‘Care tânăr poate să meargă la New York pe banii companiei?’ se întreabă retoric Kratsch. ‘Aceasta creează o legătură solidă cu compania’, a adăugat tânărul.

Căutarea de muncitori calificaţi a devenit o chestiune vitală pentru companiile germane care oferă stimulente variind de la sejururi peste hotare şi vacanţe de ski până la locuinţe subvenţionate şi cârnaţi. După mai mulţi ani de creştere economică robustă, rata şomajului a atins un minim istoric de 5,4% iar în prezent în Germania există 1,2 milioane locuri de muncă vacante, echivalentul populaţiei oraşului München. Cele mai afectate sunt sectoarele manufacturier, construcţii şi sănătate, iar un sfert din companii ar putea fi nevoite să îşi restrângă producţia ca urmare a crizei de personal.

‘Recrutarea este o provocare uriaşă şi acesta este un lucru pe care îl avem în comun cu toate companiile din Germania’, declară Maren Kroll, director de resurse umane la fabrica de la Eisfeld unde lucrează Jakob Kratsch. ‘Persoanele calificate sunt greu de găsit astfel încât trebuie să creăm condiţii care sunt atractive’, a adăugat Maren Kroll. Fabrica de truse de bărbierit pe care firma americană Harry’s Inc o are la Eisfeld vrea să îi mulţumească pe angajaţi cu mese de prânz subvenţionate, cursuri de limba engleză şi programe de distribuţie de acţiuni.

Pericolul pentru Germania este că avansul economic ar putea stagna dacă se agravează criza de mână de lucru. După ce economia a crescut cu 2,2% în 2017, cel mai puternic avans în ultimii şase ani, Banca Centrală a Germaniei avertizează că valul de pensionări şi încetinirea migraţiei vor afecta oferta de mână de lucru. ‘Există riscul să nu fie suficienţi muncitori, astfel încât lucrurile să nu mai fie produse în Germania’, a apreciat Raimund Becker, director la Agenţia federală pentru şomaj din Germania.

În aceste condiţii, multe companii se uită dincolo de graniţele Germaniei pentru a găsi muncitorii de care au nevoie. La aproximativ 400 de kilometri sud-vest de Eisfeld, producătorul de componente auto Burger Group s-a specializat pe recrutarea de muncitori de peste hotare pe care îi ajută să se integreze în comunitate. Obeid Allah Norzi, 18 ani, a intrat într-un program de pregătire în luna septembrie a anului trecut după o călătorie dificilă din ţara sa natală, Afganistan, şi până în Germania unde a primit azil. Compania îi plăteşte lui Norzi cursurile de limba germană şi în plus locuieşte într-unul din cele aproximativ 60 de apartamente deţinute de companie.

 

‘Personalul este principala noastră slăbiciune. Producem la limită’, a declarat Silke Burger, unul din cei patru membrii ai familei care conduce compania. În încercarea de a atrage muncitori străini, care în prezent reprezintă o treime din personal, este un program denumit Burger Care, care oferă asistenţă pentru a putea face faţă birocraţiei germane, un platou de bun venit cu şuncă şi cârnaţi produşi local, şi frecvente activităţi sociale precum excursii în grup, sejururi de ski şi meciuri de fotbal.

Acest tratament l-a atras pe Dariusz Foerster, un operator de 42 de ani din Polonia, care a petrecut un an în complexul de locuinţe gratuite oferite de companie înainte de a-şi aduce în Germania soţia şi cei doi copii. ‘Compania face multe pentru a ne face să ne simţim bineveniţi. Munca este la fel ca şi la firma mea de acasă dar banii sunt mai mulţi’, a arătat Dariusz Foerster, precizând că în Germania câştigă de trei ori mai mult decât în Polonia.

Pentru Germania, imigranţii au fost mult timp o soluţie în perioadele de criză de mână de lucru, însă acest lucru este pe cale să se schimbe. Bundesbank a avertizat că va deveni din ce în ce mia dificil pentru companiile germane să atragă muncitori din ţările vecine pe măsură ce salariile din Europa de Est încep să recupereze decalajul. AGERPRES