Doar 13% dintre utilizatorii de Internet vor să plătească pentru informaţiile online: 8% ar accepta o taxă în schimbul unui conţinut fără publicitate, iar 5% ar fi gata să plătească chiar şi pentru site-urile cu publicitate, conform unui studiu GfK realizat printre utilizatorii de Internet din 17 ţări.
80% dintre respondenţii din cele 17 ţări îşi doresc în continuare acces gratuit la conţinutul online: o treime din totalul participanţilor cred că informaţiile de pe Internet trebuie să fie gratuite şi neînsoţite de publicitate. Majoritatea (46%) vrea acces gratuit, dar este pregătită să accepte şi publicitatea. Privind situaţia pe ţări, peste 50% dintre greci, belgieni, suedezi şi americani au fost de acord cu aceste condiţii, în vreme ce românii arată cea mai mică deschidere către această situaţie – doar 22% dintre ei.
Bloggeri britanici, cei mai deschişi către conţinutul plătit
Totuşi, sunt şi ţări care văd conceptul de plată pentru conţinut digital în mod pozitiv: 23% dintre suedezi, aproape 20% dintre olandezi şi britanici şi 17% dintre americani n-ar fi deranjaţi să plătească pentru acces la informaţiile de pe web. Diferenţe minore apar dacă analizăm situaţia conform preferinţelor în utilizare: în Suedia, un nivel uşor ridicat de acceptare pentru conţinut plătit se remarcă printre cei care folosesc web-ul pentru blogging şi e-finance.
În Marea Britanie, bloggeri sunt cei mai deschişi către conţinutul plătit. Prin contrast, surferii din Statele Unite care folosesc Internetul pentru jocuri, pentru a dowloada muzică sau pentru servicii electronice, cum sunt cumpărarea de bilete la concerte sau de călătorii, sunt mult mai toleranţi cu comisioanele de acces. În Europa în general, cei care preferă să facă plăţi pe Internet sau să acceseze site-uri erotice sunt şi ei mai dispuşi să plătească decât ceilalţi.
Cercetarea a fost realizată, în toamna acestui an, pe un eşantion de 16.800 persoane cu vârsta de peste 15 ani. Respondenţii au fost întrebaţi dacă au acces privat la Internet, cât de mult timp petrec online, în ce scop preferă să folosească web-ul şi cât de dispuşi sunt să plătească pentru a accesa site-urile (în tabelul de mai jos găsiţi rezultatele pentru toate ţările analizate).
SURSA: GfK