Cel mai mare constructor rus de autovehicule va produce maşini folosind aceeaşi platformă cu Logan. Preşedintele AvtoVAZ, Boris Aleshin, consideră că firma sa are multe de învăţat de la compania romånească din Mioveni.
La prima vedere, o uzină care se întinde pe 600 de hectare, are peste 100.000 de angajaţi şi poate trimite pe piaţă circa un milion de vehicule anual pare visul unui megaloman. Cu toate acestea, la vreo 1.000 de kilometri la sud-est de Moscova, la Togliatti, acest vis devine brusc realitate. Mamutul chiar există şi, culmea, funcţionează.
Volzhsky Automobilny Zavod sau, mai pe scurt, AvtoVAZ, furnizează aproximativ 23% din totalul de peste 2,5 milioane de maşini care se comercializează anual pe piaţa din Rusia. De curånd, un sfert din acţiunile acestui gigant a intrat în posesia francezilor de la Renault, grupul din care face parte şi Automobile Dacia, iar unul dintre produsele care au asigurat creşterea producătorului autohton pe pieţele internaţionale, Logan MCV, are toate şansele să devină deschizătorul de drumuri al noii generaţii de vehicule Lada.
De la Logan MCV la Lada MCV
Conform lui Yann Vincent, noul vicepreşedintele AvtoVAZ şi fost angajat al grupului Renault, „primul model care va apărea pe piaţă după începerea colaborării dintre Renault şi AvtoVAZ va fi bazat pe actualul Logan MCV, dar tot pe platforma Logan vom dezvolta şi alte produse. Vrem să utilizăm la maximum această platformă“. După cum susţin oficialii ruşi, versiunea break a modelului Logan purtånd emblema Lada îşi va face debutul în primăvara lui 2011, ea fiind urmată şi de alte modele avånd la bază aceeaşi platformă, precum şi de o nouă gamă de vehicule din clasa C, care vor îngloba şi soluţii tehnice aflate pe noul Renault Megane. „Prima noastră sarcină este să lansăm noi produse pe piaţă. Altfel nu putem fi competitivi“, adaugă Vincent fără a uita că noile produse Lada de clasă B vor trebui să se lupte pe piaţa rusă cu Renault Logan sedan şi cu modelul Sandero, fabricate la uzina Avtoframos de långă Moscova.
Pe o piaţă axată pe modele de volum cu preţuri reduse, va fi foarte interesant de observat cum va evolua lupta dintre vehiculele Renault produse de Avtoframos şi viitoarele Lada cu platformă identică. „Pe piaţa din Rusia, unde avem şi noi modele cu preţ redus, precum Lada Priora şi Kalina, modelele Renault Logan sedan şi Renault Sandero produse la uzina Avtoframos ne sunt concurenţi direcţi şi le vom trata ca atare. Asta, în ciuda faptului că vom produce şi noi un model de origine Renault sub marca Lada“, a declarat Boris Aleshin, preşedintele AvtoVAZ. Mai mult chiar, vehiculele vor împărţi şi două motorizări, pentru care cei din Togliatti au plătit deja francezilor licenţa şi care vor fi produse într-un ritm de circa 450.000 de unităţi pe an. „Vom produce aceste propulsoare în interiorul uzinei noastre. Toate acestea vor fi utilizate pe maşinile fabricate aici. Nu cred că vom putea produce suficient ca să devenim furnizori pentru Avtoframos“, ne-a declarat Yann Vincent, lăsåndu-ne să înţelegem că Dacia va rămåne principalul furnizor al fabricii de la Moscova şi după 2011. Nici pe piaţa din Romånia mărcile Lada şi Dacia nu se vor concura prea curånd, chiar dacă acum se importă la noi cåteva zeci de astfel de vehicule pe lună. „Modelul Lada care va fi construit pe platforma actualului Logan MCV va fi våndut numai în Rusia şi în ţările ex-sovietice, actualele CIS“, declară Aleshin, adăugånd şi că pentru exportul către statele UE va trebui să vorbim mai tårziu, cånd Lada va avea o gamă de produse mai mare şi mai competitivă.
Milioane de maşini şi miliarde de dolari
În birourile luxoase de la Togliatti, toate sumele enunţate au o mulţime de zerouri. „Am recalculat recent investiţiile. Dacă luăm în calcul perioada postsovietică, adică ultimii 18 ani, am investit circa trei miliarde de dolari în retehnologizarea uzinei. Este o sumă foarte mică pentru o asemenea uzină, dar nu uitaţi să luaţi în calcul diferenţele de curs valutar şi situaţia economică. Cånd am negociat cu Renault vånzarea pachetului de 25% din acţiuni, valoarea de piaţă a companiei luată în calcul a fost de circa 5,3 – 5,5 miliarde de dolari“, spune preşedintele AvtoVAZ. Pe långă aceste sume, uzina din Togliatti va mai beneficia de investiţii de circa două miliarde de dolari pånă în 2012, cånd va atinge o capacitate de 1,2 milioane de unităţi anual.
«Ne-am aliat cu Renault pentru a deveni o companie importantă pe piaţa internaţională. Nu mă îndoiesc că, deocamdata, vom fi prezenţi în alte state din Europa cu Lada Kalina şi cu Niva 4X4.»
Boris Aleshin, preşedinte, AvtoVAZ
Cea mai mare piata europeana
Majoritatea analiştilor europeni prognozează că piaţa din Rusia o va depăşi anul viitor pe cea din Germania, trecånd peste valoarea record de 3,5 milioane de unităţi våndute. Deocamdată, în marele stat de la est, piaţa creşte anual cu circa 20% şi, în acest an, ar putea atinge conform lui Sergey Tselikov, director al Autostat, circa 2,9 milioane de unităţi. În prognozele statisticienilor, marca Lada, produsă de AvtoVAZ, este creditată cu o cotă de 23,4% din piaţă pentru 2008, cu vånzări de peste 680.000 de maşini. Cea mai puternică marcă de import a fost în 2007 Chevrolet, urmată de Ford şi Hyundai. Renault, care vinde sub brandul său modelele Logan şi Sandero, se află pe locul şase în acest clasament. Prognozele prezentate presei de Emmanuel Quidet de la Ernst&Young arată că piaţa rusă va atinge, mergånd pe un scenariu optimist, 5,6 milioane de unităţi în 2012, în timp ce varianta pesimistă se bazează pe 3,6 milioane de unităţi în acelaşi an. În acest moment, indicele de motorizare este situat la circa 200 de maşini la 1.000 de locuitori.
300 de kilometri totalizează liniile de asamblare ale uzinei din Togliatti, de pe care ies în fiecare oră peste 160 de maşini
Megauzina AvtoVAZ din Togliatti poate produce de trei ori mai multe maşini decât fabrica Dacia din Mioveni şi de cel puţin două ori mai mult decåt majoritatea facilităţilor de acest fel din Europa.
Citiţi şi „Român rătăcit în Detroitul rusesc” un amplu reportaj realizat la Togliatti, capitala industriei auto din Rusia.