Gigantul Apple a încăput pe mâna lui Chirițoiu. Pentru ce este investigată compania de către Consiliul Concurenței

Bogdan Chirițoiu

SURSA FOTO: Inquam Photos / George Călin

Consiliul Concurenţei a anunţat joi, 19 octombrie, că a declanşat o investigaţie privind o posibilă încălcare a regulilor de concurenţă de către companiile Apple Inc. şi Apple Distribution International Limited.

Așadar, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie privind o posibilă încălcare a regulilor de concurenţă de către Apple pe piaţa publicităţii prin aplicaţii pe dispozitive mobile iOS.

Apple ar fi încurajat utilizatorii să limiteze accesul altor aplicaţii

Autoritatea de concurenţă are suspiciuni că Apple a încurajat utilizatorii să limiteze accesul altor aplicaţii la profilul publicitar IDFA („Identifier for Advertisers”), prin introducerea politicii ATT („App Tracking Transparency”).

Acest lucru ar fi condus la o restrângere a concurenţei pe piaţa publicităţii prin aplicaţii pe dispozitive mobile iOS.

„Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie privind o posibilă încălcare a regulilor de concurenţă de către companiile Apple Inc. şi Apple Distribution International Limited – denumite împreună „Apple” – pe piaţa publicităţii prin aplicaţii pe dispozitive mobile iOS. Compania Apple şi-a dezvoltat un sistem integrat vertical şi închis, sistem care include diferite niveluri de componente hardware, software şi servicii online, nepermiţând niciunui alt magazin de distribuire de aplicaţii să fie instalat pe dispozitivele sale, cu excepţia celui propriu, AppStore. În acest context, autoritatea de concurenţă are indicii că Apple ar fi abuzat de poziţia sa dominantă pe piaţa distribuţiei aplicaţiilor pe iOS, limitând accesul la datele utilizatorilor folosite pentru scopuri publicitare şi, în acelaşi timp, favorizând propriile servicii tehnologice de afişare a publicităţii online în aplicaţiile compatibile iOS”, a transmis autoritatea într-un comunicat.

Restrângerea ar avea efecte asupra tuturor actorilor implicaţi. Este vorba despre agenţiile de publicitate, dezvoltatorii de aplicaţii, prestatorii servicii de atribuire sau performanţă. Nu în ultimul rând, sunt vizați și consumatorii finali.

Mai multe autorităţi din UE au în derulare investigaţii privind practici asemănătoare

Mai multe autorităţi de concurenţă din Uniunea Europeană (UE) au în derulare investigaţii privind practici asemănătoare. Printre acestea se află cele din țări precum Franţa, Italia, Germania şi Polonia.

Amintim că legislaţia în domeniul concurenţei nu interzice deţinerea unei poziţii dominante. În schimb, interzice utilizarea acesteia în mod anticoncurenţial (abuziv) în relaţiile comerciale cu alte companii ori faţă de consumatorii finali.

În situaţia în care Consiliul Concurenţei va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Chiar și așa, companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor.