Mașina autonomă promisă de Google și proiectul celor dela Apple au mari șanse să schimbe radical modul în care oamenii înțeleg mobilitatea. Iar marii producători auto par să fi pierdut deja din cauza „ochelarilor de cal” prin care văd viitorul industriei.
Despre mașina prin care Google se pregătește să intre în lumea exclusivistă a producătorilor auto se șitiu deja multe, iar informațiile privind rezultatele convingătoare ale proiectului apar tot mai des. Ultimul raport privind cele 33 de prototipuri care pot fi întâlnite pe șoselele din California și Texas arată că au fost parcurși deja pe drumurile publice, în „autonomous mode”, mai bine de 2,2 milioane de kilometri și că majoritatea incidentelor de trafic au avut drept cauză alți participanți la trafic. Mult mai puține date se cunosc însă depre așa-nmitul proiect „Titan” al celor de la Apple. Tim Cock, șeful gigantului IT, refuză să vorbească despre o mașină Apple, însă jurnaliștii americani par să fi trecut de la întrebarea „va exista un AppleCar?” la „când va lansa Apple mașina?”. După ce au recrutat zeci de specialiști de la companii precum Ford, General Motors sau Tesla, oficialii companiei producătoare de software, computere, telefoane și ceasuri inteligente din Cupertino, tocmai și-au mărit echipa dedicată proiectului Titan de la 600 la circa 1.800 de persoane. După toate probabilitățile aceștia au ca sarcină să transforme proiectul în realitate până în 2019.
Calcul sec și revelator
Pe lângă beneficiile clare ale tehnologiei care gestionează mașinile autonome, un element tot mai interesant și mai adesea pomenit de analiști este modificarea radicală a modului în care sunt comercializate și utilizate autovehiculele. O piață cu totul nouă în care actualii mastodonți ai industriei auto precum Toyota, Daimler, BMW sau Volkswagen par să piardă pozițiile fruntașe în fața giganților IT. Un raport al analiștilor de la Morgan Stanley, denumit de Adam Jonas „Autopia”, arată că Google și Apple sunt nu doar mai bine pregătiți și mai corect finanțați decât rivalii din industria auto, ci vin și cu o nouă viziune de afaceri. Conform lui Jonas, producătorii auto clasici continuă să se lupte pentru o piață mondială de 80 de milioane de vehicule, care, la un preț mediu de circa 17.000 de euro/ mașină, generează venituri anuale de 1.360 miliarde de euro. În schimb, cei din Silicon Valley iau în calcul o piață în care contează mai mult numărul de kilometri parcurși și modul de utilizare al mașinilor. Astfel, într-o piață anuală estimată la 10.000 de miliarde de mile (16.000 mld. km) – corespunzătoare tuturor mașinilor vândute – care sunt parcurse cu un cost de 1 Euro/ milă pot fi generate venituri de 10.000 de miliarde de euro. „Este o afacere astronomică, una care se va majora, pe măsură ce nou-veniții seduși de aceste valori uriașe vor investi”, spune Adam Jonas, managing director al Morgan Stanley.
Acest mod diferit de a vedea afacerile are deja darul de a îi împinge chiar și pe unii dintre șefii din industria auto, precum Mark Fields de la Ford, Dieter Zetsche de la Daimler sau Harald Kruger de la BMW să își direcționeze companiile de la încercarea de a deveni învingători în clasamentul vânzărilor la cea de „lideri ai mobilității”. Pentru aceștia calculul este la fel de simplu ca și cel de mai sus. Analiștii Morgan Stanley au luat ca exemplu liderul mondial al vânzărilor, mastodontul Toyota, companie care prin vânzările sale anuale de circa 10 milioane de vehicule ocupă în jur de 10% din piață și generează venituri de peste 200 de miliarde de euro. Ei bine, în același timp, folosind modul de business al giganților din IT, o companie de car-sharing cu o cotă de piață de doar 1,5% dintr-o piață de 10.000 mld. km, poate genera venituri similare dacă impune un tarif de în urma unui preț impus de 1 Euro /milă.
Prin urmare, conform scenariului „Autopia”, dezvoltarea unui program de car-sharing pentru mașinile autonome, poate fi mult mai avantajos pentru companii, iar giganții Google și Apple sunt mult mai aproape de acest model de business decât oricare mastodont din industria auto. Asta în ciuda micilor încercări ale BMW cu DriveNow sau ale Daimler cu Car2Go.
Car-sharing a la Cluj
În România programele de car-sharing nu au încă exponenți care să conteze. La finalul anului trecut, primul astfel de serviciu a fost anunțat la Cluj și este compus dintr-o flotă de 50 de vehicule. Conform unuia dintre investitorii acestui proiect, Demis Ghindeanu, nu este necesar decât ca o persoană să îşi face un cont pe site-ul companiei, să îşi introducă datele, plus copie după permisul auto, să treacămodalitatea de plată preferată, după care, primeşte un username şi o parolă, „Clientul îşi descarcă aplicaţia noastră pe telefonul mobil, după care are acces la întreaga flotă de maşini a serviciului de car-sharing. Îşi alege cea mai apropiată maşină care este liberă într-o parcare a primăriei sau din standul special, deschide portiera cu aplicaţia, îşi ia cheia din torpedo şi poate pleca. Ca modalitate de plată sunt două variante, ori cumperi minute prepaid de pe site-ul serviciului şi atunci costul este un leu minutul, sau se poate plăti după fiecare cursă, costul fiind 1,24 de lei pe minut”.