor fi afişate, în timp real, informații din care clienţii să afle cu precizie etapele verificării, durata acestora, precum şi dacă sunt necesare evaluări suplimentare.