Volumul trazacțiilor online cu cardul este în creștere de ani buni, însă România rămâne pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește procentul din populație care cumpără cu cardul de pe internet.
Neîncrederea este unul dintre motivele pentru care românii preferă să nu cumpere online. Specialiștii Bitdefender au realizat un ghid de securitate pentru cei care s-au hotărât să cumpere cadourile de Paște de anul acesta de pe site-uri românești sau străine:
1. Folosiți conexiunea 3G a telefonului sau tabletei pentru a face achiziții online. Evitați să faceți cumpărături conectați la o rețea wireless publică ce poate fi interceptată. Dacă e neapărat necesar să faceți asta, folosiți o soluție de plată dedicată, precum Bitdefender Safepay, pentru a vă conecta în siguranță la contul bancar sau pe site-uri de plăți online.
2. Nu divulgați codul PIN în locul codului CVV (Card Verification Value). Acesta din urmă este un număr de trei cifre scris pe spatele cardului de credit sau de debit. Majoritatea comercianților online îl solicită pentru a fi siguri că cel care face tranzacția este posesorul real al cardului.
3. Recunoașteți și ignorați mesajele de phishing. Escrocii folosesc cupoane de reduceri pentru a ademeni utilizatorii mai puțin vigilenți. Aceștia atrag utilizatorii cu pagini de shopping false și îi păcălesc să divulge detalii de card în schimbul unor produse care nu vor ajunge niciodată la ei.
4. Nu cumpărați produse promovate prin emailuri nesolicitate. Verificați legitimitatea unui magazin online pe forumuri, printr-o simplă căutare în motoarele de căutare. Învățați din experiența altora.
5. Alegeți doar magazine online cu certificate SSL astfel încât să le puteți confirma identitatea. O adresă ce începe cu HTTPS și un lăcățel indică faptul că sunteți pe o pagină sigură.
6. Pe cât posibil, faceți cumpărături online de acasă. Este riscant să cumpărați în timp ce sunteți la serviciu, la bibliotecă, într-o cafenea, în laboratorul școlii unde computerele pot fi folosite de alte persoane. Aceste sisteme pot fi monitorizate prin mecanisme de supraveghere.
7. Asigurați-vă că folosiți o soluție de securitate care blochează și reclamele malițioase. Mențineți-vă întotdeauna browser-ul și soluția de securitate actualizate. Troienii bancari și virușii cu componentă de rootkit sunt amenințări în creștere. Aceștia fură informații bancare, monitorizează tranzacțiile sau se autentifică în conturile bancare în timp ce stau ascunse în sistem.
8. Realizați o scanare completă a sistemului înainte de a iniția o plată și asigurați-vă că este 100% curat.
9. Verificați-vă regulat informațiile financiare în special înainte și după tranzacțiile online, pentru a fi siguri că totul este în regulă.
10. Nu ezitați să folosiți funcționalități suplimentare în soluția de securitate. Bitdefender Wallet, de exemplu, oferă un management sigur al parolelor și memorează credențialele de autentificare. Pentru tranzacții bancare și shopping privat, utilizatorii pot folosi de asemenea Bitdefender SafePay, o aplicație de desktop gratuită, ce oferă un browser securizat.
11. Când tranzacția este completă și primiți în continuare emailuri de la departamentul de suport al magazinului online, cereți informații în plus în legătură cu măsurile pretinse de securitate.
12. Protejați cu parole și criptați terminalul mobil. În cazul în care cineva vă fură sau vă găsește telefonul, tableta sau laptopul, asigurați-vă că îi este imposibil să acceseze informațiile stocate pe ele. De asemenea, criptați-vă datele cu un software dedicat sau – dacă dispozitivul permite – cu opțiunea de criptare disponibilă în setări.
13. Folosiți programe anti-furt pentru a putea localiza dispozitivul, pentru a-l bloca sau a șterge datele de la distanță.