Valoarea adăugată a celor mai mari 750 de companii creşte cu 12% pe an. Cele mai mari companii din 24 de state europene au înregistrat împreună, în ultimul an fiscal, o valoare adăugată de 2.400 miliarde de euro. Sectoarele financiar-bancar, petrolier şi auto sunt performerii bătrânului continent.

În ultimii opt ani, ne-am obişnuit cu o creştere economică semnificativă şi cu ideea că investitorii străini sunt determinaţi să vină în România pentru că în ţările lor nu mai au oportunităţi de dezvoltare la fel de mari ca la noi. Rezultatele unui raport publicat recent de Departamentul de Comerţ şi Industrie din Marea Britanie arată însă că pieţele de origine ale celor mai mari 750 de firme din 24 de state europene oferă încă ritmuri bune de creştere a afacerilor. Clasamentul analizează performanţele acestor companii în funcţie de valoarea adăugată (calculată ca suma profitului operaţional, costurilor cu angajaţii şi a amortizărilor) şi arată că ritmul de creştere al acestora a fost, în ultimul an, de 12%.

79-8680-1.jpgÎn plus, raportul relevă că ritmul de creştere al celor mai mari companii s-a accelerat în ultimii ani. Dacă rezultatele studiului din 2005 subliniau că cele mai mari firme şi-au majorat valoarea adăugată cu 7%, anul trecut nivelul acesteia a ajuns la 9%. Trendul relevă faptul că investitorii şi firmele din aceste state au opţiuni interesante de a-şi investi banii în ţările lor şi că nu depind încă, în foarte mare măsură, de pieţele emergente pentru a obţine randamente peste medie. În Marea Britanie, de exemplu, în ultimul an fiscal, valoarea adăugată a firmelor din industria extractivă, aflate în acest top, a crescut cu 44,3%, iar cea a firmelor din petrol şi gaze naturale cu 21,1%. Industria farmaceutică a crescut cu 15,6%, iar industria media cu 15,1%. În Franţa, valoarea adăugată a băncilor aflate în acest top a crescut cu peste 15%, iar a companiilor din petrol şi gaze naturale cu 26,7%. De altfel, primele trei firme cu cea mai mare valoare adăugată din Europa sunt din Anglia şi Franţa şi activează în domeniul petrolului şi al gazelor naturale. Deşi preţul petrolului a crescut foarte mult în ultimii ani şi acest domeniu este pe val, companiile din clasamentul celor 750 care activează în această industrie au avut o valoare adăugată de 206 miliarde de euro şi s-au situat cu această sumă pe locul doi, după valoarea adăugată de bănci, care a atins un nivel de 393 de miliarde de euro.

Evoluţia valorii adăugate este foarte importantă, pentru că suma acestui indicator la nivelul unei ţări formează produsul intern brut. În plus, indicatorul arată în ce măsură firmele din statul respectiv oferă produse şi servicii care au o valoare semnificativ mai mare decât costurile aferente producerii acestora. Mai arată şi capacitatea companiilor de a intra pe pieţe noi, de a folosi strategii de marketing inovatoare, dar şi de a reduce costurile prin strategii eficiente de aprovizionare sau design.

Dar oportunităţile de creştere nu au acelaşi nivel în toate cele 24 de ţări analizate. Raportul arată că cea mai mare parte a valorii adăugate (63%) a firmelor din clasament s-a realizat în trei state: Anglia (615 miliarde de euro), Franţa (452 miliarde de euro) şi Germania (451 miliarde de euro). În cele 16 ţări din partea inferioară a clasamentului s-a creat numai 12% din valoarea adăugată.

Statele dezvoltate s-au specializat pe cele mai profitabile industrii

79-8681-2.jpgO explicaţie a acestei concentrări este faptul că firmele din statele cele mai dezvoltate activează în cele mai profitabile domenii şi ştiu să utilizeze resursele mult mai eficient decât companiile aflate într-o ţară situată mai jos în clasament. Diferenţe semnificative există chiar şi între statele care ocupă primele poziţii în top.
În Anglia, de exemplu, creşterea în ultimul an fiscal a fost de 12,4%, în timp ce în Franţa a fost de 9,4%, iar în Germania de numai 5,4%. Diferenţele sunt produse de doi factori. În primul rând, companiile din Anglia sunt mai puternice pentru că se concentrează în mai mare măsură asupra celor mai profitabile două domenii: sistemul financiar-bancar şi industria de petrol şi gaze. În Germania, prin comparaţie, sectorul auto este cel care are valoarea adăugată cea mai mare, însă această industrie nu are un ritm de creştere la fel de ridicat precum cel din sectorul petrolier sau din sistemul bancar. În plus, în industria auto este nevoie de investiţii mult mai mari şi de cheltuieli de cercetare şi dezvoltare semnificativ mai ridicate decât în domeniul financiar-bancar. Un alt factor care contribuie la succesul firmelor din Anglia este capacitatea lor de a folosi resursele mai eficient decât companiile din acelaşi domeniu din alte state.

Bogaţia firmelor


2.400
de miliarde de euro este suma valorii adăugate în ultimul an fiscal de către cele mai mari 750 de companii din Europa. Această sumă este de peste 24 de ori mai mare decât PIB-ul României din 2006.