Germania este una dintre țările europene grav afectate de pandemia de coronavirus, iar Jens Ulbrich, economistul şef al Băncii Centrale a Germaniei, are o previziune sumbră cu privire la relansarea economică a țării în acest an.
Într-un interviu acordat pentru Reuters, Jens Ulbrich, economistul şef al Băncii Centrale a Germaniei (Bundesbank) a declarat că problemele provocate industriei germane de deficitul de cipuri se vor agrava probabil în trimestrul doi din 2021.
Totodată, acesta a subliniat faptul că, acest deficit va duce la o redresare generală mai slabă a celei mai mari economii europene în acest an. De menționat este faptul că, producătorii auto din întreaga lume, inclusiv din Grmania, printre care Renault, Ford Motor, Subaru Corp, Toyota Motor Corp, Volkswagen AG, Nissan Motor şi Fiat Chrysler, închid liniile de asamblare din cauza lipsei de cipuri pentru industria auto.
În același timp, directorii de mari companii şi autorităţile europene încearcă să reducă dependenţa de furnizorii de cipuri din Asia şi SUA. În acest context, economistul șef al Bundesbank susține că problema deficitului s-ar putea normaliza de abia la mijlocul lui 2021.
„Ne aşteptăm ca problema deficitului de semiconductori să se agraveze într-o oarecare măsură în trimestrul doi din 2021, dar s-ar putea normaliza de la mijlocul acestui an”, a declarat Jens Ulbrich.
Cât de gravă estesituația din Germania
Oficialul Bundesbank a fost întrebat care vor fi efectele lipsei de semiconductori asupra întregii economii. În acest context, el a explicat că impactul negativ este dificil de cuantificat.
„Vedem semne clare ale încetinirii producţiei auto în primul trimestru din 2021. Totuşi, nu este posibil să izolăm efectele deficitului de semiconductori, deoarece se suprapun şi alţi factori”, a apreciat Ulbrich.
El a vorbit și despre factorii speciali legaţi de ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană şi la majorarea producţiei în trimestrul patru din 2020, care au avut ca rezultat o anumită slăbiciune la începutul anului.
Potrivit oficialului german, acest deficit în aprovizionarea cu cipuri, care afectează producătorii auto din întreaga lume, este rezultatul unei combinaţii de factori. Totodată, el a mai adăugat că producătorii de automobile au închis uzinele timp de două luni în timpul pandemiei de COVID-19 de anul trecut şi au anulat comenzile de cipuri.
În paralel, însă, cererea de cipuri a crescut în industria echipamentelor electronice, în condiţiile în care oamenii au fost obligaţi să stea acasă, ceea ce a condus la creşterea vânzărilor de laptopuri şi console de jocuri video. Acum producătorii de automobile trebuie să concureze pentru cipuri cu producătorii de electronice.
„De asemenea, majorarea taxei pe vânzări a avut un rol similar. În cele din urmă, doar producătorii pot cuantifica efectul”, dar nu există îndoieli că deficitul de cipuri şi reducerea producţiei ar putea duce anul acesta la un avans mai redus al economiei, a afirmat economistul şef al Băncii Centrale a Germaniei.
„Redresarea va fi probabil mai puţin solidă decât ar fi fost fără problema lipsei de semiconductori”, a adăugat Ulbrich.
Amintim faptul că, în cursul săptămânii trecute, guvernul german a anunţat că şi-a revizuit prognoza de creştere pentru acest an până la 3,5%, de la 3% cât estima în ianuarie. Anunțul a fost făcut de ministrul Economiei, iar potrivit acestuia, noua prognoză se datorează performanţelor bune înregistrate de sectorul industrial precum şi ridicării progresive a restricţiilor împotriva pandemiei în al doilea trimestru.
„Economia noastră este puternică, robustă şi gata pentru un nou start”, după o contracţie istorică de 4,9% în 2020, a afirmat ministrul german al Economiei, Peter Altmaier.