TENDINTA: Oracle a infiintat deja un centru de cercetare si suport tehnic. Urmeaza IBM si HP
Cu zece ani in urma, a fost prima mare companie de IT care a pus piciorul in Romania. Dar acum, Oracle trece prin transformari. Schimbarea modelului de business al companiei va avea implicatii majore pe piata autohtona de profil.
Stefan Cojanu, directorul general al Oracle Romania, isi aduce aminte de primul contract incheiat de gigantul IT pe piata romaneasca, de dezvoltarea si implementarea, impreuna cu HP, a sistemului de ticheting la CFR, dar nu mai poate sa spuna cu exactitate in cate proiecte este implicata acum compania. In schimb, sub comanda sa va avea loc desfasurarea de forte pe care o presupune dezvoltarea in Romania a centrului zonal de suport tehnic, cercetare si dezvoltare al Oracle. Compania nu a avut prea multe iesiri in public pana acum, iar stefan Cojanu cu atat mai putin. Vorbeste calm si are un discurs prudent, chiar defensiv, prin care incearca sa explice cat mai in detaliu miscarile pe care le face compania.
Din postura de lider mondial in tehnologia bazelor de date, Oracle ataca noi segmente de piata. Competitorii, cum ar fi SAP sau Microsoft, au dezvoltat produse de management al afacerii sau al relatiilor cu clientii de sine statatoare, destinate special companiilor medii si mici, sectorul cel mai dinamic al economiei. Spre deosebire de acestia, Oracle a ales sa joace o carte mare. A achizitionat, pur si simplu, 20 de alte companii care aveau in portofoliu produse care pot completa oferta sa sau chiar pot impune Oracle ca jucator pe segmente de piata in care compania nu era prezenta. E vorba de managementul riscului, tehnologia de securitate sau aplicatiile destinate retailului.
“Proiectul Fusion acopera atat baza de date, cat mai ales acel nivel intermediar – middleware – care, in momentul in care devine standard, reprezinta liantul de integrare pentru toate aceste achizitii. Integrarea acestor aplicatii nu mai creeaza problemele pe care le-ar fi putut crea o astfel de abordare cu cativa ani in urma”, explica Cojanu strategia la nivel mondial a companiei. Dar abordarea mai presupune si schimbarea modelului de business. Nu doar pentru a putea asigura suportul unitar necesar, ci mai ales pentru a eficientiza activitatea de servicii si asistenta. In loc sa ai cate o echipa in fiecare tara, costa mult mai putin sa dezvolti cateva centre care sa preia suportul tehnic la nivel global. Iar un asemenea centru se pune pe picioare in Romania. “Multiplele influente la care am fost supusi, noi romanii, s-au transformat acum in avantaj”, explica directorul general al Oracle Romania, care vede ca improbabila relocarea, peste cativa ani, a acestei activitati catre o zona cu forta de munca mai ieftina. Dar mai e si altceva…
Chiar daca dezvoltarea produselor, care presupune un grad ridicat de protectie, va ramane apanajul laboratoarelor de la cartierul general al companiei, activitati la fel de importante se vor desfasura si in Romania. Pe langa suportul tehnic la nivel global sau dezvoltarea de solutii interne pe care le va asigura centrul de la Bucuresti, tot aici se vor testa anumite produse si se vor crea mediile de testare specifice. Avem de-a face cu prima activitate de cercetare si dezvoltare pe care o companie de nivel mondial o externalizeaza in Romania. Miza e mare pentru Romania, pentru ca nu e vorba de un simplu outsourcing, ci de activitati care creeaza plus-valoare si ofera oportunitati excelente pentru specialistii romani de a ramane in tara.
“Important este ca gheata s-a spart, iata ca se poate”, spune Cojanu, care acum primeste telefoane din partea executivilor altor companii care au intentii similare. Vor sa stie daca pot beneficia de experienta Oracle in acest domeniu. “Este vorba de General Electric sau Alcatel, care nu mai sunt la stadiul de intentie, ci sunt deja realizari, IBM si Hewlett Packard intentioneaza ceva similar, ca sa vorbim doar de companii din domeniul IT&C”.
Unde se va opri desfasurarea de forte a Oracle in Romania? Cati oameni va mai angaja? Directorul general al Oracle Romania ridica din umeri. “Daca m-ati fi intrebat acum doi ani, as fi vorbit de 200 de angajati. Acum, vorbim de 700. Lucrurile au scapat de sub control, intr-un sens pozitiv. Nu intrevad, inacest moment, nici o limita”.