Ghidul pentru Situații de Criză! Toți românii trebuie să știe. Arafat a anunțat chiar acum

Sursă: Dreamstime

Departamentul pentru Situații de Urgență a lansat Ghidul pentru situații de criză. Documentul este dedicat, în special, românilor aflați în zone de risc, pentru a avea acces informații corecte, din surse autorizate.

Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) a lansat ghidul pentru situații de criză. Acesta urmărește educarea publicului și învățarea acestuia de a reacționa în momente de maximă tensiune.

„Până acum ne-am concentrat pe partea de prevenire, iar astăzi o să lansăm un ghid care este Ghidul pentru Situații de Criză. Nu l-am numit situații de urgență, pentru că el include mai mult decât doar situațiile de urgență. Include și anumite informații despre dezinformare, include si informații despre protecția cibernetică care sunt necesare populației”, a explicat Raed Arafat.

Documentul a fost realizat în format fizic

El a precizat că documentul a fost realizat în format fizic pentru că online-ul nu este accesat peste tot, și mai ales în zonele rurale.

„Vom distribui acest ghid în toate zonele în care există riscuri și unde oamenii nu accesează partea online ușor” a declarat, Raed Arafat, citat de B1.

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă a prezentat sâmbătă Ghidul Pentru Situaţii de Criză, cu rol de pregătire şi prevenţie, în scopul reducerii riscului în cazul dezastrelor, ghid ce cuprinde informaţii dedicate situaţiilor de urgenţă, despre dezinformare sau despre protecţia cibernetică şi urmează să fie distribuit îndeosebi populaţiei din zona rurală.

Ce conține Ghidul pentru Situaţii de Criză

„Astăzi o să lansăm, în ultima zi a săptămânii, un ghid, care este Ghidul pentru Situaţii de Criză. De ce nu de urgenţă? Pentru că el include mai mult decât situaţiile de urgenţă civile, include şi informaţii despre dezinformare, informaţii despre protecţia cibernetică, care sunt necesare populaţiei (…). De ce mai facem ghidul, din moment ce îl avem online? Pentru că online-ul nu este accesat peste tot şi mai ales în zonele rurale, dorim ca acest ghid să ajungă acolo”, a spus Arafat.

El a explicat că va distribui pe parcursul acestui an acest ghid, în toate zonele în care există riscul şi în care este posibil ca oamenii să nu acceseze partea online uşor, cu sprijinul Infocons. Arafat a arătat că se va distribui de către colegii de la IGSU, este posibil să obţinem şi alt sprijin din partea Poştei Române.

„Ghidul vine în logica pregătirii şi prevenirii şi, cum am zis când am pornit săptămâna aceasta, cel mai important lucru pentru noi este prevenirea, să reducem riscul la dezastre. O populaţie pregătită este o populaţie care este mai sigură şi mai rezilientă, dar structuri care sunt pregătite să facă faţă cutremurului pot să reducă foarte mult impactul şi pot să salveze vieţi, dacă acest lucru este realizat”, a transmis Arafat la încheierea Săptămânii Protecţiei Civile, eveniment organizat de MAI.

Detaliile oferite de Centrul Euroatlantic pentru Rezilienţă

Adrian Tudose, reprezentantul Centrului Euroatlantic pentru Rezilienţă (CER), a spus, la rândul lui, că a contribuit la acest ghid cu informaţii privind combaterea dezinformării.

„La acest ghid am lucrat aproximativ un an de zile. Am luat ca model atât procedurile interne şi modul în care acţionează autorităţile române, dar am analizat şi modele externe, ne-am uitat către Suedia, Canada, Statele Unite. O să vă vorbesc despre combaterea dezinformării. Istoria ne-a arătat că atunci când apare o criză externă. imediat se găsesc nişte actori care instrumentalizează această criză din diferite interese. Unii ne cunosc apetenţa pentru ştiri negative, ne fac să fim interesaţi de ele şi le accesăm imediat”, a spus Tudose.

El a spus că un pericol puţin mai mare vine de la actori statali, de obicei, care ştiu foarte bine ce fac cu aceste campanii de dezinformare şi scopul lor este să creeze panică, să perturbe intervenţia autorităţilor în caz de criză şi într-un final să destabilizeze societatea.

Autoritățile în caz de criză vor comunica pe o voce unică

„În linii mari, ar trebui punctat încă o dată că autoritățile în caz de criză vor comunica pe o voce unică şi populaţia ar trebui să acceseze această voce unică”, a explicat Tudose.

Ghidul a fost dezvoltat de Departamentul de Situații de Urgență, Centrul Euroatlantic pentru Rezilienţă, Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică şi Ministerul Apărării.

La activitatea MAI au mai participat ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Cseke Attila, directorul Institutului Naţional de Fizică a Pământului, dr. ing. Constantin Ionescu, adjunctul inspectorului general al IGSU, general-maior Benone Duduc, reprezentanţi guvernamentali şi din cadrul societăţii civile.