Odată cu lansarea portalului yahoo.ro, internauţii noştri vor avea acces la interfeţe în limba romånă pentru toţi cei trei mari competitori de pe piaţa motoarelor de căutare online. O exclusivitate în Europa Centrală şi de Est. Pe Bătrånul Continent, de această deschidere se bucură doar locuitorii din Occident, cu excepţia Portugaliei, unde Yahoo nu şi-a făcut încă intrarea. Totuşi, prezent în urmă cu puţin timp în Romånia, Darren Petterson, business d
Odată cu lansarea portalului yahoo.ro, internauţii noştri vor avea acces la interfeţe în limba romånă pentru toţi cei trei mari competitori de pe piaţa motoarelor de căutare online. O exclusivitate în Europa Centrală şi de Est.
Pe Bătrånul Continent, de această deschidere se bucură doar locuitorii din Occident, cu excepţia Portugaliei, unde Yahoo nu şi-a făcut încă intrarea. Totuşi, prezent în urmă cu puţin timp în Romånia, Darren Petterson, business development manager al Yahoo în regiune, preciza că Polonia, Rusia şi Turcia sunt alte trei state în care compania vrea să-şi deschidă operaţiuni pånă la finalul anului 2009.
Forma în care se va prezenta versiunea în limba romånă rămåne încă un mister. Managerul de comunitate al Yahoo Romånia, Bobby Voicu, a precizat în cåteva rånduri că site-ul romånesc, aşteptat în următoarele două luni, nu va semăna cu cel internaţional. Aceasta, deşi este de ajuns să arunci o privire asupra celorlalte variante locale ca să vezi că reprezintă o copie fidelă a portalului-mamă.
Cu o prezenţă puternică în Romånia, Microsoft a lansat versiunea autohtonă a motorului său de căutare, Live Search, încă din luna octombrie a anului trecut. Aproape nimeni nu a aflat însă de această mişcare. Unul dintre motivele pentru care gigantul american şi-a ţinut produsul departe de luminile reflectoarelor poate fi chiar dorinţa de a furniza concomitent toate aplicaţiile adiacente în limba romånă. În cazul segmentului de publicitate online, de exemplu, Tudor Galoş, directorul diviziei Windows din cadrul Microsoft Romånia, spune că „stăm cu ochii şi pe această parte, dar, momentan, nu este ca serviciu local“, spune. În rest, traducerea pentru toate aplicaţiile este făcută de o echipă de aici, iar validarea finală are loc în centrele din Irlanda şi SUA. O muncă deloc uşoară, ţinånd cont că „noi folosim limba romånă peste tot în sistemul de operare, nu numai în interfaţă, căutarea fiind, astfel, integrată“, precizează Galoş.
Totuşi, pentru a funcţiona bine pe o piaţă nu este obligatorie prezenţa fizică în respectiva ţară. Cel mai bun exemplu în acest sens îl reprezintă Google. Deşi versiunea în limba romånă a site-ului datează încă din 2003, subsidiara Google Bucharest a fost înregistrată legal abia la începutul acestui an. După o tentativă eşuată de a angaja un reprezentant local, în momentul de faţă, activitatea Google în Romånia este coordonată de la Londra.
Miza: acapararea pieţei de publicitate online
Reprezentanţii tuturor celor trei jucători şi-au motivat prezenţa în Romånia prin nevoia de a se apropia cåt mai mult de publicul-ţintă local, cu atåt mai mult cu cåt, după cum spune Tudor Galoş, „puţini romåni cunosc o limbă străină, mai ales cånd e vorba de domeniul tehnic“. Totuşi, principala raţiune pentru care companiile decid să intre pe o piaţă nouă este, fără doar şi poate, accesul la o felie cåt mai mare din publicitatea online din respectiva ţară.
Jucătorii abordează în maniere diferite acest segment: Yahoo, de exemplu, prin display advertising, iar Google, prin search advertising. Constånd, în mare, în procedeul de a afişa reclame scurte alături de rezultatele căutării, search advertisingul reprezintă cea mai de succes formă de publicitate online, generånd, numai în ultimele trei luni ale anului trecut, venituri de 2,5 miliarde de dolari la nivel mondial. Cu 16 procente mai mult decåt suma cåştigată de cei care au optat pentru display advertising, o formă de publicitate mai apropiată de cea clasică, prin bannere.
Într-un interviu acordat anterior Capital, Sean Cornwell, senior european product marketing manager în cadrul Google, declara că unul dintre principalele grupuri de clienţi vizaţi sunt bloggerii, „cei care au un conţinut online bogat din punctul de vedere al informaţiei, dar care s-au luptat pånă acum să îşi valorifice acest conţinut din punctul de vedere al atragerii de publicitate pe site-urile lor şi nu au reuşit“. Yahoo va încerca, după spusele lui Darren Petterson, să introducă pe piaţa locală de advertising online conceptul de behavioral targeting, prin care anunţurile publicitare sunt livrate în funcţie de profilul online al consumatorului. Sunt doar cåteva dintre metodele cărora jucătorii locali vor fi nevoiţi să facă faţă.
18 milioane de euro va atinge piaţa locală de advertising online anul acesta, după previziunile specialiştilor. Cifra este de peste zece ori mai mică decåt cea prognozată în cazul Poloniei
LIDERUL ABSOLUT
AMBIŢII LOCALE
MIC ŞI RAU