Sistemul RO e-Factura. Cum va fi adoptat și implementat
Sistemul RO e-Factura. Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) au lansat un ghid destinat contribuabililor. Prin acesta, instituțiile furnizează informații esențiale, practice, cu privire la sistemul de facturare electronică.
Adoptarea unui standard internațional pentru sistemul de facturare electronică aduce beneficii semnificative. Se speră că această măsură va scădea frauda TVA la nivel național. În plus, ea va avea ca scop principal diminuarea pierderilor prin evaziune fiscală.
Ministrul Marcel Boloș a explicat toate avantajele acestui nou sistem. Potrivit lui, acesta va elimina și „riscul utilizării facturilor false sau duplicate”.
„Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenței, la monitorizarea precisă a tranzacțiilor și la raportarea în timp real către autoritățile fiscale. Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurență echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise și verificabile a tranzacțiilor comerciale, simplificând procesele de verificare și audit. Astfel, ne asigurăm că tranzacțiile respectă reglementările fiscale și nu sunt supuse manipulărilor frauduloase.
Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic. În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esențial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
Implementarea e-Factura se va realiza în două etape
Etapa I va avea loc între 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024. Astfel, persoanele juridice care sunt operatori economici și se află în România, indiferent de statutul lor de înregistrare în ceea ce privește TVA-ul, au obligația de a raporta în sistemul național de facturare electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B și cu instituțiile publice (cu excepția celor din sfera relațiilor B2G), începând cu data de 1 iulie 2022.
La fel, operatorii economici, persoane impozabile care nu au stabiliment în România, dar sunt înregistrate în scopuri de TVA aici, au obligația, începând cu 1 ianuarie 2024, de a raporta în cadrul sistemului național de facturare electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii cu locul de desfășurare în România.
Există și câteva excepții de la obligația utilizării acestui sistemu național. Factura electronică RO e-Factura nu va fi obligatorie pentru „livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul său”.
Același lucru este valabil și pentru „livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepția bunurilor transportate de cumpărătorul însuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcațiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;
livrările intracomunitare de bunuri”, potrivit Ministerului Finanțelor.
În etapa următoare, începând cu 1 iulie 2024, cei care emit facturi electronice sunt obligați să le transmită către destinatari prin intermediul sistemului național de facturare electronică RO e-Factura.
Vă invităm să aflați mai multe detalii furnizate de Ministerul Finanțelor, AICI.