cu un grup de oameni de afaceri din Cipru, l-a determinat in anul 1991 pe Gheorghe Talpos sa renunte la serviciul sigur pe care l-a avut. Ani de zile lucrase ca inginer electromecanic la compania Arcom. Ideea de a avea propria afacere era insa cu mult mai puternica decat sentimentalismele care ar fi putut aparea in momentul renuntarii la postul pe care il ocupase la fosta societate de stat. "Problema a fost ca oamenii de afaceri din Cipru au intarziat atat de mult, incat a trebuit sa renunt la a
cu un grup de oameni de afaceri din Cipru, l-a determinat in anul 1991 pe Gheorghe Talpos sa renunte la serviciul sigur pe care l-a avut. Ani de zile lucrase ca inginer electromecanic la compania Arcom. Ideea de a avea propria afacere era insa cu mult mai puternica decat sentimentalismele care ar fi putut aparea in momentul renuntarii la postul pe care il ocupase la fosta societate de stat. „Problema a fost ca oamenii de afaceri din Cipru au intarziat atat de mult, incat a trebuit sa renunt la asocierea cu ei”, spune Gheorghe Talpos. S-a trezit brusc si fara loc de munca, si fara perspectiva asocierii cu cipriotii. Mai mult, pe cand planuia dezvoltarea afacerii cu acestia, se gandise sa faca si un birou de reprezentanta, iar pentru asta achizitionase un spatiu pe bulevardul stefan cel Mare din Bucuresti, chiar langa stadionul Dinamo. A considerat ca un magazin general, un concept foarte la moda in acea perioada, era o destinatie numai buna pentru spatiul comercial pe care il avea. Talpos stransese 60.000 de lei pentru a achizitiona o masina si alti 40.000 pentru zile negre. Acesti bani erau de ajuns pentru a porni o afacere la inceputul anilor ’90. „Aveam o problema. Spatiul era cam mic, iar eu nu ma simteam bine facand comert. Mie imi place sa fac productie, sa creez. Cu toate ca lucrurile mergeau bine, am inceput sa ma gandesc la o afacere pe gustul meu”, isi aminteste Talpos. In acel moment comertul era un business foarte profitabil, insa Talpos a incercat sa gandeasca in perspectiva. A avut in vedere o afacere prin care sa se adreseze unui public larg, sa gaseasca un produs inexistent pe piata, pe care sa il fabrice el. Asa a aparut ideea decoratiunilor interioare. Era de ajuns sa privesti o revista specializata din Occident, sa intri intr-un magazin de profil de atunci pentru a intelege ca era o oportunitate sa dezvolti o afacere in acest domeniu. Talpos s-a inspirat din aceste reviste si a creat un produs nou, o galerie cu sine, pe care l-a brevetat. In 1993 a desfiintat magazinul si a trecut definitiv la afacerea cu galerii si perdele, infiintand compania Decorin. Pe vremea aceea, oferta de astfel de produse, care sa se ridice la standarde vestice, era redusa. Simpla vanzare a unor produse in spatiul pe care il avea nu il multumea insa pe Talpos. A observat ca, in general, clientii doreau servicii complete, care sa cuprinda de la croitul perdelelor, in functie de fiecare client, si pana la montarea galeriilor. „Angajasem o femeie care se deplasa la domiciliul clientilor cu o masina de cusut, lua masurile si croia perdelele”, spune Gheorghe Talpos. Dupa brevetarea galeriei, a observat ca cererea de perdele era din ce in ce mai mare. Initial, cumpara materialul de pe piata interna, dupa care a inceput sa importe. In anul 1995 si-a dat seama ca trebuie sa investeasca intr-un spatiu de productie unde sa fabrice accesorii si galerii. Doi ani mai tarziu a mai deschis un atelier pentru confectionat perdele si pentru asamblari. In total, investitiile facute de Talpos in toti acesti ani au depasit 75.000 USD. Cifra de afaceri din anul 2003 s-a apropiat de 380.000 USD, in conditiile unei rate a profitului brut de 12-14%. Daca in momentul infiintarii compania Decorin avea doar trei angajati, acum numarul acestora este de 24. Gheorghe Talpos nu putea sa vanda numai propriul produs brevetat, pentru simplul motiv ca nu era cunoscut. Practic, a trebuit sa imbine vanzarea acestuia cu perdelele importate si gama de servicii complete pe care le oferea. In fiecare zi, in pravalia de pe bulevardul stefan cel Mare intra in medie doi clienti, comenzile variind intre cinci si 50 de milioane de lei. Daca in urma cu zece ani concurenta era aproape inexistenta, lucrurile incep sa se schimbe. Tot mai multe firme au inceput sa faca acest business bazandu-se pe servicii complete. Gheorghe Talpos este insa linistit, fiind convins ca pe piata bucuresteana de profil cererea este, inca, mult superioara ofertei.
Business Start
Investitia. Puteti sa va lansati, la fel ca Gheorghe Talpos, cu o masina de cusut, la domiciliul clientului, croind perdele importate. Daca incepeati astfel in urma cu sapte-opt ani, cu siguranta aveati succes. Trebuie investit in masini de gaurit si masini de cusut, iar in cazul in care vreti sa produceti galerii si accesorii, mai adaugati pe lista o masina de injectie pentru mase plastice si matritele. Investitia, fara a lua in calcul spatiile de productie, depaseste 10-20.000 USD.Piata. In Romania nu sunt fabrici de perdele moderne. Exista insa o oferta insemnata de perdele din Turcia si tot mai multe companii care ofera servicii complete pe acest segment.Publicitatea. Este foarte importanta. Axati-va pe rubricile de mica publicitate si veti reusi sa va faceti cunoscuti in conditiile unor costuri scazute. Mica publicitate este uneori mai eficienta decat o pagina de reclama intr-o revista importanta. Serviciile pe care le oferiti trebuie sa fie prezente in ghidurile de specialitate. Un site care prezinta serviciile si produsele este de obicei foarte important. Multi dintre clientii de la Decorin vin prin intermediul site-ului firmei. Domeniul si designul sunt insa doua elemente esentiale pentru succesul unui astfel de portal.