Odată cu numirea lui Stefanos Theocharopoulos în funcţia de CEO al Romtelecom, la 1 iulie 2011, compania a implementat o strategie de repoziţionare ca furnizor de servicii integrate. Deşi compania oferea servicii de TV şi internet, era percepută în continuare că un operator de telefonie fixă. Această percepţie s-a schimbat în ultimul an de la lansarea noilor pachete integrate de servicii. „Din toate studiile de piaţă pe care le-am realizat în ultimele luni, am observat clar că percepţia pieţei faţă de Romtelecom ca furnizor de pachete de servicii integrate a crescut spectaculos. În prezent, unul din trei clienţi actuali a trecut la utilizarea de pachete“, declară Ovidiu Ghiman, director executiv strategie şi comercial rezidenţial la Romtelecom.

Strategia Romtelecom în momentul de faţă este de a livra pachete de servicii integrate în care TV-ul şi internetul broadband joacă rolul cel mai important, în această ordine, către un număr cât mai mare de clienţi, atât în zonele urbane, cât şi în cele rurale,  potrivit lui Ghiman. Dar ce se întâmplă cu telefonia fixă? „Nu credem că serviciul de telefonie fixă va dispărea. Există şi vor exista în continuare segmente de clienţi care văd valoare în acest serviciu, şi serviciul va face parte din pachetele de servicii integrate. Dacă ne uităm la ce fac alţi operatori, prin toate ofertele lor, ei comunică un mesaj diferit de mesajul nostru, acela că serviciul de telefonie fixă are o utilitate foarte scăzută“, afirmă Ghiman.

Cel mai bun raport calitate-preţ

Romtelecom nu are în vedere achiziţii de companii în viitorul apropiat, deoarece acestea trebuie să aibă legătură şi cu oportunităţile din piaţă. Ghiman afirmă că, în prezent, nu sunt oportunităţi, însă nu exclude această direcţie ca strategie de dezvoltare. Cum încearcă atunci compania să îi convingă pe clienţi, mai ales că nu are cele mai mici preţuri din piaţă?

„Ştim că piaţa din România este foarte sensibilă la preţ, iar Romtelecom nu a vrut niciodată să intre în războiul acesta de preţuri. Noi credem că ne putem convinge clienţii prin cel mai bun raport calitate-preţ, şi aici nu vorbim doar de faptul că le oferim 100 de Mbps sau 120 de canale TV, pentru că aceste lucruri le pot avea şi de la alţi operatori. Vorbim despre faptul că avem o mulţime de servicii cu valoare adăugată, care vin să completeze oferta de bază. Mă refer aici la antivirus, la faptul că routerul nostru are capabilităţi Wi-Fi sau la serviciul de asistenţă PC“. Ghiman este de părere că din lupta de preţuri nu are de câştigat nimeni la sfârşitul zilei, iar pe măsură ce preţurile vor scădea mai mult, acest lucru se va reflecta inclusiv în calitatea serviciilor. „Atâta vreme cât lucrăm într-o industrie în care trebuie să investim zi de zi în infrastructură şi în servicii noi, trebuie să existe un echilibru. Nu poţi să investeşti tot timpul, dar să câştigi din ce în ce mai puţin. La sfârşitul zilei, nu mai ai din ce investi“, consideră Ghiman.
 
Sportul a contat şi contează foarte mult

O altă metodă prin care Romtelecom atrage clienţi este prin conţinut, şi în special cel sportiv.  Pentru a-şi atinge obiectivele, compania nu exclude nici colaborarea cu cel mai mare concurent al său. Romtelecom şi RCS&RDS au câştigat, recent, drepturile de difuzare pentru meciurile din UEFA Champions League, pentru următoarele trei sezoane, 2012-2015, ca urmare a înaintării unei oferte comune în acest sens. „Clienţii noştri ne-au arătat că văd valoare în canalul nostru de sport. Ceea ce facem acum din punctul de vedere al achiziţiei de drepturi nu este cu nimic diferit de ce s-a întâmplat în trecut. În continuare, vrem să avem cele mai bune competiţii care au un brand puternic în spate, precum Champions League. Apropo de colaborarea cu competitorul nostru, sunt nişte practici normale pe piaţă, în condiţiile în care preţul pentru conţinut creşte din ce în ce mai mult şi presiunea pe preţuri – pe care le plăteşte clientul pentru servicii – este din ce în ce mai mare“, spune Ghiman.
Directorul de strategie al Romtelecom consideră că dorinţa operatorilor este să continue să aducă conţinut de calitate către clienţi, însă controlând costurile într-o manieră care să le permită să investească în continuare. „Credem că de fiecare dată când vor exista astfel de oportunităţi, precum colaborarea cu concurentul nostru, noi o să le dăm curs“, afirmă Ghiman. În ceea ce priveşte contractul cu TVR privind Olimpiada, „în momentul de faţă se poartă discuţii cu Televiziunea Română, care trebuie să se concretizeze în stabilirea exactă a competiţiilor care vor fi difuzate de Dolce Sport şi care de TVR. Ne dorim să difuzăm competiţia şi credem că vom avea conţinut exlusiv de calitate pentru clienţii noştri“, a precizat Ghiman, care nu a dorit însă să confirme dacă meciul Dinamo-Barcelona va fi transmis de Dolce Sport.

Investiiţii  în online

Romtelecom mai încearcă să le atragă atenţia clienţilor şi să le facă viaţa mai uşoară prin intermediul canalului de vânzări online. Acesta este un canal care oferă oportunitatea achiziţionării unui serviciu oricând. În prezent, canalul reprezintă 5% din vânzările Romtelecom. Compania are de asemenea şi un magazin online, clickshop.ro. „Este o direcţie de business nouă pentru noi. Nu vrem să facem concurenţă celor de la alte asemenea magazine. Clienţii Romtelecom, şi nu numai, pot cumpăra hardware de aici la preţuri extrem de competitive. E o direcţie de business care se dezvoltă aşa cum ne aşteptam“, afirmă Ghiman.  Produsele din magazinul online au crescut într-un an de la lansare de la 2.000 la 10.000, iar traficul mediu zilnic este de 5.000 vizitatori.

SCURT CV

  • Ovidiu Ghiman s-a născut în anul 1977, în Baia Mare. A absolvit Facultatea de Ştiinţe economice din cadrul Universităţii Babeş- Bolyai din Cluj-Napoca;
  • Ghiman a început să lucreze în domeniul telecomunicaţiilor din 1998, în cadrul grupului RCS&RDS, unde a evoluat până la nivelul de director comercial, dobândind o vastă experienţă în domeniu;
  • Din martie 2009 a început să lucreze în Romtelecom ca director pentru strategie şi dezvoltarea afacerii;
  • Din decembrie 2010 ocupă funcţia de director executiv strategie şi comercial rezidenţial.

Număr de clienţi

  1. Telefonie fixă: 2.446.788 clienţi
  2. Internet: 1.156.440 clienţi
  3. Televiziune: 1.190.721 clienţi
  4. Număr total de clienţi: 4,7 milioane