Gestionarea fondurilor, la mana finantistilor

responsabili cu programele comunitare. Capital: De ce s-a transferat managementul fondurilor europene de la Ministerul Integrarii Europene (MIE) la Ministerul Finantelor Publice?Razvan Cotovelea: Este o cerinta a Comisiei Europene. Transferul este prevazut in acquis-ul comunitar. Asadar, pentru ca toata lumea intreaba cum se aplica acesta, iata: acum vedeti acquis-ul comunitar "in actiune"! Ideea este ca gestionarea fondurilor trebuie sa fie in aceeasi institutie care efectueaza platile. Capital

responsabili cu programele comunitare. Capital: De ce s-a transferat managementul fondurilor europene de la Ministerul Integrarii Europene (MIE) la Ministerul Finantelor Publice?Razvan Cotovelea: Este o cerinta a Comisiei Europene. Transferul este prevazut in acquis-ul comunitar. Asadar, pentru ca toata lumea intreaba cum se aplica acesta, iata: acum vedeti acquis-ul comunitar „in actiune”! Ideea este ca gestionarea fondurilor trebuie sa fie in aceeasi institutie care efectueaza platile.

Capital: Care este procedura transferului de gestiune?
Razvan Cotovelea: In primul rand am fost transferati noi. De la MIE la MFP. Directia pentru coordonarea programelor ISPA si Sapard a fost preluata de MFP si redenumita „Autoritatea de Management pentru Fondul de Coeziune”. Ea va functiona cu un numar de 50 de posturi, din care 16 posturi chiar din 2004. De asemenea, ministrul finantelor publice a fost numit in functia de Coordonator national ISPA, preluand responsabilitatile aferente de la ministrul integrarii europene.

Capital: Ce atributii mai are noua autoritate?
Razvan Cotovelea: Coordoneaza procesul de pregatire a cadrului institutional necesar implementarii Fondului de Coeziune, dupa aderarea la Uniunea Europeana, la data de 1 ianuarie 2007.

Capital: Pentru solicitantii si beneficiarii de finantari, vor exista schimbari in procedura de accesare a fondurilor?
Eugen Teodorovici: Nu va fi absolut nici o diferenta. S-a schimbat numai unitatea de management, dar unitatile de implementare, care au legatura directa cu beneficiarii, sunt aceleasi.

Capital: Despre ce unitati e vorba?
Razvan Cotovelea: Pe de o parte, la nivelul fiecarui minister exista o unitate de implementare Phare, care se ocupa de desfasurarea programului pe domeniul respectiv. Acestea comunica cu beneficiarii si sunt coordonate acum de catre MFP. In ce priveste fondurile care se deruleaza prin Agentiile de Dezvoltare Regionala, acestea comunica direct cu beneficiarii si sunt coordonate in continuare de catre MIE. Programul Sapard este derulat, asa cum se stie, intr-un regim special, de catre Agentia Sapard – nu exista o alta autoritate de implementare.

Capital: Banii care vor intra in Romania prin programele de finantare vor creste de la an la an, pana in 2006, cand se va ajunge la acel celebru un miliard de euro. Cum anume se impart, pe programe, sumele suplimentare?
Eugen Teodorovici: Romania va avea in anul 2004 cu 20% mai mult decat a primit in 2003, pe fiecare program in parte. In 2005 va avea cu 30% mai mult, iar in 2006, cu 40%.

Capital: Nu vom avea probleme cu absorbtia acestor fonduri mult mai mari?
Eugen Teodorovici: Va fi mai dificil, intr-adevar. Pot sa va spun ce se va intampla cu programul ISPA. Sumele alocate pentru un proiect vor fi mai mici, deci vor exista mai multe proiecte de valoare mai redusa. Intr-un fel, este bine, fiindca mai multe localitati vor avea acces la finantari. Pe de alta parte, problema autoritatilor locale este asigurarea cofinantarii. Daca valoarea contractului este mare, se poate negocia un imprumut garantat de catre Guvern la BERD sau la BEI. La valori mai mici ale proiectelor, acest gen de schema este mai greu de realizat.

Capital: si care ar fi solutia?
Eugen Teodorovici: Vom incerca crearea unor mecanisme, fonduri tampon sau garantii, pentru a ajuta administratia locala sa depuna cofinantarea.

Capital: Dar in privinta controlului asupra derularii programelor, cum se va realiza acesta?
Razvan Cotovelea: Exista o structura de noua comitete de monitorizare. Acestea se intrunesc periodic. Daca pe un anumit program apar probleme, acestea se discuta si se iau masuri pentru rezolvarea lor.

Capital: Cateva exemple de probleme discutate la intalnirile comitetelor?
Razvan Cotovelea: Spre exemplu, din cauza faptului ca un anumit program este complex si documentatia laborioasa, apar intarzieri. Se poate solicita expertiza si asistenta tehnica de la Bruxelles.

Capital: Un exemplu de proiect ISPA aprobat de curand?
Eugen Teodorovici: Un proiect care se va desfasura in Bucuresti, crearea unei statii pentru tratarea apei reziduale. Este un proiect foarte mare, care numai in prima transa va absorbi 100 de milioane de euro.

Capital: Programul Sapard este complet descentralizat. In curand, prin trecerea obligatorie la sistemul EDIS (descentralizarea gestiunii fondurilor), toate programele trebuie sa aiba o agentie asemanatoare. Asadar, inca o schimbare.
Eugen Teodorovici: Mai sunt cativa ani pana atunci. EDIS trebuie implementat pana in 2007 si este extrem de dificil. De exemplu, nici macar toate statele membre n-au trecut inca la acest sistem. Noi am inceput deja pregatirea.

Capital: S-a intamplat ceva concret in acest sens pana acum?
Eugen Teodorovici: S-a stabilit care vor fi aceste agentii. Programul Phare va fi gestionat de catre Oficiul de Contractare si Plati Phare (OPCP) din cadrul MFP. Programul ISPA se va desfasura prin patru unitati: CFR SA si Agentia Nationala a Drumurilor, pentru componenta de infrastructura si OPCP pentru mediu. In prezent, se elaboreaza manualele de proceduri si se instruieste personalul. Este foarte complicat. Ca sa va faceti o idee, manualul de proceduri Sapard are 3.000 de pagini.

noutati finantari

Portal pe Internet pentru oameni de afaceriOamenii de afaceri din Romania isi pot largi orizontul oportunitatilor de afaceri prin www.profitromania.ro, cel mai complex portal romanesc de business-to-business. Portalul se adreseaza tuturor comerciantilor, indiferent de dimensiunea firmei sau de domeniul de activitate (productie, servicii, comert etc.).Se estimeaza deja inscrierea a circa 6.000 de firme romanesti si straine. Invitatiile au fost adresate firmelor cu o indelungata experienta in promovarea afacerilor, dobandita prin participarea la manifestarile Romexpo. Portalul este un targ virtual permanent, deschis tuturor firmelor, realizat si administrat de Romexpo S.A. si Media Service Plus.www.profitromania.ro are misiunea de a face legatura online dintre cerere si oferta in timp real si de a oferi o gama larga de informatii (oportunitati de afaceri, cooperari, acces la surse de finantare, licitatii etc.). Avantajele firmelor care folosesc acest sistem :· Promovarea ofertelor de afaceri din si spre Romania
· Facilitarea contactului direct intre oferta si cerere
· Posibilitatea contactarii companiei de catre parteneri din toata lumea
· Folosirea unui canal ultraspecializat pentru intermedierea contactelor de afaceri
· Primirea de comenzi pentru ofertele de produsele inscrise in sistem, direct catre compania ofertanta
· Flexibilitate in comunicare;
· Viteza mare de reactie si utilizarea unui volum complex de informatii
· Gestionarea informatiilor prin
Sistemul Privat de Administrare (SPA), sigur si confidential, accesibil prin parole individuale de pe site-urile programului, prin care se pot opera inregistrari de catre orice persoana avand cunostinte minime in domeniul utilizarii PC-ului (Microsoft Office) · Posibilitatea utilizarii unui calculator fara performante si caracteristici deosebite
· Posibilitatea utilizarii, pentru gestionarea inregistrarilor, a unei conexiuni la Internet prin dial-up.

Nou proiect de lege pentru IMM

Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie a elaborat un proiect de lege privind stimularea intreprinderilor mici si mijlocii. Un punct important al proiectului este intitulat „Programe de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii”.In acest sens, masurile adoptate cuprind referiri la posibilitatea de stimulare a activitatii IMM-urilor, in vedrea dezvoltarii activitatii de export a acestora, promovarea rinvestitiilor straine, imbunatatirea raccesului IMM-urilor la finatare etc.rActul normativ contine propuneri privind prezentarea detaliata a modalitatii de calcul al numarului mediu de salariati, respectiv al cifrei de afaceri, indicatori utilizati la definirea IMM-urilor. Referitor la rn”Procedurile administrative”, s-a rnintrodus ca element de noutate rnnecesitatea evaluarii impactului rnprincipalelor proiecte de acte rnnormative aupra IMM-urilor, rncreandu-se Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor rnnormative asupra IMM. rn

rnProgramul de Sprijinire a Democratiei, Bunei Guvernari si Domniei Legii – EIDHRrn

rnSolicitanti eligibili: organizatii rnnonprofit de tipul ONG, institutiilor rnde invatamant superior, centrelor rnde training etc. Finantator: Comisia Europeana. Termen limita: 29 iunie. Finantator: Comisia Europeana. rnMai multe detalii: www.finantare.ro