Digital Services Act, noi reguli pentru giganții internetului

Digital Services Act îi va supune pe giganții IT la reguli fără precedent în lume. Aceștia vor fi obligați să aibă politici mai transparente. DSA vine în contextul luptei proaspăt consolidate a Uniunii Europene (UE) împotriva conținuturilor ilegale în domeniul digital. Cei care nu vor respecta noua legislație riscă amenzi foarte mari.

Din data de 25 august 2023, DSA se aplică celor mai populare și mai cunoscute 19 rețele de socializare de tipul Facebook, Instagram, X, TikTok. DSA se adresează și motoarelor de căutare de tipul Google și Youtube, dar și platformelor de comerț online de tipul Amazon.

Prin DSA, aceste companii, responsabile fiecare pentru 45 de milioane de utilizatori activi pe plan european, au acum noi responsabilități. Acestea vin pe planul combaterii dezinformării, urii online, pornografiei infantile sau contrafacerilor. Totul se va realiza sub supravegherea atentă a Comisiei Europene (CE).

Amenzi de peste 6% din cifra de afaceri globală sau chiar interzicerea temporară a activităţii

Comiarul european pentru Piaţa Internă, Thierry Breton, susține că prin această măsură, UE devine prima jurisdicție unde platformele online nu își mai stabilesc propriile reguli. Acesta promite că DSA va fi în mod scrupulos respectată.

„UE este azi prima jurisdicţie din lume în care platformele online nu mai beneficiază de un «drept de trecere» şi nu mai stabilesc propriile lor reguli. Ele sunt de-acum entităţi reglementate la fel ca instituţiile financiare”, declară comisarul european.

Cei care încalcă aceste reguli se pot confrunta cu amenzi care pot ajunge la 6% din cifra de afaceri globală a grupului din care fac parte. În cazul unor infracțiuni grave, ca o ultimă măsură, se poate ajunge chiar la o interzicere temporară a operațiunilor în UE.

Ce măsuri se impun prin DSA?

DSA impune platformelor să le propună navigatorilor din domeniul digital instrumente prin care pot semnala conținuturi ilicite.

De asemenea, sunt obligate să fie supuse unui audit anual independent pentru a verifica îndeplinirea obligațiilor.

Site-urile specializat în comerțul online au și obligaţia de urmări vânzătorii, cu scopul reducerii fraudelor.

UE va supraveghea și algoritmii platformelor. În plus, de acum este interzis ca publicitatea să îi aibă ca țintă pe minori. Aceștia vor fi feriți și de conținuturi sensibile (religie, orientare sexuală).

Anumite platforme și-au anunțat deja schimbările. Spre exemplu, TikTok permite de-acum dezactivarea recomandărilor personalizate de conţinut, determinate automat de algoritmi. Google dorește să furnizeze informaţii modul de moderare a conținuturilor.