"Experiența mi-a ară­tat că fiecare an vine cu noi provocări, oportunități, dar și greutăți. Întreaga mea carieră profesională se împletește cu istoria Electroalfa, iar drumul a fost unul intens, în care am investit încredere, efort și pasiune. Atât realizările, cât și eșecurile au oferit posibilități de a evolua și construi noi strategii", ne-a declarat Gheorghe Ciubotaru, cel care a pornit businessul Electroalfa în anul 1991.

Revoluția l-a prins în funcția de șef de secție al unuia dintre coloșii energetici ai vremii. Avea în subordine peste 300 de salariați la Electrocontact Botoșani, însă perioada aceea era una tulbure, care a culminat cu o criză de autoritate și control, așa cum o definește Gheorghe Ciubotaru. „Nu-mi regăseam locul. Am zis atunci că e timpul să fac altceva“, își amintește Ciubotaru cum a intrat în antreprenoriat. Nu i-a fost ușor, de la funcția de șef la cea de muncitor, vânzător, contabil și toate cele necesare pentru a pune pe picioare o afacere. A început de jos, într-un atelier improvizat de doar câțiva metri pătrați, unde a fabricat primul produs – o protecție pentru motoare. Primele contracte le-a încheiat cu firme din zona de construcții. De la un atelier improvizat a trecut la un garaj, a angajat primul om, iar după trei luni a închiriat o casă de circa 100 de metri pătrați și a făcut noi angajări. Aici avea deja spațiu pentru a amenaja o mică făbricuță. „Aveam zona de producție, o magazie și o cameră de prototipuri. Din cei cinci oameni, doi lucrau la prototipuri. În vremea aceea nu oricine își permitea așa ceva“, povestește Ciubotaru, cu mențiunea că întotdeauna era interesat de a oferi condiții bune oamenilor cu care lucra. „Veneam dintr-o întreprindere în care angajații sufereau iarna de frig. Pur și simplu le înghețau mâinele pe utilaje“, explică omul de afaceri. Ca o paranteză, Ciubotaru spune că în cei 25 de ani de activitate a grupului Electroalfa, care în prezent are peste 400 de angajați, niciodată nu a întârziat plata salariilor, nici măcar cu o zi.

Țintim creșterea perfor­man­ței
în calitate și livrare, iar investițiile vor fi preponderente
în dezvoltarea oamenilor și a sistemului de management al îmbunătățirii continue.
Avem în plan extinderea capacității de producție și construirea unei noi fabrici.

Sunt mândru că astăzi Electroalfa este un brand puternic în domeniul energetic și mă bucur că am alături de mine o echipă de peste 400 de oameni profesioniști. Pentru mine este esențial să ofer cele mai bune condiții pentru angajați, care, din punctul meu de vedere, este cel mai important atu al unui business.
 

Încă un pas

Din 1995 își mută toată activitatea într-o clădire veche. „Am luat două etaje într-o clădire-cooperativă cu plata pe cinci ani. Clădirea arăta sub orice critică. Am fost nevoit să investesc mulți bani pentru a o aduce la standardul propus“, ne-a mărturisit Ciubotaru. Spune că toată viața s-a ghidat după deviza de a crea „acel altfel“, care îi dă motivația de a continua, de a perfecționa. „Am reușit să fac acel microclimat de care vă povesteam. Un spațiu frumos, ordonat, cu căldură, cu utilaje pentru ridicat, instalații de vopsit în câmp electrostatic“, spune patronul Electroalfa, precizând că în doar câțiva ani realizase investiții de câteva sute de mii de mărci germane. Pentru bănci businessul Electroalfa a devenit interesant doi ani mai târziu, atunci când BRD îi oferă un credit de 700.000 de mărci. „Toți banii i-am investit în utilaje, astfel ca înainte de anul 2000 deja eram cunoscuți atât pe plan național cât și pe piața externă“, spune antreprenorul. Își aduce aminte cu plăcere când a reușit să se impună în fața concurenților la o licitație în anul 1997 organizată de Conpet. „Era o licitație pentru un contract de modernizare a rețelei de transport a Conpet. Atunci a fost momentul când firmele din domeniu și-au pus întrebarea: "Cine sunt ăștia de la Botoșani?“, povestește Ciubotaru.

De altfel, produsele de joasă și medie tensiune fabricate la Botoșani și multe prototipuri erau prezente deja din anul 1995 la târgurile de profil din țară, iar mai apoi din străinătate. Omul de afaceri spune că din acel an Electroalfa are o prezență constantă la TIB, iar din 2000 la Hanovra. „Era înainte de anul 2000 când împreună cu 39 de angajați am participat la târgul de Hanovra. Am dorit atunci să le arăt că muncă lor este una de calitate, dar că mai avem mult de lucrat față de concurenții din Occident“, spune Ciubotaru. Despre anii 1995-2000 spune că a fost o perioadă pe care nu a conștientizat-o. „Beneficiam de forță de muncă înalt calificată și disponibilă. O găseam foarte ușor. Apoi a început exodul din orașele mici către cele mari, iar de câțiva ani oamenii tineri au plecat în străinătate“, spune Ciubotaru. Acest lucru l-a determinat pe botoșănean să caute forță de muncă dincolo de Prut. Compania este deja prezentă la Chișinău cu un birou de inginerie, compania având parteneriate cu unitățile de învățământ din Republica Moldova.  

O nouă etapă

Primele provocări pentru Electroalfa au apărut la începutul deceniului trecut, când firma depășea pragul de 100 de salariați, iar comenzile și contractele mari îl determinau pe Ciubotaru să facă noi și noi angajări. „Atunci am trecut printr-o criză de management și am fost nevoit să trec la un alt nivel. Am realizat schimbări structurale, iar de la un management antreprenorial am trecut la unul corporatist“, spune omul de afaceri. Acest sistem nu a fost făcut peste noapte, dar rezultate începuse să se observe în cifra de afaceri, care în 2008 ajunsese deja la aproape 30 milioane de euro, iar numărul de angajați depășise pragul de 400 de persoane.

Electroalfa ÎN CIFRE

  • 25 de ani de experiență în domeniul energetic
  • 3 unități de producție în Botoșani
  • 1 centru de cercetare-dezvoltare
  • 1 birou de proiectare în Rep. Moldova
  • 30 mil. euro cifră de afaceri în 2015

Anul acesta, Electroalfa a îm­bră­cat hainele de sărbătoare. Electro – Alfa Internațional a împlinit 25 de ani, perioadă în care a devenit unul dintre cei mai importanți jucători din domeniul energetic, fiind specializat în producția și furnizarea de echi­pamente electrice de medie și joasă tensiune, confecții metalice și lucrări de antreprenoriat în instalații electrice complexe. „Pentru noi este esențial să dezvoltăm cele mai bune condiții pentru angajați, din punctul meu de vedere cel mai important atu al unui business, și să investim în cercetare, dezvoltare și inovatie“, mai spune antreprenorul.  Acesta este și motivul care l-a determinat pe Gheorghe Ciubotaru ca începând din acest an să orienteze grupul Electroalfa spre un stil nou de management. „Este un proiect bazat pe principiile Kaizen și presupune implicarea tuturor oamenilor din companie. Procesul este unul amplu, de lungă durată și face parte din strategia de dezvoltare a organizației pentru perioada 2016-2020“, spune omul de afaceri, precizând că are în plan extinderea capacității de producție și construirea unei noi fabrici în România sau în străinătate.

Întrebat dacă noul plan va include și o componentă de transparentizare necesară listării pe piața de capital, Gheorghe Ciubotaru spune că are o altă viziune: „Nu știu dacă Bursa este cea mai bună variantă sau atragerea unui investitor financiar alături de noi. Tot mai des mă gândesc la o deschidere a companiei către salariați. Mai exact o parte din oameni să devină acționari și să trecem la un alt nivel, cu o prezență mult mai mare în regiune“. Exporturile reprezintă deja un procent de aproape 15% din afacerile grupului Electroalfa, produsele fabricate la Botoșani ajungând în țări din Africa (Senegal, Burundi, Nigeria, Sudan, Etiopia), Europa (Germania, Franța, Austria, Polonia,  Norvegia,  Finlanda, Olanda, Anglia etc.), Orientul Mijlociu (Arabia Saudita, Kuweit) și chiar în Australia.

UN SFERT DE SECOL

  • 1991. Înființează compania
  • 1992. Lansează primele tablouri electrice; are loc omologarea primului produs de serie – cutie de distribuție 1-7
  • 1994. Realizează investiții majore în companie prin achiziții de noi utilaje (mașini de îndoit tablă, ghilotină, instalații de vopsit în câmp electrostatic)
  • 1995. Începe producția de confecții metalice pentru echipamente electrice; înființează filiala de la București
  • 1998. Inaugurează noul sediu administrativ, începe exportul în țări precum Republica Moldova, Marea Britanie, Nigeria, etc.
  • 2005. Deschide filiale la Cluj și Iasi; implementează proiectul de branding Electroalfa
  • 2008. Echipa Electroalfa se mărește până la 400 de angajați
  • 2009. Lansează noi produse – posturile de transformare compacte
  • 2011. Înființează divizii de business: echipamente electrice, antrepriză, confecții metalice
  • 2012. Grupul de firme ajunge la o cifră de afaceri de 36,5 milioane euro; inaugurează un parc fotovoltaic în localitatea Rediu (Botoșani)
  • 2013. Deschide Centru de Cercetare și Dezvoltare
  • 2015. Înființează biroul proiectare de la Chișinău
  • 2016. Aniversează 25 de ani de activitate, începe implementarea proiectului Kaizen – orientarea spre un stil de management nou.
     

Gheorghe Ciubotaru se află pe locul 229 în Capital TOP 300 Cei mai bogați români, cu o avere estimată la 23-25 milioane de euro