"Dacă nu-și schimbă mentalitatea, în spe- ­­­cial în ceea ce pri­vește munca, Euro­pa nu are nicio șan­să în fața Asiei. Vă spun pentru că personal călătoresc foarte mult între cele două lumi. Abia m-am întors din Singapore. Nu e întâmplător faptul că Asia are un ritm spectaculos de creștere economică, în vreme ce Europa nu mai răzbește să iasă din criză", spune Gheor­ghe Dolofan, unicul im­porator al mașinilor Peugeot în România.
Este destul de pesimist în ceea ce privește viitorii ani și evoluția afacerilor. „Piaţa auto a scăzut din ce în ce mai mult. Colapsul a început în 2008, iar anul acesta este dezastru. Multinaționalele ce au mai achiziționat ceva autoturisme.

În schimb, oamenii nu mai cumpără mașini fiindcă, pe de o parte, le e frică de ziua de mâine și de ce se întâmplă în lume, iar pe de altă parte pentru că băncile nu mai dau credite. E ca în imobiliare. Dacă nu ai o finanțare în spate, nu-ți poți permite să-ți cumperi nici mașină și nici casă, indiferent de ce salariu ai“, spune Dolofan. Explicația vine tot de la el: "Cine reprezintă sistemul bancar românesc: băncile grecești, care importă problemele grave ale Atenei, cele franceze care nici ele nu se simt prea bine și băncile austriece, țară care se știe că are mare expunere pe Rusia".

Fără credite la bănci

În ceea ce privește afacerile proprii, pentru că nu are datorii la bănci principala preocupare a fost să mențină businessul pe linia de plutire. „Nu am nicio societate pe pierdere, dar nici rezultate spectaculoase nu sunt. Față de vânzările de acum patru ani, acum avem mașini la care câștigăm 50 de euro“, spune acesta.

Însă au mai plecat din mecanici și tinichigii, pentru că volumul de muncă a scăzut. De aceea, în această perioadă încearcă să-și păstreze oamenii în care a investit. De aceea planul de dezvoltare stabilit anterior a fost oprit. Deși trebuia să facă concesiuni în București, investițiile în service-uri au fost blocate.

Gheorghe Dolofan explică faptul că șocul cel mare s-a făcut simțit în 2008. Apoi, în 2009, vânzările au scăzut cu 40% față de anul anterior, și în 2010 situația s-a repetat. Iar „Programul Rabla“ nu a adus creșteri spectaculoase. „Fără el însă ar fi fost jale. În Germania a fost un succes, însă și Angela Mekel are ceva probleme cu acest program. S-au vândut Dacii și mașini fabricate în Franța și în Coreea. Companiile Volkswagen și Mercedes intenționează să dea statul în judecată pentru că aproape zece miliarde de euro au fost cheltuite pentru mașini mici. Oamenii nu mai cumpără Volkswagen de 25.000 de euro sau Mercedes“, susține Dolofan.

Cel care aduce mașinile Peugeot în România privește cu nostalgie spre trecut. „An cum a fost 2007 pentru vânzările auto nu o să mai vină curând pe la noi. Atunci în întreaga țară s-au vândut 350.000 de mașini, iar astăzi abia dacă se dau 4.000…“, spune Gheorghe
Dolofan.

180
 milioane de euro era averea estimată în Top 300 Capital ediția 2010, valoare cu care Gheorghe Dolofan era plasat pe locul 35

Față de vânzările de acum patru ani, acum avem mașini la care câștigăm
50 de euro.

Afacerile lui Gheorghe Dolofan
Eurial Invest a avut în 2010 o cifră de afaceri de 143 de milioane de lei și un profit net de 3,55 de milioane de lei.

Eurial Broker de Asigurare, la o cifră de afaceri de 5,9 milioane de lei a înregistrat, anul trecut, un profit net de 2,25 de mil. lei.

Dolsch Import Export a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 21,79 de milioane de lei și un profit net de 1,55 de milioane de lei.

Trust Motors a înregistrat la o cifră de afaceri de 206,85 de milioane de lei un profit net de 11,94 de milioane de lei.

SC My Car Trading a avut o cifră de afaceri de 19,5 milioane de lei și un profit net de 1,72 de milioane de lei.