Germania, paradisul cumpărătorilor de lux din Rusia, China, India și țările arabe

Aeroporturile din Germania au devenit neîncăpătoare pentru turiștii din Rusia, China sau din țările arabe sosiți la cumpărături de sărbători. La birourile vamale, timpul de așteptare a devenit greu de acceptat, iar sumele declarate sunt, dese ori, indecente.

Meseria de vameș în aeroportul din Hamburg poate părea ușoară și profitabilă. În cea mai mare parte a timpului așa și este însă, în luna decembrie, angajații birourilor vamale au fost puși la grea încercare de numărul mare de călători și, mai ales, de puzderia de obiecte declarate de aceștia la ieșirea din țară. Problemele majore au fost cauzate de turiștii veniți din afara Uniunii Europene care, fie sunt obligați prin lege să declare sumele mai mari de 10.000 de euro cu care intră în UE, fie au nevoie de ștampile pe documente pentru a putea recupera TVA-ul plătit la achiziționare de bunuri. Și, dacă de răbdare, tenacitate și calm nu duc lipsă, vameșii germani au fost nevoiți în acest an să își reprime un sentiment mult mai profund: invidia.
În majoritatea cazurilor, obiectele declarate depășesc cu mult posibilitățile unui angajat din aeroport iar acest lucru nu este ușor de trecut cu vederea mai ales când faci parte dintr-unul dintre cele mai mândre popoare ale lumii. Conform Der Spiegel, unii vameși s-au declarat surprinşi de valoarea bunurilor care le-au trecut prin faţa ochilor iar exemplele sunt grăitoare. Cu doar câteva zile în urmă un cetăţean rus a prezentat trei ceasuri Patek Philippe în valoare de nu mai puțin de 1,5 milioane de euro. Un altul, îndrăgostit probabil de marca exclusivistă Lange & Söhne, a cerut documente necesare returnării de TVA pentru „doar” 18 ceasuri de acest fel, fiecare cu un preț de catalog de circa 50.000 de euro. Chestionat de vameși cu privire la destinația acestora, rusul a declarat senin că are de gând să le ofere prietenilor săi. O numeroasă familie de arabi a fost aproape la fel de cheltuitoare. Valoarea declarată la vamă, constând în genți și accesorii Louis Vuitton și Hermès, a fost de peste 100.000 de euro. Iar situația din de la Hamburg se repetă aproape identic în toate aerogările germane, fie ele din Frankfurt, Munchen sau Berlin.
Comercianții învață mandarina
Dacă în birourile vamale sentimentul cel mai prezent în această lună a fost invidia, pe arterele comerciale din marile orașe germane domină euforia. Comercianții sunt, cum altfel, încântați de noile obiceiuri de consum ale cetățenilor din Rusia, Asia sau țările arabe. Pentru a își maximiza profitul atrăgând cât mai mulți clienți cheltuitori, vânzătorii de articole de lux sunt dispuși chiar să învețe limbi care mai de care mai ciudate. „Mulți dintre clienții noștri vin din Asia”, declară Karl Heinz Peters, comerciant de ceasuri și bijuterii în Hamburg. „Aceștia sunt foarte atenți la prestigiul mărcilor achiziționate și iubesc bunurile de valoare. Cu cât sunt mai scumpe, cu atât mai bine”, adaugă fericit Peters.
În Düsseldorf, pe vestita Königsallee, bijutierul Christel Heilmann ăși invită clienții în magazin imediat ce aude sunând clopoțelul de la intrare. Angajații săi preiau fiecare client în funcție de țara de proveniență și de limba vorbită, răspunzând întrebărilor în rusă, arabă sau mandarină. Heillman se declară chiar gata să tipărească un catalog cu produsele sale în limba chineză pentru că, după cum el însuși susține, „nu trece nicio zi făcă ca în magazinul nostru să nu intre unul sau mai mulți cliență din Asia.
Și în Dresda situația se repetă întocmai. Doar că aici, majoritatea clienților sunt ruși. În primele nouă luni din 2012 nu mai puțin de 15.000 de ruși au vizita frumosul oraș de pe malul Elbei. De trei ori mai mulți decât în 2007. Și nu au venit degeaba pentru că statistica arată o creștere a cheltuielilor făcute de aceștia până la cinci milioane de euro. Și asta doar între ianuarie și septembrie, însă decembrie pare să fi depășit orice așteptări pentru comercianții din Dresda.
Avantajele avalanșei de turiști bogați sosiți din statele din afara UE nu se rezumă la comerț și turism. Compania Global Blue, luna dintre firmele care are ca obiect de activitate recuperarea de taxe de la stat, cumpără de la turiștii străini bonurile ștampilate la vamă și îi despăgubește pe loc contra unui „mic” comision. În primele trei trimestre din 2012, valoarea bonurilor colectate a crescut cu 51% față de aceeași perioadă din anul precedent. Global Blue are acum de încasat, în baza chitanțelor cumpărate de la cetățeni chinezi, nu mai puțin de 340 de milioane de euro. Din punct de vedere al valorii bonurilor tranzacționate, pe locul secund se află rușii, cu 251 de milioane de euro, iar pe trei, arabii, cu 85 de milioane.