IT Holding, deţinătorul mărcii, va investi patru milioane de euro într-o reţea autohtonă de retail. În această săptămână, unul dintre cei mai mari retaileri de haine de lux din Europa inaugurează primul său magazin propriu din cele zece pe care intenţionează să le deschidă în ţară în următorii trei ani.
Shoppingul la Milano va fi oare înlocuit de cumpărăturile făcute acasă, la Bucureşti? E greu de crezut, cel puţin deocamdată, în ciuda semnalelor că piaţa de lux cunoaşte o evoluţie pozitivă. Primul magazin propriu de lux al italienilor de la IT Holding (care va opera pe piaţa românească prin intermediul unei companii parte din grup, Ittierre SpA) se va deschide în Unirea Shopping Center în această săptămână, sub brandul +IT Accessories, în urma unei investiţii de 300.000 de euro. Planurile de dezvoltare ale companiei prevăd deschiderea altor nouă magazine, în Bucureşti şi în oraşele mari ale ţării, precum Timişoara, Cluj, Constanţa şi Braşov.
Până acum, grupul fusese prezent pe piaţa locală prin intermediul unui magazin operat în franciză, situat în centrul comercial Plaza România, sub brandul IT (nu este acelaşi lucru ca +IT!). Ca strategie de retail, grupul preferă prezenţa în magazinele din cadrul mall-urilor sau al galeriilor comerciale (un indiciu al gradului prematur de dezvoltare a pieţei româneşti a luxului, căci în Vest mărcile de lux, exclusiviste, se vând de regulă în magazine monobrand), dar nu este exclusă nici varianta inaugurării de unităţi pe bulevardele principale ale oraşelor. Volumul viitoarelor investiţii ce ar putea fi alocate pentru următoarele magazine a fost estimat de către reprezentanţii companiei la circa patru milioane de euro pentru următorii trei ani. „Sperăm să ajungem la o cifră de afaceri de cinci-şapte milioane de euro, în momentul în care toate cele zece magazine vor fi deschise“, declară pentru Capital Luciano Catoni, CEO al International Retail Brands (IRB), divizia de dezvoltare a grupului. IRB se va ocupa de managementul şi extinderea în România a reţelei de magazine. „România este prima piaţă din Europa de Est atacată de IRB“, adaugă Luciano Catoni.
Lux cu dureri de cap
IT Holding controlează un grup de companii care concepe, produce şi distribuie vestimentaţie şi accesorii sub brandurile pe care le deţine, ca Gianfranco Ferré, Malo şi Extè. Compania mai deţine licenţa pentru brandurile Versace Jeans Couture, Versace Sport, Just Cavalli, C’N’C Costume National şi Galliano. Grupul îşi distribuie produsele prin francizori, precum şi prin magazinele proprii pe care le operează în capitalele europene. „Prin reţeaua de distribuţie a accesoriilor ajungem la consumatorii pe care îi ţintim în România: tinerii pasionaţi de fashion“, spune Catoni.
Într-o primă etapă, în magazinele +IT din România se vor comercializa mărci precum Just Cavalli, C’N’C Costume National şi GF Ferré. Oficialii grupului consideră că poziţionarea centrală a magazinului, ca şi preţurile produselor – mai scăzute pentru unele branduri, pentru care IT Holding produce haine şi accesorii –, sunt argumente care vor atrage consumatorul român.
Poate – şi este un „poate“ de care sunt conştienţi mulţi oameni din industrie. Probabil că pentru branduri ca Gianfranco Ferré, Ferré şi, respectiv, GF Ferré – toate deţinute de companie -, preţurile vor fi mai mici decât în alte magazine care le distribuie şi ele, ca Jolie Ville Galleria sau The Place Concept Store. Dar preţurile de retail nu vor fi singura problemă a italienilor. Adaptarea mixului de branduri pentru piaţa noastră a dat – şi încă mai dă – serioase dureri de cap retailerilor. Creatoarea Romaniţa Ciolcan a invocat, de exemplu, creşterea chiriilor pentru spaţiile comerciale de pe Calea Victoriei drept motiv al închiderii magazinului ei Escada; e o explicaţie justă, dar nu neapărat şi suficientă. Un studiu din august 2006, realizat de CPP Management Consultants, singura companie de consultanţă specializată în piaţa de lux din România, afirmă explicit că Escada era un brand impropriu pentru ţara noastră – prea conservator şi foarte scump.
În schimb, un atu clar al italienilor ar putea fi viteza cu care aduc noile colecţii în România. Acelaşi studiu al CPP constată că mai multe magazine multibrand, precum Victoria 46 şi Jolie Ville Galleria, nu au un portofoliu stabil de branduri distribuite şi că, uneori, ceea ce se vinde sunt fie dintr-un stoc limitat, fie colecţii deja înlocuite de către producător. Italienii nu vor avea o viaţă uşoară.
Cine este IT Holding?
Grupul italian, listat la bursa din Milano din noiembrie 1997, are o valoare de piaţă de peste un miliard de euro. Capacităţile de producţie ale companiei sunt localizate în Italia, în timp ce reţeaua de distribuţie la nivel mondial include 38 de magazine operate de către grup, 228 de unităţi sub un singur brand şi peste 6.000 de magazine operate în franciză.
Grupul are peste 1.700 de angajaţi. La sfârşitul anului trecut, veniturile nete ale grupului au fost de 695 de milioane de euro. Peste 72% din cifra de afaceri provine din comercializarea unor produse sub brandurile din portofoliul propriu. Pentru anul acesta, compania prevede o creştere a cifrei de afaceri cu 31%. Investiţiile prevăzute în următoarea perioadă sunt de 80 de milioane de euro, la nivelul întregului grup. În planul de afaceri al companiei pentru următorii trei ani se estimează că operaţiunile de retail vor aduce un profit de 205 milioane de euro. Cu o cotă de 16% din veniturile nete aduse grupului în anul 2006, brandul Gianfranco Ferré este cel mai puternic din portofoliul companiei.