Primul producator autohton de compact-discuri a fost preluat, zilele trecute, de catre Optical Disc Service GmbH contra unei sume estimate la circa trei milioane de euro. Este foarte posibil ca noul proprietar sa aduca la Bucuresti o linie de fabricatie a DVD-urilor.

In 1999, cand Nicolae Sota a infiintat Kanami, in Romania nu exista o astfel de afacere. Caseta audio era la putere, iar CD-urile care ajungeau pe piata proveneau exclusiv din import. Intre timp, micul disc lucios s-a impus in forta, iar afacerea lui Sota a crescut. Dar situatia se schimba.
Cu doua linii de productie, Kanami fabrica in fiecare an peste sase milioane de CD-uri. In 2005, compania a avut o cifra de afaceri de circa trei milioane de euro si un profit de 250.000 de euro. “Numai ca acest tip de productie nu-ti permite sa consumi nici un leu din profit. Trebuie sa reinvestesti totul”, explica Nicolae Sota principalul motiv pentru care a hotarat sa vanda. Asa ca, in noiembrie anul trecut, a inceput discutiile cu compania germana ODS, unul dintre cei mai mari producatori de CD-uri din Europa. Tranzactia, estimata de surse din piata la mai putin de trei milioane de euro, s-a finalizat la jumatatea acestei luni.


“Cei de la ODS spun ca pentru a-ti putea permite sa consumi din profit in acest tip de afacere este nevoie de cel putin sase linii de productie. Ei vor aduce si la Kanami cateva linii noi si este posibil sa produca si DVD-uri”, mai spune Sota. Acum, in Romania exista doar doua unitati care fabrica CD-uri imprimate (nu blank-uri): Kanami, cu doua linii de productie, si Roton, care a deschis anul trecut o linie de productie la Iasi. Dar nu exista nici o fabrica de DVD-uri, desi productia mondiala de medii optice de stocare se indreapta spre acest suport, care are o capacitate de inmagazinare a informatiei de cateva zeci de ori mai mare.


Principalii clienti ai acestor companii nu sunt, asa cum s-ar astepta probabil multi, casele de discuri. “Acestea au mai putin de 10% din productie. Publicatiile care se vand impreuna cu CD-uri promotionale ocupa cam 30% din volumul comenzilor, iar companiile care fac la randul lor promotii cu CD-uri detin cam 60% din volumul productiei”, explica Sota.


Bogdan Maxim, director de productie la Roton, crede ca acest portofoliu de clienti, ce include nume precum McDonald’s, Orange, Dunhill sau Pepsi, care fac comenzi de sute de mii de CD-uri, i-a facut pe germanii de la ODS sa cumpere Kanami. “Sunt un concurent puternic pentru noi. Totusi, cred ca pe ei nu-i intereseaza capacitatile de productie in sine, ci portofoliul de clienti ai Kanami. Probabil ca mare parte din productie o vor transfera la fabrica lor din Germania”, spune Maxim.


Iesit din aceasta afacere, Nicolae Sota isi schimba tintele. “Am vandut ca sa bag banii in afaceri care sa aduca profit pe care sa-l pot consuma. Voi investi in principal in domeniul imobiliar, adica in constructia de cladiri de birouri si locuinte”, incheie el.

“Am vandut compania pentru ca acest tip de productie nu-ti permite sa consumi nici un leu din profit. Trebuie sa reinvestesti totul.”

Nicolae Sota