În ciuda faptului că oferă una dintre cele mai mici sume ca stimulent pentru achiziționarea unui vehicul electric, Germania a înregistrat în primul semestru al acestui an cele mai multe înmatriculări de astfel de mașini. Studiul dat publicității de analiștii JATO relevă că în Danemarca se oferă cea mai mare sumă ca stimulent, 20.588 de euro, la achiziționarea unui autoturism propulsat de un motor electric. O sumă mare se oferă și în Norvegia (17.524 de euro). Cu toate acestea cele două state nordice ocupă doar locurile șase, respectiv, trei, în clasamentul vânzărilor.
Primele locuri în topul vânzărilor de mașini electrice sunt ocupate în primul semestru al acestui an de Germania (1.020 unități), Franța (953 unități) și Norvegia (850 unități). România ocupă locul 15 în acest clasament cu doar două unități comercializate și stimulente care totalizează 3.700 euro. În zona central-estică a continentului, dor în Cehia (42 unități) și România s-au înregistrat achiziții de mașini electrice.
„Discrepanțele constatate evidențiază influența aparent scăzută a prețului final în decizia de cumpărare a cetățenilor europeni. Având asta în vedere, este rezonabil să concluzionăm că vânzările sunt influențate mai mult de alți factori precum gradul de urbanizare, maturitatea pieței sau infrastructura de alimentare cu energie a mașinilor”, consideră Gareth Hession, vicepreședinte al JATO.
În ciuda discrepanțelor menționate de Hession, este demn de remarcat că vânzările de mașini propulsate 100% electric au crescut de zece ori în Europa, de la 507 în primul semestru al anului 2010, la 5.222 unități în primele șase luni din acest an. De asemenea, este interesant de observat că în Norvegia vânzările de vehicule electrice reprezintă deja peste 1,2% din piața totală.
Țara | Înmatriculări mașini electrice | Bonificații (euro) |
Germania | 1.020 | 380 |
Franța | 953 | 5.000 |
Norvegia | 850 | 17.524 |
Marea Britanie | 599 | 6.400 |
Austria | 347 | 2.571 |
Sursa: JATO |