BMW și Volkswagen nu vor să renunțe la colaborarea lor cu China
BMW și Volkswagen au emis un avertisment referitor la planurilor blocului comunitar de a impune taxe asupra importurilor de vehicule electrice din partea producătorilor auto din China.
Aceste măsuri ar putea perturba obiectivele Planului Verde al UE și ar putea afecta negativ producătorii auto care importă mașini fabricate în China. Comisia Europeană, responsabilă de politica comercială a UE, a demarat o investigație în octombrie 2023 pentru a determina dacă vehiculele complet electrice, fabricate în China, beneficiază de subvenții care distorsionează piața și justifică impunerea unor tarife suplimentare.
„Poţi foarte repede să te împuşti în picior”, a spus CEO-ul BMW, Oliver Zipse, după ce BMW a raportat rezultatele trimestriale.
BMW aduce în Europa Mini EV și iX3, ambele fabricate în China. La fel ca Volkswagen și Mercedes-Benz, BMW își bazează în mod semnificativ veniturile pe afacerile sale din China. China reprezintă a doua cea mai mare piață pentru BMW, după Europa, contribuind cu aproape 32% din vânzările din primul trimestru.
„Nu credem că industria noastră are nevoie de protecţie. Operarea la nivel global oferă marilor producători de automobile un avantaj industrial. Puteţi pune cu uşurinţă în pericol acest avantaj prin introducerea de tarife de import”, a adăugat el.
Volkswagen depinde în mare măsură de China, iar posibilele taxe implică un anumit risc în general.
„Întotdeauna există un fel de răzbunare”, a declarat Thomas Schaefer, CEO-ul Volkswagen, pentru FT Future of the Car Summit.
Ce urmărește Comisia Europeană?
În martie 2024, Comisia Europeană a inițiat înregistrarea vamală a importurilor de vehicule electrice din China. Ar putea fi supuse tarifelor începând din acel moment, în cazul în care investigația comercială concluzionează că beneficiază de subvenții neloiale.
Bruxelles-ul urmează să publice un rezumat al taxelor provizorii propuse până pe 5 iunie 2024. Aceste taxe vor fi aplicate până pe 4 iulie 2024.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a reamintit că UE trebuie să ia măsuri pentru a preveni inundarea pieței sale cu vehicule electrice subvenționate din China.
De altfel, președintele Franței, Emmanuel Macron, i-a cerut președintelui Chinei, Xi Jinping, să asigure un comerț mai echilibrat cu UE.
BMW și alți producători auto depind bilateral nu doar de produsul finit, ci și de componente și materii prime. Impunerea taxelor ar putea avea un efect invers, având în vedere noile standarde UE privind emisiile de CO2.
Noile standarde ale UE vor necesita mai multe vehicule electrice, ce se bazează pe materialele pentru baterii provenite din țara asiatică.
„Nu va exista o singură maşină în UE fără componente din China. Impunerea de tarife ar anula planul industrial al UE de a se asigura că blocul este lider în reducerea emisiilor de carbon şi dezvoltarea tehnologiei necesare pentru a face acest lucru.
Nu există Green Deal în Europa fără resurse din China”, a adăugat CEO-ul BMW.