Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată s-au redus cu 42,3% în primele nouă luni, la un miliard de euro, faţă de ianuarie-septembrie 2008, în pofida revenirii pieţei în trimestrul al treilea, comparativ cu cel de-al doilea, pe fondul crizei economice şi scăderii veniturilor, potrivit GfK.
„Piaţa locală a produselor electrice a fost de 336 milioane de euro în al treilea trimestru al acestui an. Chiar dacă rezultatele au fost mai bune decât în trimestrul anterior, în comparaţie cu al treilea trimestru al anului 2008, piaţa a scăzut cu 45,8%. Primele trei trimestre ale anului 2009 au totalizat 1.000 milioane de euro, ceea ce înseamnă cu 42,3% mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului 2008”, se arată într-un comunicat al companiei de analiză şi cercetare GfK.
„Vânzările de electrocasnice mari au avut din nou un trimestru bun, comparativ cu începutul anului 2009, dar faţă de 2008, vânzările au scăzut. Electronicele de larg consum au scăzut cu 43,3%, în timp ce sectorul foto a înregistrat o descreştere de 46,9% în 2009. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut cea mai slabă performanţă, scăzând cu 50,8%, respectiv cu 53,2%”, se precizează în analiză.
Piaţa electrocasnicelor mici a fost mai rezistentă în faţa crizei faţă de celelalte sectoare, rata de scădere diminuându-se uşor, la 25% în trimestrul trei, de la 27,6% în aprilie-mai. Vânzările de electrocasnice mici în al treilea trimestru au fost de 18 milioane de euro, cea mai mare valoare din acest an.
„Aparatele de ras reprezintă una dintre grupele de produse care şi-a revenit cel mai bine în aceste două luni. Creşterea vânzărilor s-a datorat epilatoarelor, fiind un produs sezonier. O altă categorie, aceea a aparatelor de preparare a alimentelor, a avut un trimestru mai bun. Criza financiară a schimbat comportamentul oamenilor – aceştia preferă mai degrabă să gătească acasă, decât să iasă la masă în oraş”, se precizează în studiu.
Consumul de electrocasnice mari a crescut în T3
De asemenea, consumul de electrocasnice mari a crescut în trimestrul trei cu 20% faţă de trimestrul doi, dar comparativ cu iulie-septembrie 2008 s-a redus cu 38,4%.
„Perioada de vară a facilitat niveluri semnificative de creştere pe piaţa congelatoarelor şi frigiderelor, în special modelele eficiente energetic au fost impulsionate de campaniile recente de buy-back desfăşurate de cei mai importanţi producători şi retaileri de pe piaţă. Dacă vara s-a dovedit a fi benefică pentru vânzările de frigidere şi congelatoare, acelaşi lucru nu este valabil pentru alte grupe de produse importante, precum maşinile de spălat”, potrivit GfK.
GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piaţă la nivel mondial, cu peste 10.000 de angajaţi şi colaboratori, operând în circa 115 ţări. Filiala din România a fost înfiinţată în 1992 şi a obţinut în 2008 o cifră de afaceri de 9,1 milioane euro.
SURSA: GfK