Brandul personal se dorește a fi un amestec din esența a ceea ce suntem și din ceea ce ne-ar plăcea să creadă alții că suntem. E imaginea succesului către care tindem. Ești simbolul afacerii pe care o promovezi, și cu siguranță te preocupă stilul vestimentar. Mergi mai departe de haine și află despre bunele maniere în afaceri. E obligatorie respectarea distanțelor intime și de comunicare. Simte dacă partenerul de discuție nu se simte confortabil cu o eventuală apropiere. Aici educația și tradiția se schimbă radical în funcție de țară sau regiune. E bine să știi cateva lucruri legate de cultura și educația celor pe care îi întâlnești. Nu fi prea amical cu un britanic, cel puțin din prima secundă, sau prea distant cu un italian. Cel puțin pe români îi cunoastem mai bine.
Dă importanța cuvenită vocabularului utilizat de interlocutor. Dacă abordează o discuție mai relaxată, adaptează vocabularul, însă nu coborî sub nivelul lui, dacă însă ridică standardele de comunicare, e bine să o poți face și tu.
Din acest punct încolo, pășești în zona de comunicare nontextuală. E la fel de strictă ca cea despre care am vorbit până acum și, după unele studii, are o pondere în comunicare de până la 90%!
Există o preocupare crescândă pentru perfecționarea comunicării nonverbale. Cărțile și trainingurile de profil deschid drumul către rafinament și exactitate. Din ce în ce mai mulți oameni de afaceri află că au sub șapte secunde să se poziționeze prin atitudine corporală, mimică și comportament. E greu spre imposibil să schimbi această impresie ulterior.
În afara informațiilor comunică empatie, calm, determinare, adaptabilitate, energie, focus și altele care îți sunt necesare. Nu te ancora într-o postură fixă, nu aborda un șablon de atitudine de la început la sfârșit. Fii atent la interlocutor, vezi cum evoluează atitudinea lui față de tine și fă energic corecțiile de rigoare.
Gesturile și atitudinea corporală au rolul de a susține ideile, nu de a dubla informația, iar dozarea energiei prin care le transmitem face de cele mai multe ori deferența de stil.
Cunoaște-ți gesturile. Identifică-le pe cele de putere, de interogare, de propunere și exersează-le cu grijă și din timp acasă sau sub supravegherea unui trainer cu experiență până când devin ale tale, până uiți că le faci. Nu inventa în niciun caz gesturi noi. Riști să fii privit ciudat.
Debutează o primă întâlnire cu gesturi și mimică reținute, evită să comunici de parcă ați fi prieteni buni. Chiar și dacă ați fi, separarea acestor planuri, personal și profesional, va face o impresie bună, profesionistă. Respectă-ți un eventual prieten față de echipa lui, și nu îl trata ca într-o discuție privată.
Lasă gesturile și atitudinea să se ”încălzească” dar nu o lua înaintea partenerului de discuție, mai ales dacă îți este client. În niciun caz comunicarea nu trebuie să ajungă la nivelul de ”prieteni de chef”.
Din acest motiv eu recomand un studiu în zona emoțională chiar și pentru cei care nu sunt artiști, ba chiar mai mult pentru ei. Voi reveni în alt articol pentru demonstrația acestei afirmații.
Mai puțin înțeleasă în funcțiile ei este vocea. Ea este al treilea semnal puternic primit de public sau de partenerul de discuție. Înainte să tragă o concluzie legată de valoarea informațiilor pe care le transmitem, cei din fața noastră ne ”citesc” după cum ne sună vocea. Poate prea subțire, ragușită, tăioasă, angolată, agresivă sau pierdută.
Cunoaște-ți vocea. Dacă nu ai un trainer de voce, înregistrează-te și ascultă-te. Treci peste primele impresii de respingere și accept-o ca fiind a ta. Păstrează vocea într-o zona medie de intonație. Nu coborâ prea mult, și mai ales nu urca peste limita la care devine prea ascuțită sau pare țipată.
Vocea spune multe despre starea și gândurile noastre. Determinarea, energia, competența și chiar frumusețea sunt cateva din ”culorile” pe care orice om le are în voce. Acest intrument minunat poate ține atenția trează, poate accesa în subconștientul celui din față resorturi de simpatie sau încredere și multe altele pe care nici nu le bănuim.
Alexandru Agarici,
coach de expresivitate a vorbirii