Autorităţile de la Berlin au informat că intenţionează să introducă "gratuitatea pe transportul public pentru a reduce numărul de autovehicule proprietate personală în circulaţie", printr-o scrisoare semnată de miniştrii, trimisă pe 11 februarie Comisiei Europene.
În present, o călătorie cu mijloacele de transport în comun costă 2,80 euro în Berlin sau 2,90 euro în München. Programul ar urma să fie testat în cinci oraşe din Germania, printre care fosta capitală Bonn şi Essen, centru industrial din Ruhr.
Proiectul a fost prezentat într-un moment în care Angela Merkel nu a definitivat încă noul său guvern.
Dacă proiectul se va concretiza, "cel mai târziu la finele acestui an", oraşele Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen şi Mannheim ar urma să propună utilizatorilor să călătorească gratuit cu mijloacele de transport în comun.
Însă, ideea gratuităţii transportului public îngrijorează autorităţile locale care riscă să fie nevoite să gestioneze un flux considerabil de noi călători. Principala îngrijorare este legată de finanţare.
"Guvernul federal trebuie să spună cum va finanţa acest lucru", a avertizat Michael Ebling, preşedintele unei federaţii de regii comunale.
Primarul din Bonn, Ashok Sridharan, avertizează de asemenea că va creşte brusc parcul de autobuze şi tramvaie ecologice în oraşul său. Însă, "nu cunosc niciun constructor care să poată livra într-un timp atât de scurt autobuzele electrice de care vom avea nevoie", avertizează edilul din Bonn.
Prin aceste măsuri Berlinul speră să convingă Bruxellesul să nu sesizeze Curtea europeană de justiţie, aşa cum Executivul comunitar a avertizat că va face faţă de un număr de nouă state, printre care se numără şi România, care au fost somate la finele lunii ianuarie să prezinte noi măsuri pentru reducerea poluării aerului.
Cele nouă state member se confruntă cu proceduri de infringement pentru depăşirea limitelor convenite cu privire la poluarea aerului.