Este cea mai mare revoluție industrială din ultimul secol. Germania se pregătește pentru un șoc major
După mai bine de un secol de putere, motorul cu ardere internă începe să devină istorie. Lista țărilor care intenționează să interzică vânzarea mașinilor cu motor cu combustie este în creștere. În Norvegia, eliminarea treptată este programată pentru 2025, urmată de Marea Britanie în 2030 și cele 27 de state UE în 2035.
În ultimii ani, producătorii de automobile au fost obligați să investească miliarde de euro în dezvoltarea de mașini mai ecologice. Începând din 2019, Volkswagen și-a recalificat cei 8.500 de angajați și a remodelat întreaga linie de producție pentru a construi exclusiv mașini electrice. „La început, am fost destul de speriați”, spune Karl Kosbad „Nimeni nu și-ar fi putut imagina că va fi o poveste de succes. Toată lumea de aici era sceptică”, povestește el.
Gambitul Volkswagen pare să fi dat roade: cererea de vehicule electrice a crescut
Dar gambitul Volkswagen pare să fi dat roade: cererea de vehicule electrice a crescut, înregistrările de mașini noi în Germania aproape dublându-se din 2018 până în 2019, triplându-se din 2019 până în 2020. În timp ce cele 365.000 de mașini electrice înregistrate reprezintă o mică parte din Germania, numărul de înmatriculări de EV în primele patru luni ale lui 2021 a fost de trei ori mai mare decât in 2020.
Volkswagen a rezolvat această problemă prin creșterea producției
Volkswagen, cel mai mare producător auto din Germania, este acum al doilea producator, dupa Tesla, în vânzările globale de vehicule electrice. Acum, scepticismul inițial în rândul angajaților din uzinei din Zwickau a lăsat loc unui optimism prudent. Cei care in trecut asamblau sistemele de evacuare, acum pun cabluri pentru motoarele cu baterii. Pentru a face o mașină electrică, e nevoie de mai puțini muncitori, dar Volkswagen a rezolvat această problemă prin creșterea producției. A vândut mai mult ca oricând și nu a concediat pe nimeni.
Coloana vertebrală a industriei auto din Europa expusă riscurilor
Dar nu toată lumea are miliardele Volkswagen. Coloana vertebrală a industriei auto din Europa este alcătuită din aproximativ 10.000 de furnizori de piese mici și mijlocii. Aceste companii produc componente precum rezervoare de combustibil, cutii de viteze sau sisteme de eșapament. 1,7 milioane de oameni din UE muncesc in aceste companii.
Întregul lor portofoliu de produse este condamnat acum să devină istorie, într-un viitor electrizat. Majoritatea nu au bni pentru a-și reinventa afacerea peste noapte, ceea ce înseamnă că mii de locuri de muncă sunt expuse riscului.
În Germania, aproape cinci la sută din toate locurile de muncă sunt legate direct de industria auto. Un raport al Boston Consulting Group a prezis că 42% din locurile de muncă vor fi pierdute în avantajul „furnizorilor orientați către motoarele cu ardere internă” din Europa până în 2030. Potrivit calculelor unei firme germane, asta va însemna pierderea a 280.000 de locuri de muncă.
Cea mai mare revoluție industrială din ultimul secol
Multe companii mici și mijlocii din Europa sunt în aceeași situație. Un sondaj realizat in 2.000 de întreprinderi europene, cu peste 1,7 milioane de angajați, a constatat că aproape jumătate nu au o strategie suficientă pentru a face față provocării. De vină ar fi faptul că, în ultimii 20 de ani, producătorii de autovehicule au forțat companiile mai mici să scadă prețurile, privându-le de resurse și înăbușind orice potențial de modernizare.
Potrivit lui Judith Kirton-Darling, secretar general adjunct al IndustriAll Europe, o federație sindicală europeană, schimbarea care urmează e prea mare pentru a lăsa companiile să se descurce singure.„Este cea mai mare revoluție industrială din ultimul secol. E o schimbare economică colosală, care urmează”, spune Kirton-Darling.
Sursă foto: Dreamstime