Doar două săptămânale – Pro TV Magazin şi TV Mania – şi un bilunar, TV Satelit, îşi dispută piaţa ghidurilor TV din România. Potrivit Studiului Naţional de Audienţă (SNA), audienţele celor trei publicaţii sunt însă complet pe dos faţă de numărul de exemplare vândute.
În ultimii doi ani, piaţa ghidurilor TV a înregistrat câteva eşecuri. Anul 2006 a marcat închiderea Apropo TV, unul din ghidurile TV ale Publimedia, divizia de publishing a trustului Media Pro. Anul trecut, o altă casă de editură, Sanoma, îşi închidea propriul său ghid intitulat TV Story. Concurenţa pe piaţa ghidurilor TV este întregită de suplimentele unor cotidiene cum sunt Libertatea, Evenimentul Zilei sau Jurnalul Naţional, sau ghidurile de programe ale televiziunilor, dintre care cel mai cunoscut este ghidul HBO. Săptămânalul TV Mania, aparţinând trustului Ringier, este unul dintre cele mai vechi ghiduri TV de pe piaţă, fiind lansat în anul 1998. Şi mai vechi este bilunarul TV Satelit, lansat în anul 1992 la Cluj şi cumpărat de Ringier în 2002, împreună cu TV Cablu, într-o tranzacţie estimată în industrie la aproximativ un milion de dolari. Săptămânalul TV Cablu a fost închis de Ringier după ce a fost cumpărat. În ciuda numărului redus de titluri, piaţa ghidurilor TV este extrem de concurenţială. Potrivit Alfa Cont, pe primele zece luni ale anului, cele trei titluri principale au avut un număr de 5.113 de inserţii publicitare, având o valoare totală calculată la tarifele listă de peste 15 milioane de euro. Tot din datele furnizate de Alfa Cont, se vede cota de piaţă raportată la numărul de inserţii de publicitate, aceasta fiind de aproximativ 45% pentru Pro TV Magazin, 35% TV Mania şi 20% TV Satelit.
Audienţele celor trei publicaţii, furnizate de către BRAT prin SNA, înregistrează o „anomalie“ care inflamează de mai multă vreme spiritele: la un tiraj cu aproape 10.000 de exemplare mai mic decât TV Mania, Pro TV Magazin raportează audienţe de două ori mai mari. Claudiu Şerban, director executiv Ringier Magazines (divizia Ringier care include TV Mania), pune sub semnul întrebării fidelitatea datelor furnizate de BRAT în Studiul Naţional de Audienţă. El spune că Pro TV Magazin beneficiază, pur şi simplu, de notorietatea foarte mare pe care o are Pro TV. „În cazul unor branduri foarte cunoscute cifrele furnizate de SNA nu reprezintă tocmai numărul de cititori iar piaţa de publicitate nu pare a fi conştientă de lucrul acesta“, a conchis Claudiu Şerban. Surse din departamentul de cercetare al Publimedia, editorul Pro TV Magazin, au confirmat ideea susţinută de publisherul TV Mania, dar până la închiderea ediţiei nu am obţinut o poziţie oficială a diviziei de publishing a grupului Media Pro. Nici conducerea BRAT nu a comentat pe marginea acestei anomalii a audienţelor ghidurilor TV. Analistul media Călin Anastasiu a declarat pentru Capital că Pro TV Magazin a avut întotdeauna mai mulţi cititori pe copie. El susţine că dacă merge în straturi sociale mai joase, e posibil ca Pro TV Magazin să treacă prin mai multe mâini, dar numai dacă diferenţa de profil sociodemografic este într-adevăr semnificativă. Anastasiu a spus că pe vremea când era director de cercetare la IMAS, în urmă cu doi ani, au fost introduse nişte întrebări suplimentare în cercetarea de audienţă, în încercarea de a elimina „haloul“ pe care îl are Pro-ul ca siglă în mintea oamenilor. „Lumea are tendinţa să supraestimeze posturile dominante. Pro TV Magazin beneficiază de un efect de notorietate, altă explicaţie mai bună nu există“, a conchis Călin Anastasiu. Deşi piaţa pare aglomerată, din cauza suplimentelor TV editate de ziarele naţionale, bătălia pe audienţă, tiraj şi încasări de publicitate se duce între cele două săptămânale: TV Mania şi Pro TV Magazin. Şansa celui din urmă este postul de televiziune al cărui brand se transformă într-o „locomotivă“ care îi împinge audienţa în limite anormale: 14 cititori pe copia vândută!