Consumatorii români sunt nevoiţi să îşi cheltuiască cea mai mare parte a veniturilor pe produse alimentare şi băuturi nealcoolice, cheltuielile fiind astfel limitate la strictul necesar, potrivit studiului.
"Situaţia în România este schimbătoare în momentul de faţă. Cu toate că România a reuşit să depăşească criza anul acesta, cu o creştere de la an la an de 0,2% în al doilea trimestru şi o rată a şomajului care a scăzut uşor la cu puţin sub 5%, aceste îmbunătăţiri nu s-au făcut încă simţite şi nu au avut un efect pozitiv asupra vieţii de zi cu zi a românilor", se arată în studiu.
Indicatorul privind dorinţa de cumpărare se situează la în prezent -37,6 puncte. După o uşoară redresare la -20,9 puncte în august, acesta a scăzut din nou în ultimele două luni, ca urmare a nesiguranţei legate de evoluţia crizei datoriilor în Europa şi SUA.
Consumatorii europeni sunt, în mod vizibil, din nou neliniştiţi, confruntaţi cu dezbaterea în desfăşurare privind bailout-ul Greciei şi cu înrăutăţirea crizei datoriilor în Franţa şi Italia. Încă din iunie, aşteptările privind starea economiei au scrăzut în majoritatea ţărilor europene incluse în studiu, cele mai accentuate scăderi înregistrându-se în Germania (de la 50,3 la 4,8 puncte), Austria (de la 19,6 la -26,2 puncte) şi Franţa (de la -15,3 la -42,2 puncte). Singurele ţări care au reuşit să evite acest trend puternic descendent într-o oarecare măsură au fost Polonia (de la -13,9 la -10,2 puncte), Bulgaria (de la -10,8 la -15,3 puncte) şi România (de la -26,2 la -32,8 puncte).
Creşterea economică în majoritatea ţărilor europene nu este atât de puternică cum au prezis experţii în primăvară. Numai Germania continuă să înregistreze rezultate economice extrem de bune, însă până şi aici aşteptările privind creşterea au înregistrat recent un declin accentuat, mai scrie în documentul Gfk.
Ca urmare a nesiguranţei economice în creştere, aşteptările privind veniturile au scăzut în întreaga Europă. După cum era de aşteptat, cele mai pesimiste ţări au fost Grecia (-59,3 puncte) şi Portugalia (-58,5 puncte), cu toate că şi în Franţa se anticipează o reducere semnificativă a veniturilor (-51,9 puncte).
Majorarea impozitelor şi taxelor şi încetinirea creşterii economice în Uniunea Europeană afectează şi dorinţa de cumpărare a consumatorilor. Cele mai mari valori ale indicatorului continuă să se înregistreze în Germania (29,7 puncte) şi Austria (26 puncte), urmate la o distanţă semnificativă de Bulgaria (-2,2 puncte). Ezitarea legată de efectuarea de cumpărături majore acum sau amânarea acestora înregistrează cel mai ridicat nivel în Portugalia (-49,6 puncte), Marea Britanie (-49,1 puncte) şi România (-37,6 puncte).
În aceste condiţii, una dintre concluziile studiului elaborat de Gfk este aceea că, pentru o continuare a redresării economice a Uniunii Europene, este esenţial ca ţările membre să îşi reducă nivelul datoriilor în mod rapid şi cu rezultate de lungă durată. ‘Felul în care UE va aborda criza Greciei în săptămânile care urmează şi costul generat de aceasta pentru diversele ţări vor influenţa cu siguranţă, în mod decisiv, dacă şi cât de rapid consumatorii europeni vor începe să creadă din nou în redresarea economică a Europei’, se mai arată în studiu.