Germania încheie experimentul cu călătoriile low-cost cu trenul. Biletul de 9 euro nu mai este valabil

Pentru a-i ajuta pe oameni să facă față inflației record, Germania a oferit în această vară o reducere drastică a tarifelor pentru transportul public local și regional.

La 31 august se încheie experimentul de trei luni al Germaniei cu bilete de transport public ultra ieftine și raționalizate. În loc să navigheze prin cele peste 60 de rețele tarifare și de transport din Germania, în perioada iunie-august, oamenii au putut călători în toată țara cu un singur bilet în toate autobuzele și trenurile locale și regionale (trenurile de lung parcurs au fost excluse). Prețul? Doar 9 euro pe lună.

Experimentul a fost sau nu un succes

Măsura, pe care revista germană Der Spiegel a descris-o drept „cel mai mare experiment pe care Germania l-a făcut vreodată în sistemul său de transport public local”, a luat prin surprindere. Guvernul federal a anunțat-o în martie, ca parte a unui pachet de măsuri de ajutorare elaborat pentru a ajuta consumatorii să facă față unei inflații record.

Deciziile rapide sunt o raritate în politica germană. În general, măsurile politice majore sunt rezultatul unor lungi perioade de negociere și al unor consultări îndelungate cu experți și părți interesate.

Biletul de 9 euro a fost o excepție care a luat prin surprindere chiar și companiile de transport. În timp ce proiectul pilot se încheie miercuri, mulți reflectă asupra vârtejului verii și asupra faptului dacă biletul național a fost un succes.

„Asta depinde de obiectiv. Care a fost obiectivul proiectului?” a declarat pentru DW Jonathan Laser, consultant senior la civity Management Consultants, o firmă de consultanță în management cu sediul la Berlin, specializată în sectorul public. „Dacă a fost pentru a ușura povara financiară a cetățenilor, aș spune că da. Dacă scopul a fost marketingul [transportului public], de asemenea, da. Dar dacă scopul era sustenabilitatea, aș spune nu”.

Prețul a atras noi clienți

Peste 52 de milioane de bilete au fost vândute în această perioadă de trei luni, potrivit Asociației companiilor de transport germane (VDV). Alte 10 milioane de persoane au beneficiat automat de reducere prin intermediul abonamentelor preexistente la rețelele de transport local. Astfel de abonamente costă în jur de 80 de euro pe lună în marile orașe germane, potrivit ADAC, cea mai mare asociație de automobiliști din Germania. Pe parcursul celor trei luni de vară, acești călători au economisit automat peste 200 de euro.

Afacerea a atras, de asemenea, mulți pasageri noi. Potrivit unui sondaj VDV, 15% dintre utilizatorii biletelor de 9 euro au declarat că, fără acest preț special, nu ar fi făcut călătoriile pe care le-au făcut.

„Milioane de oameni care trăiesc din pensii, ajutoare sociale de stat sau salarii mici sunt în mod normal privați [de luxul de a călători]”, a scris într-un eseu de opinie Ulrich Schneider, directorul general al Paritätischer Gesamtverband – o asociație de asistență socială și de ajutor social. „Și li se va refuza din nou acest lucru când această ofertă de bilete va expira”.

De asemenea, rata inflației în Germania a scăzut ușor în timpul experimentului, un efect pe care biroul de statistică al țării l-a atribuit în parte tarifului scăzut.

Cererea masivă a scos la iveală defectele

Dar aceste vești au fost, probabil, puțin reconfortante pentru pasagerii obosiți și înfierbântați de căldură, care au apelat zilnic la rețelele de socializare în această vară pentru a împărtăși povești de groază despre trenuri supraaglomerate, aer condiționat stricat și întârzieri de ore întregi.

De ani de zile, susținătorii călătoriilor cu trenul și autobuzul s-au plâns că Germania a investit prea puțin în acest serviciu public. Într-o țară mai cunoscută în străinătate pentru autostrăzile sale Autobahn și pentru fabricarea de Porsche și Mercedes, trenurile întârziate și aglomerate începuseră să devină o normă chiar înainte de introducerea biletului low-cost.

Guvernul federal a oferit celor 16 landuri regionale din Germania o sumă suplimentară de 2,5 miliarde de euro pentru a compensa pierderea vânzărilor de bilete din cauza proiectului. Această cifră nu a inclus finanțarea pentru capacitatea suplimentară, personalul sau întreținerea pentru a răspunde cererii crescute. În condițiile în care state precum Saxonia-Anhalt au raportat în această vară un număr de pasageri de până la trei ori mai mare decât de obicei pe anumite linii de tren, subinvestiția cronică a fost pusă în evidență.

„Biletul de 9 euro a scos în evidență problemele legate de transportul regional”, a declarat Ralf Damde, șeful comitetului general de întreprindere de la DB Regio, o filială regională a operatorului feroviar național german Deutsche Bahn. „Nu există suficient personal și, mai ales, prea puține vehicule pentru a absorbi creșterea numărului de pasageri în viitor”, a declarat acesta pentru RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND), care este redacția comună de știri corporative a grupului german Madsack Media Group.

Dezbatere privind următorul bilet

Criticii biletului cu reducere spun că banii ar fi mai bine cheltuiți pentru dezvoltarea infrastructurii respective.

„Avem nevoie de fiecare euro suplimentar pentru a extinde și îmbunătăți serviciul, astfel încât transportul public local să devină o alternativă de mobilitate potrivită pentru utilizarea zilnică”, a declarat Reinhard Sager, președintele Asociației Districtelor Germane, relatează agenția dpa.

În ciuda condițiilor de călătorie inconfortabile, pe măsură ce proiectul se încheie, mulți pledează pentru prelungirea ratei reduse, în special în lumina eșecului recent al țării de a-și îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor de carbon.

Aproximativ 10% din cele aproximativ 1 miliard de călătorii lunare efectuate cu biletul de 9 euro au înlocuit utilizarea unei mașini, potrivit cifrelor VDV. Astfel, în perioada campaniei s-a evitat ca aproximativ 1,8 milioane de tone de CO2 să ajungă în atmosferă, se arată într-un comunicat de presă al asociației, scrie DW.